گروه مسکن- براساس قراردادهای ثبت شده در سامانه املاک و مستغلات کشور از ابتدا تا ۲۴ تیرماه سال جاری تعداد معاملات اجاره در کل کشور ۳۳ درصد نسبت به مدت مشابه سال گذشته رشد داشته این در حالی است که حجم معاملات خرید مسکن در کل کشور در همین بازه زمانی (از ابتدای تیر تا ۲۴ تیرماه سال جاری نسبت به مدت مشابه سال گذشته) حداکثر رشد ۱۰ درصدی را تجربه کرده است. به گزارش خبرگزاری مهر، طبق آمار منتشر شده در سامانه املاک و مستغلات کشور از اول تا ۲۴ تیرماه تعداد قراردادهای ثبت شده در سامانه املاک و مستغلات کشور ۱۳۷ هزار و ۳۸۹ قرارداد بوده است که از این تعداد ۷۱ هزار و ۶۳۳ قراداد مبایعه‌نامه و ۵۹ هزار و ۳۸۰ اجاره‌نامه به ثبت رسیده است. این در حالی است که در مدت مشابه سال گذشته رقم قراردادها ۱۳۱ هزار و ۴۱۸ قرار داد بوده است که ۷۸ هزار و ۹۳۳ قرارداد آن متعلق به مبایعه‌نامه و ۴۵ هزار و ۶۴۷ قرارداد مربوط به اجاره‌نامه بوده است.

آخرین آمار ثبت قرادادهای مسکن در کل کشور

براساس این آمار، در فروردین ماه سال گذشته تعداد ۹۲ هزار و ۴۱۶ قرارداد مسکن در کل کشور به ثبت رسید که از این تعداد ۶۵ هزار و ۶۰۷ مبایعه‌نامه ۲۱ هزار و ۵۰۰ اجاره‌نامه، بوده است و مابقی به سایر قراردادهای ثبت شده مربوط می‌شود. همچنین تعداد قراردادهای مسکن در اردیبهشت سال گذشته، ۱۶۱ هزار و ۷۸۸ قرارداد بوده است که از این تعداد، ۱۰۷ هزار و ۴۱۷ مبایعه‌نامه، ۴۵ هزارو ۶۰۷ اجاره‌نامه، بوده است.

در خردادماه سال گذشته هم تعداد ۱۵۷ هزار و ۹۹۹ قرارداد به ثبت رسیده که از این تعداد ۹۹ هزار و ۷۱۰ مربوط به مبایعه‌نامه و ۵۰ هزار و ۲۳۰ مربوط به اجاره‌نامه بوده است. این در حالی است که در مدت مشابه امسال رقم کل قراردادها ۱۸۵ هزار و ۷۰۵ قرارداد بوده که ۱۱۲ هزار و ۹۴۸ قرارداد مبایعه‌نامه و ۶۲ هزار و ۷۹۷ قرارداد اجاره‌نامه بوده است.

تعداد قراردادهای مسکن در استان تهران، ۳۴ هزار و ۱۷۰ قرارداد بوده که از این تعداد ۱۴ هزار و ۲۳ مبایعه‌نامه و ۱۸ هزار و ۴۷۰ اجاره‌نامه به ثبت رسیده است که این رقم در مدت مشابه سال گذشته تعداد ۳۵ هزار و ۹۶۴ قراداد بوده است که از این تعداد ۲۰ هزار و ۳۰۳ مبایعه‌نامه و ۱۳ هزار و ۷۵۹ اجاره‌نامه به ثبت رسیده است.

آمارها حاکی از آن است که در فروردین ماه امسال تعداد قراردهای مسکن در استان تهران، ۱۷ هزار و ۴۵۵ قرارداد بوده که از این تعداد ۹ هزار و ۹۵۳ مبایعه‌نامه و ۶ هزار و ۴۶۱ اجاره‌نامه به ثبت رسیده است؛ در حالی که این رقم در مدت مشابه سال گذشته ۱۹ هزار و ۷۲۴ قراداد بوده که ۱۲ هزار و ۵۰۷ مربوط به مبایعه‌نامه و ۵ هزار و ۹۸۰ مربوط به اجاره‌نامه بوده است. در اردیبهشت ماه امسال هم ۵۴ هزار و ۳۷۶ قرارداد به ثبت رسیده که از این تعداد ۳۰ هزار و ۹۱۱ مبایعه‌نامه و ۱۹ هزار و ۸۵۳ اجاره‌نامه بوده است که این ارقام در مدت مشابه سال گذشته رقم ثبت ۴۳ هزار و ۶۴۷ قراداد را نشان می‌دهد. در خردادماه امسال هم، تعداد قراردادهای ثبت شده به رقم ۴۷ هزار و ۳۲۸ عدد رسید که از این تعداد ۲۴ هزار و ۱۸۸ قرارداد مبایعه‌نامه و ۲۰ و ۴۳۱ قرارداد اجاره‌نامه بوده است. این در حالی است که در مدت مشابه سال گذشته رقم کل قرادادها ۴۲ هزار و ۷۴۱ عدد بوده که ۲۵ هزار و ۴۳ مبایعه‌نامه و ۱۵ هزار و ۳۵۶ اجاره‌نامه به ثبت رسیده است. به گزارش دنیای‌اقتصاد، الزامی شدن ثبت قراردادهای اجاره در تمامی کشور از ابتدای سال جاری آمار قراردادهای اجاره ثبت شده در سامانه املاک و مستغلات را افزایش داده است. این در حالی است که برخی رسانه‌ها بدون در نظر گرفتن این نکته از افزایش ثبت قراردادهای اجاره در سال جاری نسبت به سال گذشته خبر داده‌اند؛ چرا که تا انتهای سال گذشته ثبت قراردادهای اجاره فقط در شهر تهران الزامی بود، اما با شروع سال جدید ثبت قراردادهای اجاره در تمامی کشور الزامی شد.