بخش خصوصی علیه تحریم‌ها

دنیای اقتصاد- رییس‌های ۱۲ اتاق بازرگانی ایران با انتشار پیام‌هایی جداگانه به جنبش ضد تحریم پیوستند. به اعتقاد گردانندگان بخش خصوصی کشور، اکنون که دولت «تدبیر و امید» بر مسند کار تکیه زده، ظرفیت «سیاسی» و «اقتصادی» لازم برای مقابله با تحریم‌ها ایجاد شده و هم‌اکنون نیازمند ایجاد ظرفیت «اجتماعی» لازم در مسیر این مبارزه ملی هستیم. اتاق‌های بازرگانی کل کشور نیز به نمایندگی از اتاق بازرگانی ایران به این جنبش ضدتحریم پیوستند تا کشورهای تحریم‌کننده را از پیامدهای تحریم‌ها بر مردم ایران آگاه کنند. روسای اتاق‌های بازرگانی کشور به «دنیای اقتصاد» اعلام کردند

خیز بخش خصوصی برای جنبش ضدتحریم

پیام بزرگ‌ترین تشکل اقتصادی ایران به غرب: زمان عقب‌نشینی از تحریم‌ها فرا رسیده است

اتاق بازرگانی ایران خواستار تدوین «نامه بین‌المللی اعتراضی» شد

نفیسه آفرین‌زاد- همزمان با تشدید تحریم‌ها علیه ایران، برخی کارشناسان اقتصادی، با استناد به اینکه «تیر این تحریم‌ها دولت ایران را هدف گرفته، اما در عمل، به مردم ایران اصابت کرده است»، نسبت به تبعات تحریم‌های اقتصادی غرب در زندگی عادی مردم ایران هشدار دادند و خواستار شکل‌گیری یک جنبش مدنی سراسری علیه این تحریم‌ها شدند. اینک اتاق‌های بازرگانی کل کشور نیز به نمایندگی از اتاق بازرگانی ایران به عنوان بزرگ‌ترین و فراگیرترین تشکل اقتصادی یا «مادر تشکل‌ها»، به این جنبش مدنی پیوسته و همسو با فعالان مدنی طراح این جنبش و اقتصاددانان کشور، خواستار رساندن این پیام به گوش تحریم‌کنندگان هستند که «با تحریم ایران، راه به بیراهه برده اید و تیرتان به هدف دیگری که مردم ایران است، اصابت کرده و آنها هستند که اکنون باید هزینه‌های افزایش یافته زندگی خود را با زور و زحمت، تامین کنند.» به اعتقاد گردانندگان بخش خصوصی کشور، اکنون که دولت «تدبیر و امید» بر مسند کار تکیه‌زده، ظرفیت «سیاسی» و «اقتصادی» لازم برای مقابله با تحریم‌ها ایجاد شده و هم اکنون نیازمند ایجاد ظرفیت «اجتماعی» لازم در مسیر این مبارزه ملی هستیم. بر این اساس، زمان آن رسیده که تعاملات بین‌المللی جهان با ایران دچار تغییر شود و پیش شرط تامین این نیاز نیز، این است که یک نامه رسمی بین‌المللی اعتراضی از جانب بخش خصوصی و البته با همراهی مستندات قانونی لازم در اختیار مراجع قانونی جهان قرار گیرد تا غرب، از مواضع خصمانه خود علیه مردم ایران کناره‌گیری کند. «دنیای اقتصاد» پیام‌های روسای اتاق‌های بازرگانی سراسر کشور در این باره را جمع‌آوری کرده که در زیر می‌خوانید:

«محمد نهاوندیان»؛ رییس اتاق بازرگانی ایران:

هم اکنون دوران، «دوران بهبود» است و غرب باید «پیام ایران» مبنی بر تعامل صلح آمیز و موفق با جهان را دریابد. بی‌تردید جنبش مدنی ضد تحریم در رساندن این پیام به گوش تحریم‌کنندگان موثر است و آنها باید بدانند که مردم ایران هم اکنون چشم به تحقق ادعاهای غرب مبنی بر «برپایی صلح در نظام هستی» دارند. البته پیش از این هم گفته‌ایم و باز هم تکرار می‌کنیم که به‌رغم ادعاهایی که در مورد تاثیر تحریم‌های غرب بر اقتصاد ایران مطرح می‌شود، شاهد افزایش تجارت خارجی کشور هستیم و تنها چیزی که با تحریم‌ها تغییر کرده، ترکیب شرکای اقتصادی ایران است؛ بنابراین این فشارها، تاثیر سیاسی مورد نظر برای تحریم‌کنندگان را به همراه نخواهد داشت و باید در آن تجدیدنظر کنند.

«یحیی آل‌اسحاق»؛ رییس اتاق بازرگانی تهران:

برای مبارزه با تحریم، باید عزم جدی در بخش دولتی و بخش خصوصی وجود داشته باشد. ابهام در مبارزه با تحریم‌ها در «راه‌ حل» نیست، بلکه در «عزم» است و یکی از مهم‌ترین نمودهای این عزم، این است که همه با هم یکصدا، علیه این تحریم‌ها فریاد برآوریم و به تحریم‌کنندگان بگوییم که چه بلایی بر سر مردم ایران که بی‌گناه به دار مجازات رفته‌اند، آورده‌اند. اکنون که با حضور دولت جدید، زمینه بهبود شرایط برای تعاملات جهانی آماده شده است، شکل‌گیری این کمپین بین‌المللی بسیار ضروری است، زیرا همه به نتیجه رسیده‌اند که «تحریم، جنگی است علیه ملت ایران» و ما معتقدیم افسران عملیاتی و میدان‌دار این جنگ، باید فعالان اقتصادی باشند و صدای اعتراضی مردم ایران را به تحریم‌کنندگان برسانیم.

«خسرو کساییان»، رییس اتاق بازرگانی اصفهان:

اگرچه بنگاه‌های اقتصادی تولیدی توانستند در شرایط تشدید تحریم‌های اخیر، به کار خود ادامه دهند و حتی باقدرت‌تر از قبل، برای شکوفایی اقتصاد خود در صحنه رقابت حاضر شوند، اما نکته ای که غربی‌ها از آن غافل مانده‌اند، این است که هم‌اکنون فشار‌ تحریم‌های غرب علیه ایران را مردمی باید تحمل کنند که در رشد و تکامل فرهنگ و تمدن بشری، نقشی بارز داشته‌اند. این فشار‌های غیر‌انسانی را مردمی باید تحمل کنند که فرزندانشان چه در داخل و چه در خارج از کشور، همواره از خود، نوع‌دوستی و فرهیختگی نشان داده‌اند. ما فعالان بخش خصوصی، بر این اساس تحریم‌ها را محکوم کرده و خواستار شکل‌گیری جنبش ضدتحریم برای رهایی مردم ایران از مشکلات هستیم.

«کیوان کاشفی»؛ رییس اتاق بازرگانی کرمانشاه:

به‌رغم تحریم‌های زیادی که از سوی غرب و دشمنان، علیه ایران اعمال می‌شود، وجود هیچ کدام از این تحریم‌ها باعث نشده که در پیشرفت‌های تجاری و اقتصادی کشور خللی وارد شود و با وجود این تحریم‌ها، شاهد ایستادگی صنعت و اقتصاد کشور روی پای خود بوده‌ایم.

تحریم‌کنندگان باید بدانند، تفاهمی که بین ایران و غرب حاصل می‌شود، نه فقط به نفع ایران که بسیار بیشتر به نفع غرب خواهد بود، زیرا آنها هستند که از ظرفیت‌های عظیم اقتصادی ایران بهره‌مند خواهند شد و در عین حال، مردم ایران نیز به این باور خواهند رسید که «اگر غرب، سخن از صلح می‌گوید، می‌توان برای این ادعا، محلی از اعراب قائل شد.»

«حسین پیرموذن»؛ رییس اتاق بازرگانی اردبیل:

اینک که جمهوری اسلامی ایران به ناحق مورد تحریم از سوی برخی کشورهای غربی قرار گرفته و تلاش‌های دیپلماتیک هنوز به فرجام نرسیده است، می‌طلبد که تشکل‌های اقتصادی و تجار و بازرگانان، ضمن رعایت اصول دیپلماتیک و سیاست خارجی کشور، با ایجاد روابط منطقی تجاری در توسعه روابط تجاری پیشگام شده و در این جهت، مسیر را برای مذاکرات دیپلماتیک هموار کنند. در این میان، جنبش مدنی ضدتحریم باید ضمن حفظ احترام تشکل‌های خصوصی دولت‌های تحریم‌کننده، در جهت اعتماد‌سازی شهروندان دولت‌های مزبور گام بردارد و از این جهت، فضا را به سمت تغییر نگرش بدبینانه حاصل از تبلیغات ناصحیح گذشته، سوق دهد.

«محسن جلال‌پور»؛ رییس اتاق بازرگانی کرمان:

این یک واقعیت است که اگر در قالب تشکیل کمپین مردمی ضدتحریم، به دنبال نقش‌آفرینی‌های بیشتر برای نهادهای مدنی و غیردولتی در عرصه‌های مختلف از جمله حوزه بین‌المللی هستیم، باید با ایجاد تغییراتی بنیادین در اقتصاد کشور، بسترهای لازم را برای حضور و فعالیت مردم فراهم آوریم. تجربه نیز نشان داده که هر زمان دولت به فعالان بخش خصوصی به‌عنوان نمایندگان مردم در اقتصاد اعتماد کرده، نتایج بسیار مثبتی در راستای برقراری ارتباط با دیگر ملت‌ها و خنثی‌سازی تهدیدات دشمنان نصیب شده و اقدامات درخور توجه بخش خصوصی کشور طی دو سال اخیر در خنثی سازی تحریم‌ها، نمونه‌ای از این موفقیت‌ها است.

«رضا فرزانه»؛ رییس اتاق بازرگانی کاشان:

تحریم‌های تحمیل شده به کشور، اقدام ظالمانه‌ای است که فشارهای زیادی بر مردم ایران وارد کرده است.

افزایش تورم، مختل کردن فعالیت‌های اقتصادی، تشدید بیکاری، فقر خانواده‌ها، کمبود دارو برای افراد مریض و نیازمند، همه عواقب شومی است که بر مردم شریف و صلح‌طلب ایران در نتیجه این تحریم‌ها تحمیل شده است. این فشار‌های غیر‌انسانی را مردمی باید تحمل کنند که نمایشی شکوهمند از رفتار مدنی و رشد سیاسی در انتخابات اخیر ریاست‌جمهوری از خود نشان دادند و حال نوبت غرب است که صدای رسای اعتراضات مدنی علیه این تحریم‌ها را بشنود و برای از بین بردن آنها اقدام کند.

«حسین طوسی»؛ رییس اتاق‌بازرگانی البرز:

تحریم یک مساله جدی است و حکم جنگ سرد اقتصادی را دارد و در این شرایط، بخش خصوصی و دولت جدید باید اقدامات پیشگیرانه را در برنامه کاری خود قرار دهند. آنها باید توجه کنند که بهترین راه مقاومت، حفظ واحدهای صنعتی و حمایت از فعالان اقتصادی است. اما همان‌قدر که اکنون نیازمند راهکارهای لازم برای عبور از بحران‌های اقتصادی ناشی از تحریم‌ها هستیم، باید به این نکته نیز توجه داشته باشیم که در کنار فریاد زدن از مشکلات صنعتگران و بخش تولید، باید از آثار این تحریم‌ها برای مصرف‌کنندگان و مردم عادی که هیچ گناهی در برابر این تحریم‌ها ندارند هم سخن بگوییم تا یک «جنبش مدنی سراسری» در برابر بحران‌های ایجادشده شکل گیرد.

«فریدون فرقانی»؛ رییس اتاق بازرگانی شیراز:

ایران اکنون درصدد کاهش تحریم‌های بین‌المللی است و مردم با انتخاب «حسن روحانی»، به وضوح این پیام را به غرب مخابره کرده‌اند. اکنون حتی رسانه‌های غربی نیز با اشاره به آغاز تحرکات بخش خصوصی ایران در اعزام هیات‌های اقتصادی به کشورهای همسایه، آن را «جنبش مدنی علیه تحریم» اعلام کرده و اثرگذار خوانده‌اند. این امر نشان می دهد که با انتخاب رییس‌جمهور جدید ایران که دیپلماتی کاربلد است، باید در انتظار تحولات مثبت باشیم؛ اگرچه به بار نشستن این تحولات، نیازمند مشارکت همه اقتصاددانان و فعالان اقتصادی و سیاستگذاران کشور برای رساندن یک صدای واحد علیه تحریم‌ها به آن سوی آب‌ها است.

«علی‌اصغر جمعه‌ای»؛ رییس اتاق بازرگانی سمنان:

این تصور و توهم اشتباهی است که دشمنان فکر می‌کنند در حوزه تحریم‌ها موفق بوده‌اند. وقت آن رسیده که این تحریم‌ها سریع‌تر حذف شود، زیرا انتخابات اخیر در ایران نشان می‌دهد که زمینه حل مشکلات بین ایران و غرب کاملا فراهم شده است و فضای به وجود آمده باید با هوشمندی و تدبیر، مسائل موجود را مرتفع کند.

«حمید دامغانی»؛ رییس اتاق بازرگانی گلستان:

هماهنگی بین دستگاه‌های مختلف برای تحقق «جنبش مدنی ضدتحریم»، ضروری است. در این راستا، انتصاب رییس اتاق بازرگانی ایران به عنوان رییس دفتر رییس‌جمهور را می‌توان به فال نیک گرفت، زیرا قطعا نفوذ «محمد نهاوندیان» در رساندن پیام این جنبش به بدنه دولت و سپس به جهان، بسیار موثر است. دولت جدید می‌تواند از نظرات بخش خصوصی، برای رساندن پیام تبعات منفی تحریم‌ها بهره‌برداری لازم را بکند.

«محمدرضا نبوی»؛ رییس اتاق بازرگانی شهرکرد:

ما هم اکنون در یک جنگ اقتصادی با دشمن قرار داریم و همانطور که در دوران دفاع مقدس، دشمن درصدد براندازی نظام بود، در این جنگ اقتصادی نیز دشمنان همین هدف شوم را دنبال می‌کنند. در حال حاضر به نظر می‌رسد با روی کار آمدن دولت جدید، ظرفیت‌های اقتصادی و سیاسی مقابله با تحریم‌ها ایجاد شده و اکنون باید به دنبال ایجاد و توسعه ظرفیت‌های اجتماعی این مبارزه ملی از طریق تقویت جنبش مدنی ضدتحریم باشیم.