بی‌توجهی برنامه‌های ICDL در آموزش لینوکس فارسی

گروه کامپیوتر ـ بیش از سه سال از آغاز اجرای پروژه‌های ICDL در سازمان‌ها و وزارتخانه‌های دولتی در کشور می‌گذرد و تاکنون چندین میلیارد تومان صرف هزینه آموزش ویندوز به کارکنان شده است. در حالی که طی دو سال اخیر استفاده از لینوکس به جای ویندوز از سوی مسوولان IT در کشور مطرح شده و پروژه‌هایی با هزینه‌های گزافی برای جایگزینی لینوکس تعریف شده است. به گفته برخی از کارشناسان آموزش ویندوز طبق مصوبه سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی برای آشنایی کارکنان دولت با مهارت‌های ICDL به دستگاه‌های اجرایی ابلاغ شده و از طرفی برخی از مسوولان برای استفاده از لینوکس در حال برنامه‌ریزی هستند که این موضوع با توجه به میلیاردها تومان هزینه‌ای که در هر دو راه صرف شده نشان دهنده عدم آینده‌نگری مسوولان در تعریف این پروژه‌ها است.

یزدانیان معاون دفتر آموزش و پرورش فناوری وزارت ICT در این زمینه معتقد است: فضای غالب در کشور ویندوز است و تاکنون لازم بوده تا کارکنان با ویندوز آشنا شوند اما از طرفی آموزش مبانی لینوکس هم طی دو سال اخیر آغاز شده است.

وی در ادامه گفت: وزارت ICT در داخل این وزارتخانه و برای تمامی شرکت‌های تابعه خود دوره‌های آموزشی ICDL را برپا کرده و این طرح باعث شده تا بسیاری از کارکنان که حتی ارتباطی با سخت‌افزار کامپیوتر هم نمی‌توانستند برقرار کنند با این آموزش‌ها سطح کاربری آنها بالا رود.

در این میان بسیاری از مسوولان معتقدند آموزش ویندوز در حالی که قرار است طی سال‌‌های آینده لینوکس جای آن را بگیرد، نشان‌دهنده عدم آینده‌نگری و تحمیل هزینه اضافی بر کشور است.

برخی دیگر نیز معتقدند ضعف برنامه‌ریزی در پروژه لینوکس موجب آموزش ICDL بدون توجه به لینوکس و برنامه‌های این پروژه بوده است و این در حالی است که مسوولان پروژه لینوکس فارسی مدعی فراگیرشدن استفاده از لینوکس در کشور هستند.

به نظر می‌رسد سال‌های بعد به دنبال گسترش سیستم عامل ملی مثل لینوکس در واقع تمامی آموزش‌های کاربردی از این دست که تاکنون اجرا شده تکرار و هزینه بسیاری صرف آن شود.