دینار عراق تقویت می‌شود

گروه بازارپول: مسعود رضا طاهری- ارزش دینار عراق به بالاترین میزان خود در مقابل دلار آمریکا طی دو سال گذشته رسید. بنابراین گزارش از زمان انتشار دینار جدید عراق در این کشور نرخ برابری هر دلار آمریکا در مقابل آن رقمی در حدود ۱۴۴۰بوده است. این در حالی است که از دو ماه پیش که بانک‌مرکزی این کشور در پی تلاش برای تقویت پول ملی و مقابله با تورم اقداماتی را به طور جدی آغاز کرده است، نرخ برابری دلار آمریکا در برابر دینار رو به کاهش نهاده است آنچنانکه این میزان روز گذشته با کاهش ۸درصدی خود به رقم ۱۳۲۴ افت کرد و به عبارت دیگر ارزش دینار عراق در مقابل دلار آمریکا ۱۱۶ واحد رشد کرد.

طی هفته‌های گذشته بانک‌مرکزی عراق که به طور متناوب دلارهای نفتی را از طریق ۱۲ بانک‌ به صورت حراج در بازارهای خود توزیع می‌کند، اعلام کرد که در سال ۲۰۰۶ رقمی در حدود ۱۰۹میلیون‌دلار را به دینار عراق تبدیل و وارد بازارهای داخل این کشور کرده است.

بنابر اخبار منتشره برخی تحلیلگران معتقدند که دولت عراق قصد دارد با تقویت دینار، نرخ برابری دلار در مقابل آن را به رقم ۱۰۰۰ برساند. تاکنون بانک‌مرکزی عراق به طور رسمی هرگونه تلاشی را در این مورد انکار کرده است. از سوی دیگر شبکه خبری العراقیه طی دو سه روز اخیر اخبار جدیدی را در این راستا منتشر می‌کند که بنابر این گزارش تلاشی برای جمع‌آوری دینار عراق از بازارهای محلی این کشور با حراج روزانه دلار آمریکا از شرایط کاملا جدیدی برای پول این کشور خبر می‌دهد که شائبه تثبیت نرخ برابری دلار در مقابل دینار در حد رقم ۱۰۰۰ را تقویت می‌کند.مطهر قسیم، مدیر آمارهای بانک‌مرکزی عراق هدف از فروش دلار در بازارهای داخلی را مقابله با تورم ۵۰درصدی، تقویت دینار و ارزان‌سازی صادرات اعلام کرده و افزوده است که ۸۰درصد از کالاهای تجاری عراق از طریق واردات تامین می‌شوند.

صندوق بین‌المللی پول در گزارشی میزان تورم ۱۲ماه منتهی به سال ۲۰۰۵ در عراق را ۷/۳۱ درصد عنوان کرده بود که این میزان در ماه مه سال ۲۰۰۶ به ۵۸درصد رسید.از سویی بانک مرکزی عراق از تلاش برای مقابله با تورم از طریق بالا بردن نرخ بهره در این کشور خبر داده است. در ماه نوامبر سال ۲۰۰۶ نرخ بهره در این کشور از سطح ۱۲درصد به ۱۶درصد افزایش یافت خبرهای دیگر حاکی است که تا پایان سال ۲۰۰۶ می‌بایست نرخ بهره در عراق به ۲۰درصد برسد.

بخشی از دلایل نرخ تورم عراق به دلیل بالا بودن هزینه امنیتی جابه‌جایی کالا در سطح این کشور است.حسین العذری، رییس بانک تجاری دولتی عراق نیز معتقد است که رشد دینار در مقابل دلار آمریکا با هدف مقابله با تورم و تقویت دینار صورت گرفته است. اگرچه تاثیر تقویت دینار بر اقتصاد این کشور نیاز به زمان بیشتری دارد.

اما زمانی فرا خواهد رسید که دیگر نیازی به تبدیل فوری دینار عراق به دلار آمریکا نباشد.بیکاران و فقرای عراقی که از اقوام خود در خارج از این کشور دلار آمریکایی دریافت می‌کنند و همچنین کارگران شرکت‌های خارجی که به دلار حقوق می‌گیرند نیز در کاهش ارزش دینار تاثیر گذارند.در بازار ارز داخلی نیز روز گذشته هر یک میلیون دینار عراق ۲۰هزار تومان گران‌تر شد.