نخستین برج تجاری – اداری هوشمند در تهران
گروه مسکن - الهام علاقه‌بندان: برج «نگار» در خیابان ولیعصر، بالاتر از میدان ونک از جمله ساختمان‌های بلندمرتبه‌ای است که به تازگی در تهران به بهره‌برداری رسیده است.

عکس ها: سعید عامری
با توجه به این که این ساختمان نخستین برج اداری- تجاری هوشمند در کشور محسوب می‌شود با «محمدرضا جلیلوند» مدیر فروش برج نگار گفت‌وگویی کرده‌ایم که ماحصل آن در پی می‌آید.
مدیرفروش برج نگار درباره فروش واحدهای تجاری - اداری این برج گفت: تاکنون ۸۰ واحد از ۲۲۰ واحد این برج به فروش رسیده است و با توجه به تحولات بازار پیش‌بینی می‌کنیم از اردیبهشت ماه به بعد فروش خوبی داشته باشیم.محمدرضا جلیلوند در خصوص صنوف حاضر در برج نگار گفت: هیچ گزینشی برای حضور شرکت‌های مختلف در برج وجود ندارد اما به منظور یک دست شدن حاضران برای برندهای مختلف تجاری دعوت‌نامه‌ای جهت خرید واحدهای برج ارسال شده است.وی در مورد پروژه‌های آتی شرکت گفت: نقطه خاصی از شهر را برای اجرای سایر پروژه‌های عمرانی مدنظر نداریم اما بنا به موقعیت محل نوع کاربری متفاوت می‌شود.
جلیلوند خاطر نشان کرد: مجاورت با مراکز اداری-تجاری و رفاهی، بهره‌گیری از زبده‌ترین متخصصان صنعت ساختمان کشور، به کارگیری تجهیزات و مصالح مرغوب و منطبق با استانداردهای بین‌المللی، دسترسی به تمام نقاط شهر به دلیل واقع شدن در نزدیکی شاهراه‌های مهم شمال تهران ارزش افزوده مناسب در مقایسه با دیگر سرمایه‌گذاری‌ها، بهره‌مندی از سیستم‌های هوشمند رایانه‌ای، رعایت خصوصی سازی فضا در واحدها، استحکام در برابر زلزله و تنوع متراژ مهم‌ترین مزیت‌های برج نگار است.
برج نگار در قلب مناطق تجاری شمال پایتخت
مدیر فروش برج نگار با اشاره به احداث برج نگار در صد متری شمال میدان ونک گفت: این پروژه عمرانی در قلب منطقه تجاری اداری شمال تهران احداث شده است.
به گفته وی دسترسی به بزرگراه‌های مدرس، حقانی، همت، کردستان و نیایش از مزیت‌های این برج محسوب می‌شود چرا که به این ترتیب به مرکز شهر مرتبط می‌شود.وی با اشاره به احداث برج در زیربنایی به وسعت ۴۰هزار متر مربع و ارتفاع ۱۱۴ متر گفت: این برج مشتمل بر ۳۱ طبقه است.جلیلوند در خصوص سازه اصلی برج نگار گفت: سازه برج اسکلت فلزی و با پوشش سقف کامپوزیت است.
همچنین به کار رفتن قاب‌های فلزی و بادبندها عامل مهمی برای افزایش مقاومت برج در برابر زلزله و عوامل جوی به شمار می‌رود.
وی در تشریح نمای برج و چگونگی ساخت آن خاطر نشان کرد: سطح کل نمای برج ۱۳هزار و ۸۰۰ متر مربع بوده که ترکیبی از نمای آلومینیومی به صورت کامپوزیت و شیشه دوجداره است.
در عین حال در ساخت نمای برج عوامل مهمی از جمله مقاومت در برابر گرما، غبار و رطوبت در نظر گرفته شده است.
گاز آرگون در شیشه‌ها
جلیلوند تصریح کرد: نمای شیشه 550 متر مربع بوده و به منظور ایجاد محیطی عاری از صدا و تشعشعات خورشیدی از گاز آرگون بین شیشه‌ها استفاده شده است.
مدیر فروش برج نگار در خصوص مزایای استفاده از آلومینیوم در مقایسه با مصالح فلزی دیگر گفت: استفاده از آلومینیوم موجب کاهش وزن و سبکی سازه شده است به طوری که هر متر مربع آلومینیوم ۳۰ کیلوگرم وزن دارد و در مقایسه با سایر مصالح ۱۰ برابر سبک‌تر است.


به گفته وی، استفاده از پشم سنگ و پشم شیشه به صورت کامپوزیت موجب جلوگیری از اتلاف انرژی می‌شود.
پوشش داخلی واحدها از نوع کاغذ دیواری، پوشش کف‌های عمومی به صورت سنگ گرانیتی و راه‌پله‌ها از جنس سنگ تراورتن است.
جلیلوند افزود: در سقف‌های کاذب واحدها از جنس knavf آلمان، دیوار اصلی با استفاده از بلوک سبک نوع Leca، کف واحدها از پارکت Nobbles به همراه MDF سوئیسی، پارکینگ‌ها از سنگ لاشتر است.
یکی از مهمترین مزایای این برج وجود یک باند هلی‌کوپتر به مساحت 130 متر مربع در بالای آن است.
۷ طبقه پارکینگ
جلیلوند با اشاره به قرار گرفتن برج نگار در یکی از نقاط پرتردد تهران گفت: با احداث 7 طبقه پارکینگ به ظرفیت 249 خودرو بخش مهمی از نیاز ساکنان واحدهای برج پاسخ داده می‌شود چرا که یکی از مهم‌ترین تقاضاها برای پارکینگ است.
به گفته وی یکی دیگر از مزیت‌های برج نگار وجود آسانسوری ویژه حمل اتومبیل از طبقه همکف تا پارکینگ طبقه‌سوم است.وی افزود: این آسانسور از آلمان خریداری شده و نوع کابین و عدم لرزش در حرکت از نکات حائز اهمیت است.
همه آسانسورهای برج نگار دارای نمایشگرهای مدرن برای اعلام موقعیت کابین و اعلام کیفیت و کارآیی قطعات است.وی تصریح کرد: جهت آرامش حال ساکنان تعداد 5 آسانسور مسافری با ظرفیت هزار کیلوگرم (13 نفره) در داخل برج نصب شده است. وجود دو راه‌پله اضطراری برای امنیت بیشتر ساکنان با مقاومت بالا در برابر حرارت و وجود درب‌های ضد حریق، اطمینان ورود و خروج اضطراری را بالا می‌برد.
تاسیسات مکانیکی و الکتریکی برج
جلیلوند خاطرنشان کرد: سیستم گرمایش و سرمایش و آب گرم مورد نیاز از طریق 2 چیلر جذبی و دو دیگ بخار با فشار بالا تامین می‌شود همچنین تامین برق و احدها به صورت مجزا و از محل اتاق برق در طبقه اول امکان‌پذیر است.
وی با اشاره به نصب UPS در همه واحدها خاطرنشان کرد: نصب UPS به منظور حفظ اطلاعات در زمان قطع برق است.وی در خصوص چگونگی شبکه کلی ساختمان اظهار داشت: شبکه کلی ساختمان به صورتی اجرا شده که علاوه بر شبکه داخلی هر واحد، امکان اتصال همه واحدها به شبکه فراهم شده و به این صورت همه آنها قابلیت ارتباط با یکدیگر و حتی کنترل شبکه از مکان دیگری به جز برج را دارند.وی افزود: سیستم دوربین مدار بسته با قابلیت ذخیره اطلاعات در کامپیوتر مرکزی وظیفه کنترل ورودی و خروجی‌ها، پارکینگ‌ها و لابی‌ها را به عهده دارد.
جلیلوند خاطرنشان کرد: به منظور تقویت ارتباط تلفنی 10 خط تلفن نیز برای هر واحد پیش‌بینی شده است.