وزارت کار و امور اجتماعی بخشنامه نحوه محاسبه بن و دستمزد سال آینده کارگران و همچنین آیین‌نامه اجرایی نحوه محاسبه مزد کارگران مشمول طرح طبقه‌بندی و کارگران دائم و موقت را ابلاغ کرد.

مفاد این بخشنامه از ابتدای سال جدید باید مبنای انعقاد قرارداد با کارگران مشمول قانون کار برای پرداخت بن و

دستمزد باشد.

براساس این بخشنامه، از اول سال ۱۳۸۶ حداقل مزد روزانه با نرخ یکسان برای کلیه کارگران مشمول قانون کار (اعم از قرارداد دائم یا موقت) مبلغ ۶۱۰۰۰ریال (شصت و یک‌هزار ریال) تعیین می‌گردد و به کارگرانی که در سال ۱۳۸۶ دارای یک‌سال سابقه کار شده یا یک‌سال از دریافت آخرین پایه سنواتی آنان گذشته باشد، روزانه مبلغ ۱۲۵۰ ریال به عنوان پایه (سنوات) پرداخت خواهد شد. از سوی وزارت کار و امور اجتماعی ابلاغ شد

بخشنامه نحوه محاسبه دستمزد سال ۸۶ کارگران

احتمال افزایش دریافتی کارگران به ‌‌٢٠٠هزار تومان

پیشنهاد میزان افزایش مزایای کارگری شامل بن کارگری، حق عائله‌مندی و مسکن به وزیر کار و امور‌جتماعی ارایه و تصمیم‌گیری در زمینه افزایش این مزایا به سال آینده موکول شد.

یک منبع آگاه در گفت‌وگو با ایسنا، گفت: در این راستا توافقی میان اعضای شورای‌عالی کار و وزیر کار صورت گرفته، اما هنوز رقم قطعی این افزایش مشخص نشده است.

وی افزود: اما وزیر کار قول داده که سال آینده اقدامی‌ برای افزایش مزایا صورت دهد، به طوری که میزان دریافتی کارگران حداقل به ۲۰۰‌هزار تومان افزایش یابد.

وی بیان کرد: وزیر کار برای افزایش میزان مزایای کارگری، باید هماهنگی‌هایی را با هیات دولت انجام دهد.

در سال ۸۵ میزان بن کارگری و کمک هزینه مسکن هر‌کدام ۱۰۰‌هزار ریال و حق عایله‌مندی برای کارگران قرارداد دایم ۱۵۰‌هزار ریال و برای کارگران قرارداد موقت ۱۸۰‌هزار ریال تعیین شده بود که درخواست جامعه کارگری این بود که میزان حق مسکن و بن کارگری برای سال آینده هر کدام ۱۰۰هزار ریال افزایش یابد.

عبدالحمید محمدی، نماینده کارگران در عضو شورای عالی کار هم در زمینه تعیین حداقل دستمزد کارگران گفت: قبول داریم که حداقل دستمزد ۱۸۳هزار تومان تامین‌کننده هزینه‌های جامعه کارگری نیست، ولی شورای عالی کار باید به گونه‌ای تصمیم‌گیری کند که کارگران وضعیت موجود خود را از دست ندهند، اما به دنبال آن هستیم که میزان دریافتی را افزایش دهیم.

وی افزود: رقم ۱۸۳هزار تومان رقمی‌ است که هم کارفرما قدرت پرداخت را دارد و هم کارگران از امنیت شغلی برخوردار هستند.

شورای عالی کار حتی اگر ۵‌درصد به رقم مصوب اضافه می‌کرد، به ازای هر یک‌درصد تعداد زیادی از کارگران همچون سال‌های گذشته اخراج می‌شدند.

متن کامل بخشنامه به این شرح است:

«شورای عالی کار با حضور نمایندگان سه گروه (دولت، کارگران و کارفرمایان) در جلسه مورخ ۱۶/۱۲/۱۳۸۵، پس از بحث و بررسی راجع به تعیین حداقل مزد سال ۱۳۸۶، در اجرای ماده ۴۱ قانون کار با در نظر گرفتن مصالح کارگران در انطباق هرچه بیشتر میزان درآمد آنان با سطح معیشت و همچنین با توجه به مقتضیات بنگاه‌های تولیدی و کارفرمایان و شرایط اقتصادی جامعه موارد زیر را به اتفاق آراء مورد تصویب قرارداد.

۱ - از اول سال ۱۳۸۶ حداقل مزد روزانه با نرخ یکسان برای کلیه کارگران مشمول قانون کار (اعم از قرارداد دائم یا موقت) مبلغ ۶۱۰۰۰‌ریال (شصت و یک هزار ریال) تعیین می‌شود.

۲ - از اول سال ۱۳۸۶ سایر سطوح مزدی نیز به میزان روزانه ده درصد نسبت به آخرین مزد ثابت یا مبنا (موضوع ماده ۳۶ قانون کار) سال ۱۳۸۵ افزایش می‌یابد مشروط بر آنکه مزد روزانه هر کارگر از مبلغ ۶۱۰۰۰ریال مندرج در بند ۱ کمتر نشود.

۳ - به کارگرانی که در سال ۱۳۸۶ دارای یک سال سابقه کار شده و یا یک سال از دریافت آخرین پایه سنواتی آنان گذشته باشد روزانه مبلغ ۱۲۵۰ریال به عنوان پایه (سنوات) پرداخت خواهد شد.

تبصره۱: پرداخت مبلغ مربوط به پایه سنواتی کارگران مشمول طرح‌های طبقه‌بندی مشاغل مصوب وزارت کار و امور اجتماعی با درنظرگرفتن رقم فوق‌الذکر برای گروه یک، با توجه به دستورالعمل و جدول اعلامی توسط اداره کل نظارت بر نظام‌های جبران خدمت صورت می‌گیرد.

تبصره۲: به کارگران فصلی به نسبت مدت کارکردشان در سال ۱۳۸۵، میزان مقرر در این بند (یا تبصره یک آن حسب مورد) تعلق خواهد گرفت.

۴ - برای تامین کالاهای موضوع بن کارگری در سال ۱۳۸۶ بابت هر کارگر (اعم از متاهل یا مجرد) ماهانه مبلغ ۱۰۰۰۰۰ریال توسط کارفرما بایستی اختصاص یابد که نحوه پرداخت این مبلغ مطابق روال سال گذشته (۱۳۸۵) خواهد بود.

۵ - ضوابط مربوط به چگونگی نحوه اعمال افزایش مقرر در بند ۲ و تبصره یک بند ۳ این بخشنامه در کارگاه‌هایی که دارای طرح طبقه‌بندی مشاغل هستند و نیز در مورد کارگران کارمزدی و همچنین چگونگی ارتقاء طبقه شغلی به موجب دستورالعمل‌های اداره کل نظارت بر نظام‌های جبران خدمت خواهد بود.

۶ - واحدهای مشمول قانون کار به منظور ایجاد رابطه هرچه بیشتر مزد و مزایا با بهره‌وری و تولید و ایجاد انگیزه بیشتر در بین کارکنان خود علاوه بر اجرای این مصوبه می‌توانند نسبت به افزایش و برقراری مزد و مزایا در قالب موافقت نامه‌ها و پیمان‌های دسته جمعی و پس از تایید وزارت کار و امور اجتماعی اقدام کنند.»

کارگاه‌های دارای طرح طبقه‌بندی مشاغل

همچنین دستورالعمل نحوه اجرای مصوبه مورخ ۱۶/۱۲/۱۳۸۵ شورای عالی کار در کارگاه‌هایی که دارای طرح طبقه‌بندی مشاغل مصوب وزارت کار و امور اجتماعی هستند، از سوی عزیز بهزادی مدیرکل نظارت بر نظام‌های جبران خدمت وزارت کار و امور اجتماعی تدوین و اعلام شد:

الف- نحوه اجرای بند ۲ بخشنامه راجع به افزایش مزد

از اول سال ۱۳۸۶ مزد مبنای کلیه کارگران (شامل مزد شغل گروه، مزد سنوات سال‌های گذشته (تا پایان سال ۱۳۸۵) مزد رتبه، مزایای ماندگاری پست و نظایر آنها، روزانه ده درصد اضافه می‌شود. به عبارت دیگر:

مزد مبنای روزانه در سال ۸۶= ۱/۱ ×آخرین مزد مبنای روزانه در سال ۸۵

تبصره: با توجه به تکلیف مقرر در بند ۲ بخشنامه چنانچه مجموع مزد مبنای حاصل از اعمال ده درصد افزایش موضوع بند مذکور کمتر از ۶۱۰۰۰‌ریال در روز شود مبلغ ۶۱۰۰۰‌ریال ملاک خواهد بود.

ب- نحوه اجرای تبصره یک بند ۳ بخشنامه راجع به نرخ پایه سنوات در سال ۱۳۸۶

جدول مزد سنوات در گروه‌های بیست‌گانه در سال ۱۳۸۶ در مورد کارگرانی که از ۱/۱/۱۳۸۶ به بعد دارای یک سال سابقه خدمت باشند یا یک سال از آخرین ترفیع آنان سپری شده باشد، متناسب با گروه شغلی مربوطه معادل ریالی یک پایه با نرخ مقرر برقرار می‌شود.

تبصره: مزد سنوات (پایه) که در اجرای مصوبه اخیر شورای عالی کار در سال ۱۳۸۶ و طبق جدول موضوع این بند داده می‌شود مشمول افزایش ده درصد نمی شود.

مطابق جدول نرخ پایه (سنوات) در گروه‌های بیست‌گانه بر اساس (نرخ ریال/ به روز) به شرح زیر است:

نرخ گروه‌های ۱ تا ۲۰ به ترتیب از گروه یک با نرخ پایه ۱۲۵۰ریال آغاز شده و با افزایش ۵۰‌ریال در هر گروه ادامه می‌یابد به این ترتیب نرخ پایه گروه بیست ۲۶۵۰‌ریال خواهد بود.

ج- نحوه اجرای بند ۵ بخشنامه راجع به افزایش مزد ناشی از ارتقاء

در کلیه واحدهایی که دارای طرح طبقه‌بندی مشاغل مصوب وزارت کار و امور اجتماعی هستند نحوه ارتقاء شغل کارکنان و احتساب افزایش مزد ناشی از آن مطابق ضوابط مندرج در دستورالعمل اجرایی طرح طبقه‌بندی مشاغل خواهد بود. است.

در کارگاه‌هایی که فاقد طرح طبقه‌بندی مشاغل مصوب هستند اضافه مزد ناشی از ارتقاء بایستی برابر ضوابط مزدی یا رویه‌های متداول کارگاه در گذشته صورت گیرد.»

کارگران کارمزدی دائم و موقت

همچنین دستورالعمل نحوه اجرای مصوبه مورخ ۱۶/۱۲/۸۵ شورای عالی کار در مورد کارگران کارمزدی دائم و موقت به شرح ذیل است:

۱ - نحوه اعمال ده‌درصد افزایش موضوع بند ۲ بخشنامه

نرخ‌های کارمزدی در سال ۸۶ (به نسبت آخرین کارمزد در سال ۸۵) در مورد کلیه کارگران کارمزدی (اعم از دائم یا موقت) به مآخذ ده درصد افزایش می‌یابند. در صورتی که کارگران دارای بخش ثابت مزد (علاوه بر کارمزد) باشند، این بخش نیز بایستی ده درصد افزایش یابد.

تبصره ۱: در صورتی که مجموع دریافتی کارگران بابت بخش ثابت و متغیر مزد به اضافه مزد سنوات (پایه) مربوط به سال‌های گذشته کمتر از ۶۱۰۰۰‌ریال در روز شود ملاک محاسبه و پرداخت به کارگران کارمزد همان ۶۱۰۰۰‌ریال خواهد بود.

تبصره۲: چنانچه نرخ یا ملاک‌های کارمزدی تابع قسمت ثابت مزد بوده و یا به عبارت دیگر به صورت درصدی از قسمت ثابت مزد تعیین شده باشند در این صورت تنها بخش ثابت مزد مشمول افزایش ده درصد خواهد شد (زیرا با این عمل نرخ یا ملاک‌های کارمزدی نیز به دلیل تبعیت از قسمت مذکور خودبه‌خود افزایش خواهند یافت)

۲ - اعطای مزد سنوات

علاوه بر افزایش کارمزد، کارگران کارمزدی نیز برحسب آنکه مشمول طرح طبقه‌بندی مشاغل باشند یا خیر، حسب مورد مطابق دستورالعمل‌های ذی ربط از پایه سنواتی موضوع بند ۳ بخشنامه شماره ۱۵۴۰۵۳ مورخ ۲۰/۱۲/۸۵ برخوردار خواهند شد.»