فارس - براساس آمارهای گمرک جمهوری اسلامی، صادرات خودرو در ۴ ماهه اول سال‌جاری کاهش ۹۲ درصدی داشته، اما واردات خودرو با رشد ۹/۱ درصدی مواجه شده است. طی ۴ ماه اول سال‌جاری ۱۲۶۹ دستگاه خودروی تولید داخلی به ارزش ۱۰ میلیون دلار از ایران صادر شده است که نسبت به مدت مشابه سال گذشته به لحاظ وزنی ۹۷/۹۳ درصد و به لحاظ ارزشی ۵۳/۹۲ درصد کاهش داشته است. میانگین قیمت هر خودروی سواری صادراتی ایران طی ۴ ماه نخست سال‌جاری ۷ هزار و ۷۷۶ دلار بوده که نسبت به سال گذشته افزایش ۶۳/۳۸ درصدی داشته است.

عمده کشورهای مقصد صادرات خودروی سواری ایرانی در این مدت، شامل عراق با ۸۴۹ دستگاه، جمهوری آذربایجان با ۱۴۴ دستگاه و اوکراین با ۱۰۴ دستگاه بوده است.

در ۴ ماه نخست سال‌جاری ۱۲ هزار و ۶۴۰ دستگاه خودرو به ارزش ۲۶۶ میلیون دلار وارد کشور شده است که نسبت به زمان مشابه سال گذشته به لحاظ وزنی ۸۱/۲ درصد کاهش و به لحاظ ارزشی ۹/۱ درصد افزایش داشته است.

میانگین قیمت هر خودروی سواری وارداتی در ۴ ماه اول سال‌جاری ۲۱ هزار و ۵۳ دلار؛ یعنی ۷۱/۲ برابر خودروی صادراتی بوده که نسبت به سال گذشته با کاهش ۶/۲ درصدی مواجه شده است.

عمده‌ کشورهای مبدا واردات خودرو شامل امارات متحده عربی با ۹ هزار و ۱۹۴ دستگاه، چین با ۱۹۶۰ دستگاه و جمهوری کره با ۸۵۱ دستگاه بوده است.