راهبری «پیمان سپار» باعث سودآوری پایدار شرکت‌ها می‌شود

گروه بورس- مدل سنتی مدیریت، بازدارنده عوامل کلیدی موفقیت است.

ابوالقاسم فخاریان

در سومین همایش حسابداری مدیریت در ایران، «ابوالقاسم فخاریان» عضو کمیته حسابداری مدیریت فدراسیون جهانی حسابداران با بیان اینکه حفظ و توسعه مزیت رقابتی برای رشد و پایداری از مهم‌ترین چالش‌های بنگاه‌های عصر جدید است، افزود: «با گذار به عصر اطلاعات، عصر اقتصاد دیجیتالی و اقتصاد مبتنی بر دانش، ما با فضای کاملا جدیدی از کسب و کار روبه‌رو هستیم که مختصات اساسی آن عبارت است از: تشدید رقابت، مشتری‌مداری، افزایش ریسک و مخاطرات و عمده شدن نقش و سهم دارایی‌های نامشهود، شکل و شمایل و شیوه اداره بنگاه‌ها در شرایط نوین تفاوت اساسی با سبک و سیاق عصر صنعت یافته است. عدم تمرکز مسوولیت‌سپاری و خودگرانی، استراتژی‌مداری، پویایی و انعطاف‌پذیری در سازماندهی و شیوه‌های انجام عملیات، جایگزین قواعد بازی قبلی شده است. فخاریان پاسخگویی سریع، مشتری‌مداری، کارکنان کارآمد و پرانگیزه، خلاقیت و اخلاق سازمانی را از عوامل کلیدی موفقیت بر شمرد و توضیح داد: «در مدل سنتی، ما شاهد هدف‌گذاری‌های ثابت، برنامه‌ریزی سالانه، تمرکز سازمانی و بوروکراسی، عدم اعتماد و اختیار سپاری به کارکنان و عدم شفافیت هستیم، به این ترتیبت می‌بینیم که مدل سنتی، بازدارنده عوامل کلیدی موفقیت است.

وی سپس خاطرنشان کرد: «در این شرایط، بودجه‌بندی که نمادی از شیوه سنتی مدیریت است، دیگر پاسخگوی نیاز محیط پررقابت و پرتحول امروز نیست و در عمل به یک چالش سازمانی تبدیل شده است.در حال حاضر می‌توان مشکلات بودجه را به سه بخش مالی، عدم انطباق با عصر نوین اقتصادی و فرهنگی تقسیم‌بندی کرد. بودجه‌بندی، عملی زمان‌بر است. در کشورهای پیشرفته انجام این عمل گاه تا چهار ماه نیز به طول می‌انجامد. ضمن اینکه حدود ۱۰ تا ۲۰درصد از وقت مدیران هم گرفته می‌شود. همچنین نباید فراموش کنیم که بودجه به دلیل برخوردار بودن از متغیرهای ناپایداری نظیر نرخ ارز، قیمت‌های دوره‌ای، نرخ رشد و... اعتبار خود را به سرعت از دست می‌دهد».

عضو جامعه حسابداران رسمی درباره روش‌های تلاش برای بهبود بودجه‌بندی عنوان کرد: «بودجه‌بندی انعطاف‌پذیر، بودجه‌بندی بر مبنای صفر، بودجه‌بندی مستمر و بودجه‌بندی کلان از جمله روش‌هایی بود که برای بهبود این روش به کار گرفته شد، اما هیچ یک از آنها کارساز نبود».

عضو انجمن مشاوران مدیریت انگلستان سپس گفت: «به همین دلیل، شیوه جدیدی به نام راهبری مسوولیت‌سپار به وجود آمد. شاید بتوان گفت مقوله راهبری مسوولیت سپار، به لحاظ تغییرات بنیادینی که در اداره سازمان‌ها ایجاد می‌کند، یکی از مهم‌ترین موضوعات در ادبیات مدیریتی و حسابداری مدیریت در سال‌های اخیر بوده است. در مدل‌های راهبری مسوولیت سپار، رویکرد عدم تمرکز وسیع در راهبری، انعطاف‌پذیری شیوه مدیریت بنگاه و ارزیابی مستمر عملکرد به صورت نسبی با رقبا، زمینه‌های خلاقیت، رشد و سودآوری پایدار را در سازمان‌ها پدید می‌آورد.