افتتاح پلیس فضای مجازی

روز گذشته پلیس فضای مجازی با حضور سردار احمدی مقدم فرمانده ناجا و رییس پلیس فضای تولید و تبادل اطلاعات سردار هادیانفر افتتاح شد. این دو مقام نیروی انتظامی در این مراسم تاکید کردند که باید برای مقابله بسیاری از خرابکاری‌هایی که به زعم این دو مقام از طریق فضای سایبر و اینترنت انجام می‌شود، این پلیس تشکیل ‌شد تا بتوان با بسیاری از جرائمی که به واسطه استفاده از اینترنت انجام می‌شود مقابله کرد. احمدی مقدم در این مراسم همچنین تاکید کرد که پلیس فضای مجازی به معنای ایجاد محدودیت برای حریم خصوصی افراد نیست.

فرمانده نیروی انتظامی کشور در این مراسم گفت: بسیاری از اغتشاشات، شورش‌ها و انفجارهای اخیر کشور از طریق فضای مجازی ساماندهی و برنامه ریزی می‌شود.

به گزارش مهر، سردار اسماعیل احمدی مقدم پیش از ظهر دیروز در مراسم افتتاح پلیس فضای مجازی گفت: فضای سایبری مانند سیلی دنیا را به دنبال خود می‌برد و فرصت چاره‌اندیشی به هیچکس نمی‌دهد؛ به نحوی که اکنون سرقت اینترنتی و سرقت اطلاعات بسیار آسان شده است. احمدی مقدم تصریح کرد: در گذشته سیستم‌های جاسوسی باید با نصب میکروفن یا دوربین در مکان مورد نظر اقدام به جاسوسی می‌کردند؛ اما امروزه خود افراد زمینه جاسوسی را برای دیگران از طریق فضای سایبری ایجاد می‌کنند.

وی با اشاره به فعالیت تروریست‌ها در فضای مجازی گفت: در حال حاضر تمام اقدامات تروریستی از طریق فضای مجازی صورت می‌گیرد، به نحوی که در پرونده شهید علیمحمدی نیز تمام طراحی‌های عملیاتی و مبادله اطلاعات بر محور اینترنت بود. فرمانده نیروی انتظامی گفت: همچنین بسیاری از خرابکاری‌ها و انفجارهایی که در کشور رخ داد، تربیت و آموزش تروریست‌ها و همچنین پرداخت پول از طریق اینترنت انجام شده است.

شورش، اغتشاش و جنبش‌ها از طریق فضای سایبری انجام می‌شود

وی گفت:‌اکنون افراد می‌توانند با استفاده از فضای مجازی و اینترنت حتی در برج‌های فرودگاهی نیز دستکاری کرده و از این طریق فجایع بزرگی را شکل دهند. احمدی مقدم تصریح کرد: در حال حاضر سرقت، شورش، اغتشاش و شایعه‌پراکنی از طریق همین فضای سایبری انجام می‌شود و عده‌ای حرکت‌های اجتماعی و جنبش‌های خود را نیز بر همین مدار ساماندهی می‌کنند.

وی با اشاره به اینکه در راه‌اندازی پلیس سایبری بسیار تاخیر داشته‌ایم، گفت: باید هرچه سریع‌تر زیرساخت‌های لازم در کشور فراهم شود تا اطلاعات در کشور باقی بماند.فرمانده نیروی انتظامی افزود: همچنین باید تلاش کرد تا موتور جست‌وجوی ملی در کشور راه‌اندازی شود.

چرا مردم باید فوتبال را از سینما ببینند

فرمانده ناجا در حاشیه افتتاح پلیس فضای مجازی و در جمع خبرنگاران در مورد دلایل ممنوعیت پخش بازی فوتبال در سینماها از سوی پلیس اماکن گفت: مشکلاتی که در دفعات گذشته در جریان پخش فوتبال در سینماها رخ داد اصلا خوشایند نبود بر همین اساس برای پیشگیری از عوارض اخلاقی، پخش فوتبال از سینماها ممنوع شد. به گزارش ایلنا سردار اسماعیل احمدی‌مقدم،‌ با بیان اینکه اساسا چرا باید فوتبال در سینما پخش شود، گفت: چه ضرورتی دارد در کشور ما که فوتبال به طور زنده تلویزیون پخش می‌شود، مردم در سینما ببینند. او ادامه داد: پخش فوتبال در فضای عمومی برای کشورهایی است که پخش زنده ندارند و مردم برای دیدن فوتبال پول می‌دهند و در فضای عمومی مثل کافه‌ها و سینماها به تماشای فوتبال می‌نشینند. وی افزود: سینماداران باید خود تمهیداتی را برای پخش فوتبال از سینماها اتخاذ می‌کردند تا شاهد بروز این مشکلات نباشیم که از جمله آن تقسیم بندی سینماها و اختصاص آن به زنان و مردان بود. احمدی‌مقدم با تاکید براینکه آنچه در بیرون فضای سینما و پس از دیدن فوتبال پیش می‌آمد، واکنش‌هایی داشت؛ اما به طور کلی این مساله مربوط به حوزه پلیس نمی‌شود و مربوط به بینندگان و متولیان خاص آن است.

رتبه اول ایران در استفاده‌کنندگان اینترنت در خاورمیانه

رییس پلیس فضای تولید و تبادل اطلاعات، سردار هادیانفر نیز افزود: ایران با ۳۲ میلیون و ۲۰۰ هزار کاربر اینترنت رتبه اول را در استفاده‌کنندگان اینترنت در خاورمیانه دارد. سردار هادیانفر افزود: در سال ۲۰۱۰، ۵۴ درصد جرائم فضای مجازی با انگیزه مالی، ۲۶ درصد انگیزه غیراخلاقی، ۹ درصد کنجکاوی و ۸ درصد انتقام‌جویی بوده است.

وی تصریح کرد: در ایران نیز ۸۱ درصد جرائم فضای سایبری با انگیزه مالی، ۱۳ درصد انگیزه غیراخلاقی، ۳ درصد انتقام‌جویی و ۲ درصد با انگیزه کنجکاوی به وقوع پیوسته است.

وی افزود: ۷۵ درصد جرائم رایانه‌ای در تهران و مابقی به ترتیب در خراسان رضوی، کرمان، گیلان، مازندران و سایر استان‌ها بوده است.

وی تصریح کرد: آمایش سرزمینی فضای تبادل اطلاعات تا آخر سال ۹۰ انجام می‌شود و تا پایان سال آینده در ۳۲ استان پلیس این ستاد عملیاتی شده و در کلانتری‌ها مستقر می‌شوند.