بزرگ‌ترین پردیس تئاتر ایران
هر وقت در تهران حرفی از تئاتر است همه ذهن‌ها ناخودآگاه به سمت چهارراه ولیعصر و تئاتر شهر کشیده می‌شود. سال‌ها است که همه امکانات کلانشهر تهران در تئاتر، به چهارراه ولیعصر و کافه شهرداری سابق که سال‌های ابتدایی دهه 50 به تئاترشهر تبدیل شد، ختم شده است.
حیات و ممات تئاتر کشور نیز وابسته به پنج سالن فعال این ساختمان استوانه‌ای است، اما مدتی است که زمزمه‌های خوشی به گوش اهالی تئاتر تهران می‌رسد، زمزمه‌هایی که خبر از افتتاح پردیس تئاتر حرفه‌ای تهران که بزرگ‌ترین مرکز حرفه‌ای کشور است می‌دهد.
به گزارش «دنیای‌اقتصاد»، در دوران مدیریت اخیر شهری طرح احداث بزرگ‌ترین تئاتر حرفه‌ای کشور روی میز مدیران قرار گرفت و آنها تصمیم گرفتند که بزرگ‌ترین مرکز تئاتر حرفه‌ای کشور را در جنوب شرق پایتخت و در منطقه ۱۵ احداث کنند. هم‌اکنون عملیات عمرانی مرکز تئاتر حرفه‌ای خاوران که در زمینی به مساحت ۲۵ هزار و ۲۰۰ مترمربع و با زیربنای ۱۶ هزار و ۳۳۰ مترمربع جنب فرهنگسرای خاوران قرار گرفته است به پایان رسیده و این مرکز به زودی به بهره‌برداری می‌رسد. این مجموعه که به منظور رفع نیاز هنرمندان به مرکزی حرفه‌ای و همچنین نیاز مناطق جنوبی شهر در امور فرهنگی و هنری ساخته شده خلأ موجود در حوزه تئاتر تجربی و عروسکی را نیز رفع می‌کند.

احداث بزرگ‌ترین مرکز تئاتر
حرفه‌ای ایران در جنوب تهران
احداث بزرگ‌ترین مرکز تئاتر حرفه‌ای ایران در جنوب پایتخت یکی از اساسی‌ترین اقداماتی است که توسط شهرداری تهران به انجام رسید و به زودی قفل فقر مکان فرهنگی باز می‌شود. علی‌اصغر مونسان، مدیرعامل شرکت توسعه فضاهای فرهنگی شهر تهران با بیان اینکه پردیس تئاتر حرفه‌ای تهران به پیشرفت
صد درصدی رسیده است، در خصوص علت واقع شدن این مرکز در جنوب شهر گفت: سیاست شهردار محترم تهران در این سال‌ها کم کردن فاصله شمال با جنوب شهر بوده است. احداث این مجموعه در جنوب تهران مورد نیاز بود و با توجه به تجهیزاتی که این مرکز دارد یکی از بهترین مراکز فرهنگی کنار فرهنگسرای خاوران است.

4 سالن برای گسترش تئاتر تجربی
بی‌شک با بهره‌برداری از پردیس تئاتر حرفه‌ای تهران کارگردانان این حوزه، استادان و به‌ ویژه هنرجویان رشته تئاتر می‌توانند در این فضا به خوبی فعالیت کنند. امکانات گسترده مرکز تئاتر حرفه‌ای می‌تواند نظر هر هنرمند و علاقه‌ مند به تئاتر را جلب کند. آنچه به این مرکز وجهه‌ای ویژه می‌بخشد تخصیص ۴ سالن با گنجایش ۱۵۰نفر است که امکان گسترش تئاتر تجربی را برای علاقه‌مندان فراهم می‌آورد. با بهره‌برداری از این مرکز انتظار می‌رود که تئاتر تجربی کشور نیز مورد توجه قرار گیرد تا تمام استعدادهای مفید در این حوزه نیز به نمایش درآید.

عروسک‌ها هم وارد تئاتر می‌شوند
یکی از بخش‌های در نظر گرفته شده برای این مرکز سالن نمایش «تئاتر عروسکی» است.این سالن می‌تواند میزبان 120 نفر از علاقه‌‌مندان در هر اجرا باشد. همچنین در این مجموعه، فضایی به مساحت یک هزار متر مربع برای کارگاه ساخت دکور و کارگاه خیاطی و سه‌ هزار مترمربع هم به‌ اتاق‌های پشت صحنه و سالن‌های تمرین اختصاص داده شده است. فضایی نزدیک به 3هزار و پانصد مترمربع نیز به نمایش‌های آئینی و سنتی اختصاص داده شده است. کتابخانه تخصصی، سایت اینترنت، گالری‌ها و ایجاد فضاهای کارگاهی و آموزشی با مساحتی نزدیک به 4 هزار مترمربع و مکان‌هایی تفریحی چون رستوران، فروشگاه، سالن بازی کودکان و غرفه‌های فروش محصولات فرهنگی از دیگر امکانات این مجموعه محسوب می‌شوند.
مدیرعامل شرکت توسعه فضاهای فرهنگی، در خصوص بخش‌های تشکیل‌دهنده مرکز تئاتر حرفه‌ای خاوران، اظهار کرد: این مرکز یک سالن اصلی و 6 بلک باکس دارد که یکی از این بلک باکس‌ها مخصوص اجرای تئاتر عروسکی و پخش فیلم است. وی با بیان اینکه مرکز تئاتر حرفه‌ای خاوران دارای یک سالن اصلی با گنجایش هزار نفر و 4 سالن نمایش تجربی با گنجایش 150 نفر است، افزود: سالن «نمایش عروسکی» آن نیز در هر اجرا میزبان 120 نفر از علاقه‌مندان خواهد بود.
او ادامه داد: در این مجموعه یک هزار مترمربع به کارگاه ساخت دکور و کارگاه خیاطی و 3 هزار مترمربع هم به اتاق‌های پشت صحنه و سالن‌های تمرین اختصاص داده شده است.

مرکز تئاتر حرفه‌ای میزبان جشنواره‌های بین‌المللی
مرکز تئاتر حرفه‌ای تهران قابلیت میزبانی جشنواره‌های بین‌المللی را نیز دارد. مونسان با اعلام این مطلب تصریح کرد: این مجموعه دارای یک لابی اصلی است که در طبقه بالا و ضلع غربی آن یک قرائت‌خانه وغرفه‌ای برای ارائه محصولات فرهنگی در نظر گرفته شده است. همچنین در ضلع شرقی این لابی یک سالن کنفرانس مطبوعاتی قرار گرفته است.
او تاکید کرد: درمرکز پردیس تئاتر حرفه‌ای شهر تهران فضای آمفی تئاتر روباز به مساحت ۳۵۰۰ مترمربع نیز درنظرگرفته شده که این مکان برای نمایش‌های آئینی و سنتی مورد استفاده قرارخواهدگرفت.
مونسان به معرفی سالن اصلی این مرکز و بیان امتیازات آن پرداخت و گفت: سالن اصلی مرکز تئاتر حرفه‌ای از محاسبات آکوستیکی خاصی برخوردار بوده و مزیت دیگری که نسبت به دیگر سالن‌های تئاتر دارد این است که به کمک لیفت می‌تواند صحنه را از بالا به پایین جابه‌جا کند و عمق صحنه نیز در این سالن قابل تغییر است.
همچنین در این بخش چال ارکستر وجود دارد که امکان اجرای کنسرت موسیقی را فراهم آورده است. در واقع سالن اصلی اینجا با ظرفیت ۱۲۰۰ نفر در کنار اینکه امکان اجرای تئاتر را فراهم کرده با داشتن امکانات دیگری همچون چال ارکستر، این اجازه را می‌دهد که در آینده به عنوان سالن اجرای کنسرت نیز مورد استفاده قرار گیرد.

طراحی آکوستیک
برای ایجاد صدایی رسا
مونسان در خصوص طراحی آکوستیک اظهار کرد: سالنی با عرض حدود 32 متر دهنه صحنه و عمق 45 متر نیازمند طراحی پیچیده آکوستیکی است، بر همین اساس طراحی آکوستیک سالن اصلی این مرکز با همکاری یک مشاور سوئیسی و با توجه به استانداردهای سالن‌های تئاتر انجام شده تا بدون نیاز به بازتقویت صدا، بتواند صدای رسایی در فضا ایجاد کند.
او ادامه داد: سالن اصلی با دارا بودن صحنه بزرگ و حرفه‌ای در دو بخش تفکیک‌پذیر است. یکی صحنه اصلی است که 34 مترعرض، 12 متر عمق و برج صحنه‌ای به ارتفاع 22 متر دارد و دیگری صحنه جلویی است که 32 متر عرض و 10 متر عمق دارد. تمام این خصوصیات در کنار هم بزرگ ترین سطح صحنه تئاتر در ایران را فراهم کرده‌ و باعث شده در مقایسه با سالن‌های مطرح در دنیا، جزو سالن‌های تئاتر حرفه‌ای انگشت شمار به شمار رود.

بزرگ‌ترین سالن اجرای موسیقی گروهی در مرکز تئاتر تهران
مرکز تئاتر حرفه‌ای شهر دارای دو سالن تمرین مناسب و حرفه‌‌ای است: یکی سالن تمرین اصلی است که با ابعاد سطح صحنه اصلی و امکان فراگیری هیات بازبینی را فراهم می‌کند و دیگری سالنی است با ابعاد یک دوم صحنه که برای پشتیبانی در نظر گرفته شده است. نباید این نکته از یاد برود که با اتمام کار مرکز تئاتر حرفه‌ای، دوستداران موسیقی می‌توانند به این اتفاق امیدوار باشند که تهران دارای بزرگ‌ترین سالن اجرای موسیقی گروهی و ارکسترال خواهد شد. چاله ارکسترای عظیم و مجموعه ارکسترا شِل یا رفلکتورهای متحرک به‌ صورت قطعات ایستاده‌ متحرک و افقی بالاسر که توسط میله‌های آویز دکور جابه‌جا می‌شوند بر اساس محاسبات آکوستیک در این سالن تعبیه شده‌اند که امکان برگزاری بزرگ‌ ترین اجراهای موسیقی گروهی و ارکسترا را در این مرکز فراهم می‌کنند.

فراهم شدن امکان تغییر زاویه کف
در این مجموعه برای اولین بار امکان تغییر زاویه کف برای ساخت دکورهایی با کف صحنه شیب دار فراهم شده که این امکان قابلیت طراحی و اجرای نمایش با زوایای مختلف مورد نیاز نسبت به جایگاه تماشاگران را برای کارگردانان تئاتر فراهم کرده است. سن تعبیه شده در این سالن امکان قرارگیری گروه‌های بسیار بزرگ موسیقی گروهی و ارکسترال تا بیش از 200 نفر را فراهم کرده و به همین دلیل جزو سالن‌های انگشت شمار دنیا قرار دارد. دو سالن تمرین یکی با ابعاد صحنه اصلی و برای حضور هیات بازبینی و دیگری با مساحت یک دوم صحنه برای پشتیبانی از دیگر خصوصیات پردیس تئاتر حرفه‌ای شهر تهران است.

برج صحنه در مجموعه تئاتر خاوران
درست پشت سالن اصلی، یک ساختمان بلند ۷ طبقه قرار گرفته که از طبقه دوم خود به سالن اصلی راه دارد، ساختمانی که آن را برج صحنه می‌نامند و با ارتفاع بلندی که دارد از سایر ساختمان‌ها قابل تشخیص است. در این ساختمان تمامی بخش‌های فنی، ماشینری، تجهیزات صحنه و... قرار گرفته است.

مناسب‌سازی پردیس تئاتر حرفه‌ای تهران
پشت بلک‌باکس‌ها فضایی برای اجرای تئاتر در فضای آزاد در نظر گرفته شده است. علاوه بر این، نمای ساختمان‌های مرکز تئاتر حرفه‌ای به سه رنگ سفید، آجری و مشکی است که همگی از جنس سفال هستند و به صورت خشکه نصب می‌شوند. همچنین تمامی مسیرهای این مرکز با داشتن رمپ و آسانسور برای معلولان مناسب سازی شده اند.