پسر میلیاردر بنیانگذار چهارمین خودروسازی جهان

الهام جوادی

سال ۲۰۱۰ سال خوبی برای چانگ مانگ کو، رییس گروه خودروسازی هیوندای- کیا و شرکتش بود. هیوندای موتور تبدیل به چهارمین خودروساز جهان شد. چانگ مانگ کو در سال ۲۰۱۰ از سوی مجله فوربز با ثروت ۶/۳ میلیارد دلار در جایگاه دویست و چهل و نهم ثروتمندان جهان قرار گرفت. او شرکت هیوندای را از پدرش، چانگ‌جویونگ، موسس هیوندای، به ارث برده است. چانگ‌مانگ کو در ۱۹ مارس سال ۱۹۳۸ در سئول به دنیا آمد. او به دانشگاه‌هانیانگ رفت و در سال ۱۹۶۷ از این دانشگاه فارغ‌التحصیل شد.

گروه خودروسازی هیوندای کیا بزرگ‌ترین خودروساز در کره‌جنوبی و دومین خودروساز بزرگ در آسیا پس از تویوتا و چهارمین خودروساز بزرگ در جهان پس از تویوتا، GM و فولکس واگن است. این گروه با خرید ۵۱ درصد سهام دومین شرکت خودروساز بزرگ کره‌جنوبی، کیا موتورز، توسط شرکت هیوندای موتور در سال ۱۹۹۸ شکل گرفت.

چانگ جو یونگ(نوامبر ۱۹۱۵- مارس ۲۰۰۱)، پدر چانگ‌مانگ گو، کسی بود که گروه هیوندای را تاسیس کرد. او با اینکه در خانواده‌ای فقیر و پر جمعیت متولد شده بود، توانست در نهایت تبدیل به یک میلیاردر شود. چانگ که در کودکی همواره آرزوی معلم شدن را در سر می‌پروراند در نهایت به خاطر شرایط سخت زندگی از تحصیلات عالی محروم شد.

او مجبور بود در مزرعه خانوادگی کار کند. استعداد چانگ در زمان سفرش به شهر برای فروش چوب کاملا آشکار شد. چانگ شانزده ساله که دیگر از فقر خسته شده بود به همراه دوستش تصمیم گرفتند برای فرار از زندگی سخت در مزرعه به شهر چانگ جین بروند. آنها البته در نهایت به شهر کوان رسیدند و در آنجا به عنوان کارگر ساختمانی مشغول به کار شدند. آنها ساعات طولانی با دستمزدی کم کار می‌کردند، اما چانگ از اینکه می‌توانست مستقلا پول دربیاورد لذت می‌برد.

البته پس از چند ماه پدر چانگ آنها را پیدا کرد و به خانه باز گرداند. این دو دوست چند بار دیگر نیز به قصد کار در شهرهای بزرگ خانه را ترک کردند و در شغل‌های مختلفی چون کارگر بندر، کارگر ساختمانی و کارگر کارخانه نشاسته کار کردند، اما هر بار افراد خانواده آنها را پیدا کرده و به خانه باز می‌گرداندند.

او در ۲۲ سالگی توانست یک مغازه فروش برنج تاسیس کند. چانگ از این مغازه سود زیادی کسب کرد، اما به دلیل قوانین دولتی مجبور شد این کسب‌وکار را تعطیل کند. چانگ پس از شکست در این کار تصمیم گرفت به کسب‌وکار تعمیر خودرو وارد شود. این کسب و کار بسیار رونق پیدا کرد و در سال ۱۹۴۶ چانگ شرکت هیوندای را تاسیس کرد.

چانگ مانگ کو در سال ۱۹۹۹ جانشین پدر و رییس شرکت شد. پدر وی در سال ۲۰۰۰ به او دستور داد که از مقام خود کناره‌گیری کند، اما چانگ مانگ‌کو با این دستور مخالفت کرد و به همین دلیل توجه زیادی را به خود جلب کرد.

در سال ۲۰۰۴ نیز بیزینس‌ویک وی را به عنوان یکی از مدیران برتر آن سال معرفی کرد. همواره بزرگ‌ترین هدف چانگ در اداره هیوندای بالا بردن کیفیت محصولات بوده است. چانگ مانگ کو ازدواج کرده و چهار فرزند دارد. وی در حال حاضر ساکن سئول است.