آخرین وضعیت قرارداد توسعه میدان نفتی اهواز - بنگستان

مدیرعامل شرکت ملی نفت ایران گفت: چنانچه شرکت «پارس تات» چارچوب قرارداد پیشین توسعه میدان اهواز - بنگستان را بپذیرد، قرارداد جدید با این شرکت نهایی خواهد شد. مهندس غلامحسین نوذری در گفت‌و‌گو با شانا، با تاکید بر اینکه واگذاری طرح توسعه میدان نفتی اهواز - بنگستان به پیمانکار جدید به صورت ترک تشریفات مناقصه انجام نمی شود، افزود: واگذاری میدان نفتی اهواز - بنگستان با توجه به بندی از قرارداد موجود که بر‌اساس آن پیمانکار می‌تواند قرارداد را به شرکت جدید تفویض اختیار کند، انجام می‌شود.

بر‌اساس یک بند از قرارداد توسعه این میدان که با شرکت پترو‌ایران منعقد شده است، پیمانکار می‌تواند این قرارداد را تفویض اختیار کند.

براساس این گزارش‌،‌ طرح توسعه میدان اهواز - بنگستان در اواخر سال ۸۳ به شرکت «توسعه پترو‌ایران» واگذار شده بود، ولی این شرکت در اواخر سال گذشته (۱۳۸۴) اعلام کرد که برای انجام عملیات توسعه این میدان آمادگی ندارد، از‌این‌رو مذاکره با شرکت «پارس تات» که سهام آن متعلق به بنیاد مستضعفان و شرکت روسی «تات‌نفت» است، در دستور کار قرار گرفت.

مدیرعامل شرکت مهندسی و توسعه نفت (متن) پیش از این به شانا گفته بود:‌ شرکت «متن»، اطلاعات میدان اهواز - بنگستان را با نظر مدیرعامل شرکت ملی نفت ایران در اختیار این شرکت قرار داده و به این شرکت اعلام کرده با همان شرایطی که در شورای اقتصاد برای شرکت «توسعه پترو ایران» تصویب شده است، توسعه این میدان را به عهده گیرد.

دکتر مهدی بازارگان با بیان اینکه شرکت «تات‌نفت» تولید نفت قابل‌توجهی را در کشور خود در دست اجرا دارد و تجربیات زیادی در بخش توسعه میدان‌های نفتی دارد، گفته بود: بی‌گمان این شرکت فناوری قابل‌توجهی دارد، ولی فعالیت آن در کارهای اجرایی در پروژه‌های ایران باید مشخص شود.

مدیرعامل شرکت «متن» با بیان اینکه مدت معقولی برای ارائه پیشنهاد به شرکت پارس تات داده خواهد شد، خاطر‌نشان کرده بود: با توجه به اهمیت توسعه میدان اهواز - بنگستان، زمان زیادی برای این شرکت در نظر نخواهیم گرفت.

بنا بر این گزارش، در اجرای طرح توسعه میدان نفتی بنگستان - اهواز،‌ اولین افزایش تولید نفت آن در سال چهارم به روزانه ۱۳‌هزار بشکه، در مرحله بعد به ۱۵۵‌هزار بشکه و با در نظرگرفتن تولید مبنا، کل تولید نفت‌خام از این میدان در پایان قرارداد به سطح تعیین شده ۲۲۰‌هزار بشکه در روز خواهد رسید.

میزان نفت درجا در این مخزن ۳۱میلیارد بشکه و میزان نفت قابل برداشت از آن ۴/۳‌میلیارد بشکه است. همچنین میزان تولید انباشتی از این مخزن ۹۳۵‌میلیون بشکه اعلام شده است. مخزن بنگستان شامل دو مخزن عمده دیگر به نام ایلام و سروک است. هم‌اکنون میزان تولید از مخزن ایلام ۱۲درصد و میزان تولید از مخزن سروک ۸۸‌درصد است.