رابرت زولیک رییس بانک جهانی شد

گروه بین‌الملل- هیات‌مدیره بانک جهانی سرانجام پس از یک جلسه سه ساعته رابرت زولیک را به عنوان رییس جدید بانک جهانی انتخاب کرد.

رابرت زولیک به دنبال یک رسوایی مالی جانشین پل ولفوویتز شد که از سال ۲۰۰۵ ریاست بانک جهانی را در اختیار داشت. رابرت زولیک پیش از ورود به بانک جهانی معاون مدیرعامل بانک سرمایه‌گذاری گلدمن ساکس بود و پیش از آن نیز فرد شماره دو وزارت خارجه ایالات متحده به حساب می‌آمد.

رابرت زولیک ۵۳ساله اکنون وظیفه احیای اعتماد جهانی به این سازمان را برعهده دارد. وظیفه‌ای که به اعتقاد بسیاری چندان ساده نخواهد بود.

رابرت زولیک در ماه مه به وسیله جورج بوش، رییس‌جمهوری ایالات متحده برای در اختیار گرفتن ریاست بانک جهانی نامزد شد. براساس یک قانون نانوشته رییس بانک جهانی از سوی ایالات متحده انتخاب می‌شود و معمولا هر فردی که از سوی رییس‌جمهور آمریکا نامزد شود مورد قبول واقع می‌شود و رییس صندوق بین‌المللی پول را نیز دولت‌های اروپایی با توافق یکدیگر انتخاب می‌کنند.

نامزدی زولیک برای این پست با مخالفت‌هایی از سوی برخی کشورها روبه‌رو شد.

زولیک یکی از طراحان جنگ عراق به حساب می‌آید و به همین دلیل مخالفت‌هایی را علیه خود برانگیخت. پل ولفوویتز نیز از طراحان اصلی جنگ عراق بود.

گویا قرار است اداره یکی از بزرگ‌ترین نهادهای مالی بین‌المللی به وسیله طراحان جنگ عراق به یک سنت در بانک جهانی تبدیل شود.

زولیک در حالی برای مدت ۵ سال به ریاست بانک جهانی منصوب شد که او یازدهمین رییس این نهاد مالی بین‌المللی است. زولیک پس از در دست گرفتن ریاست بانک جهانی در جمع خبرنگاران گفت: در گام اول که کارم را در بانک جهانی آغاز می‌کنم خوشحالم که در جمع انسان‌هایی قرار دارم که با فقر مبارزه می‌کنند به خصوص در قاره آفریقا آنها هدف خود را سرمایه‌گذاری در رشد و توسعه و مبارزه با فقر قرار داده‌اند و این هدف بسیار والا و قابل ستایش است. وی در بخش دیگری از سخنان خود گفت: به نظر من همه چیز برای یک نبرد با فقر در جهان به خصوص کشورهای آفریقایی آماده است و ما باید هرچه سریع‌تر بدون تلف کردن وقت این مبارزه را ادامه دهیم. وی با اشاره به تلاش‌های گذشته بانک جهانی و ستایش آنها گفت: راه اکنون مشخص است. رابرت زولیک همچنین با بیان اینکه همه تلاش خود را برای انجام ماموریت‌های بانک جهانی به کار خواهد گرفت گفت: من سفرهایی به آفریقا، اروپا و آمریکای لاتین خواهم داشت و با مقامات کشورهای این مناطق در مورد ادامه برنامه‌های بانک جهانی در آنجا به گفت‌وگو خواهم پرداخت.

زولیک همچنین از آغاز اصلاحات در بانک جهانی خبر داد و گفت: تا یکصد روز دیگر مرحله اول اصلاحات در بانک جهانی آغاز می‌شود که مرحله شامل تغییر قراردادهای بانک جهانی با کشورهای فقیر است. در این شیوه جدید بانک جهانی نظارت بیشتری برا چگونگی هزینه شدن وام‌های اعطایی به کشورهای فقیر و در حال توسعه خواهد داشت.

جورج بوش رییس‌جمهوری ایالات متحده نیز از ریاست رابرت زولیک در بانک جهانی استقبال کرد و گفت: او رهبری پویا است که می‌تواند برنامه‌ها و ماموریت‌های بانک جهانی را بهتر اداره کرده و به کشورهای فقیر برای رهایی از فقر کمک کند.

بانک جهانی هم اکنون ۱۸۵ عضو دارد. همچنین این سازمان حدود ۱۰هزار کارمند دارد که در مقر این سازمان در واشنگتن و یکصد دفتر در کشورهای دیگر جهان مشغول به کار هستند.