تغییر نام فروشگاه‌های کوروش
گروه تاریخ‌اقتصاد - روزنامه «صبح آزادگان» اواسط مرداد ۱۳۵۹ خبر تغییر نام فروشگاه‌های « کورش» به قدس را اعلام کرد. این روزنامه نوشت:
بر اساس پیام تاریخی امام مبنی بر طاغوت‌زدایی، هیات‌مدیره فروشگاه‌های کوروش بر آن شدند تا نام دیگری را تعیین و به جای کوروش بر این فروشگاه‌ها بگذارند.
هیات مدیره پس از بررسی، نام قدس را انتخاب نمود و قرار شد رسما در روز پنج‌شنبه ۱۶ مرداد ماه طی مراسمی که با حضور چند تن از مقامات وزارت بازرگانی در شعبه این فروشگاه واقع در میدان خراسان برگزار می‌شود، نام کوروش به قدس تغییر نماید.در همین زمینه از سوی آقای موسوی اطلاعیه هیات مدیره این فروشگاه در اختیار ما قرار گرفت: «ملت مسلمان و قهرمان ایران در آرزوی قدس است و فرا رسیدن آن لحظه را فریاد می‌کند و کارکنان فروشگاه‌های کوروش سابق نام پرابهت قدس را بر تمامی سرمایه زندگی‌شان و حیاتشان زیبنده می‌دانند و برای تبلور خواسته امام عزیزمان ما کارکنان فروشگاه‌های زنجیره‌ای قدس (کوروش سابق) هم‌آواز با سرودخوانان آزادی «قدس» و برافرازندگان رایت لااله‌الاالله نام قدس را بر فروشگاه‌هایمان برگزیدیم.»
فروشگاه‌های کوروش از سوی حمید کاشانی اخوان در سال ۱۳۴۹ تاسیس شد سپس احمد خیامی نیز بخشی از سهام آن را خرید و شریک شد. ساختار این فروشگاه شبیه فروشگاه‌های مارکس اند اسپنسر بود. پس از چند سال تعداد این فروشگاه‌ها در تهران به ۱۴ رسید که ۹ فروشگاه تحت عنوان کوروش و بقیه به عنوان سوپر استور و سوپر پرشین زیر نظر همین مجموعه اداره می‌شدند.فروشگاه کوروش چهار راه کوکاکولای تهران در بعدازظهر روز ۱۷ شهریور ۱۳۵۷ توسط انقلابیون به آتش کشیده شد. فروشگاه کوروش چهارراه پارک وی، که به دلیل دارا بودن سازه چادری به کوروش چادری معروف بود نیز پس از چند سال در جریان احداث پل تخریب شد.
سیف‌الله یزدانی که خود دو دوره مدیریت این مجموعه را بر عهده داشته است، می‌گوید: «مشکل اینجا بود که فروشگاه‌های زنجیره‌ای در کشور ما جدی گرفته نشد. یعنی آدمی می‌رفت در راس مجموعه که کلا از فلسفه فروشگاه‌های زنجیره‌ای خالی الذهن بود.»