برنامه‌های 100 روزه برای اقتصاد

دنیای اقتصاد- دومین جلسه هیات دولت، دیروز صبح در ساختمان سفید رنگ پاستور، برگزار شد. وزرای اقتصاد و دارایی، کار و رفاه اجتماعی، صنعت، معدن و تجارت، کشور، اطلاعات، نیرو، جهاد کشاورزی، فرهنگ و ارشاد اسلامی، دفاع و رییس سازمان میراث فرهنگی و گردشگری پس از جلسه، به سوالات خبرنگاران پاسخ دادند. برخی از اعضای کابینه تایید کردند که برنامه ۱۰۰ روزه دستگاه متبوع خود را تا پایان هفته، نهایی خواهند کرد. وزیر اقتصاد پیش از این خبر داده بود که برنامه ۱۰۰ روزه اکثر دستگاه‌های دولت در حال تهیه است. وزیر صنعت، معدن و تجارت، اقتصاد و دارایی، کار و رفاه اجتماعی و معاونت نظارت و برنامه‌ریزی ریاست جمهوری در حاشیه نشست هیات دولت از برنامه‌های ۱۰۰ روزه همه دستگاه‌های اقتصادی سخن گفتند و اعلام کردند تا پایان هفته آینده، برنامه ۱۰۰ روزه همه دستگاه‌ها و سازمان‌ها منتشر خواهد شد. برنامه ۱۰۰ روزه یکی از وعده‌های اقتصادی حسن روحانی در جریان تبلیغات انتخابات ریاست‌جمهوری بود که اکنون در دستور کار تمام وزارتخانه‌های دولت یازدهم خصوصا وزارتخانه اقتصادی قرار گرفته است. برنامه ۱۰۰ روزه وزرای اقتصادی دولت یازدهم به زودی منتشر می‌شود

وزیر اقتصاد: مدیریت منابع هدفمندی و اصلاح بودجه اولویت ما است

دنیای اقتصاد- دومین جلسه هیات دولت روز گذشته در ساختمان سفید‌رنگ پاستور برگزار شد. در حاشیه دومین جلسه هیات دولت، اعضای کابینه تدبیر و امید با حضور در جمع خبرنگاران، گزارشی از نخستین تصمیمات و اقدامات هرکدام از وزارتخانه‌ها ارائه کردند. البته حضور پررنگ وزیران در جمع خبرنگاران در دومین جلسه هیات دولت نشان می‌دهد همه مردان روحانی رویه‌ای متفاوت از مردان احمدی‌نژاد که به سختی در جمع خبرنگاران حاضر می‌شدند، دنبال خواهند کرد. وزرای اقتصاد و دارایی، رفاه کار و تعاون اجتماعی، صنعت، معدن و تجارت، کشور، اطلاعات، نیرو، جهاد کشاورزی، فرهنگ و ارشاد اسلامی، دفاع و رییس سازمان میراث فرهنگی و گردشگری وزیران پاسخگو به سوالات خبرنگاران بودند. وزرای اقتصادی کابینه یازدهم از برنامه‌های آتی وزارتخانه‌های خود گفتند و از ارائه برنامه ۱۰۰ روزه دستگاه‌های اقتصادی خبر دادند.

وزیر صنعت و معدن از ارائه برنامه‌های صد روز آینده این وزارتخانه خبر داد. این در حالی است که علی طیب‌نیا، وزیر اقتصاد و دارایی در مراسم تودیع و معارفه خود از ارائه برنامه صد روزه همه دستگاه‌ها و نهادها تا پایان هفته جاری خبر داده بود. مدیریت منابع هدفمندی یارانه‌ها و بودجه سال ۹۲، ادامه سیاست‌های مسکن مهر، برگزاری اولین جلسه کارگروه دریاچه ارومیه، فعال‌سازی بخش خصوصی، امکان بازگشت مهاجران سال ۸۸ به کشور و چگونگی تغییر استانداران از جمله دیگر خبرهای حاشیه‌ای جلسه چهارشنبه صبح وزرای کابینه تدبیر و امید بود که در گفت‌و‌گوی وزرا با خبرنگاران مطرح شد.

وزرای اقتصادی برنامه ۱۰۰ روزه می‌دهند

وزیر صنعت، معدن و تجارت دیروز صبح در حاشیه دومین جلسه اعضای هیات دولت تاکید کرد که برنامه ۱۰۰ روزه را تا هفته آینده ارائه خواهیم کرد. وی افزود: در واقع برنامه کوتاه‌مدت ما همین برنامه صد روزه است که مقدمات آن فراهم می‌شود و بعد از آن در طول زمان برنامه‌های بعدی را اعلام خواهیم کرد. همچنین وزیر صنعت، معدن و تجارت درباره تعیین نرخ خودرو تصریح کرد: فعلا در دولت تصمیمی در این خصوص گرفته نشده است و ما در حال بررسی هستیم و تا دو سه هفته آینده نتیجه اعلام می‌شود. البته وزیر اقتصاد و دارایی روز سه‌شنبه در حاشیه مراسم معارفه خود درخصوص برنامه ۱۰۰ روزه وزارتخانه‌ها گفته بود: برنامه ۱۰۰ روزه تمامی دستگاه‌ها و وزارتخانه‌ها تا پایان هفته جاری اعلام خواهد شد. ما نیز برنامه خود را تهیه کرده بودیم و هم‌اکنون با هماهنگی تمام دستگاه‌ها به صورت عملیاتی و نهایی شده درخواهیم آورد. علی طیب‌نیا در حاشیه دومین جلسه هیات دولت از اولویت‌های اقتصادی وزارتخانه اقتصاد و دارایی سخن به میان آورده و تاکید کرده که رییس بانک مرکزی تاکنون انتخاب نشده است. وزیر اقتصاد درباره برنامه‌های دولت برای ادامه روند واگذاری سهام شرکت‌های دولتی به بخش خصوصی و شیوه واگذاری‌ها اظهار کرد: بنده هم مانند خیلی‌ها نسبت به برنامه خصوصی‌سازی قبلی نقد دارم. واگذاری‌ها به بخش خصوصی و واقعی بسیار کم صورت گرفته و عمده واگذاری‌ها یا به شبه‌دولتی‌ها بوده یا در قالب سهام عدالت و رد دیون بوده است. در حال تهیه یک برنامه عملیاتی تفصیلی هستیم که بتوانیم سمت و سوی واگذاری‌ها را به سمت واگذاری به بخش خصوصی واقعی تغییر بدهیم. وی همچنین خاطرنشان کرد: ما در کنار آن هم یک برنامه گسترده برای اصلاح فضای کسب‌وکار داریم؛ زیرا در فضای موجود حتی زمینه فعالیت مولد برای بخش خصوصی وجود ندارد.به نظر می‌رسد که بخش خصوصی هم با مشکلات و موانعی مواجه است که مشابه بخش دولتی از یک‌سری عدم ناکارآمدی‌های مضمن رنج می‌برد و لذا در کنار واگذاری به بخش خصوصی واقعی برنامه اصلاح محیط کسب‌و‌کار را به‌صورت جدی در دستور کار قرار داده‌ایم.

در تازه ترین بخشنامه وزیر رفاه به کلیه معاونین، روسای سازمان‌ها، صندوق‌ها و موسسات و بانک‌های وابسته به این وزارتخانه نیز برنامه‌های عملیاتی صد روزه و یکساله به چشم می‌خورد. همچنین محمد باقر نوبخت معاون نظارت و برنامه‌ریزی نهاد ریاست‌جمهوری از برنامه صد روزه دولت تدبیر و امید و بهبود نابسامانی‌ها در حوزه اقتصادی خبر داده است.

کارگروه دریاچه ارومیه تشکیل جلسه می‌دهد

وزیر نیرو در حاشیه دومین جلسه اعضای هیات دولت از اولین جلسه کارگروه دریاچه ارومیه خبر داد. حمید چیت چیان گفت: تمام سوابق مربوط به دریاچه ارومیه را جمع‌آوری کرده‌ایم و در همین راستا هفته آینده جلسه خواهیم داشت. وی افزود: به یاری خدا بر طبق هماهنگی‌ها قرار است که هفته آینده اولین جلسه این کمیته برگزار شود و ما در این جلسه تمام اقدامات گذشته را مورد ارزیابی قرار می‌دهیم، تا ببنیم برای آینده چه کنیم. پیش‌بینی ما این است که نتیجه این کار طی دو ماه به هیات دولت ارائه شود.

وزیر راه و شهرسازی در پاسخ به این سوال که آیا سیاست‌های مسکن مهر به سبک و سیاق گذشته ادامه پیدا خواهد کرد، پاسخ داد: همانطور که قبلا گفتم سیاست‌ها و تصمیمات اتخاذ شده در مورد مسکن مهر عینا ادامه پیدا می‌کند و قرار نیست طرح‌های نیمه تمام آن متوقف شود. وی در ادامه گفت: سیستم صندوق‌های پس انداز مسکن را فعال می‌کنیم تا با کمک مردم و افزایش قدرت خرید آنان بتوانیم بحث مسکن را توسعه دهیم تا مشکل در این حوزه کاهش یابد.

وزیر جهاد کشاورزی نیز در حاشیه جلسه هیات دولت در خصوص نرخ خرید تضمینی محصولات کشاورزی تصریح کرد: در راستای افزایش رغبت کشاورزان نسبت به فروش محصولاتشان به دولت باید قیمت‌های خرید تضمینی را واقعی کرد.

بی‌گناهان به کشور بازگردند

وزیر اطلاعات در حاشیه دومین جلسه هیات دولت تصریح کرد که هر کسی در جریان حوادث ۸۸ خلافی نداشته باشد، تضمین می‌کنیم که مشکلی پیدا نمی‌کند.

علوی در پاسخ به این سوال که آیا دبیر شورای عالی امنیت ملی مشخص شده یا نه؟ گفت: هنوز دبیر شورای عالی امنیت ملی مشخص نشده و در صورتی که این امر محقق شود، اطلاع‌رسانی خواهد شد. علوی گفت: ممکن است در وزارت اطلاعات تحولاتی صورت بگیرد، ولی این تحولات از داخل خود وزارتخانه خواهد بود.

وزیر کشور در حاشیه دومین جلسه هیات دولت در خصوص تغییر استانداران خاطر نشان ساخت: تاکنون اقدامی برای عزل و نصب‌ها صورت نگرفته و عجله‌ای هم برای این کار ندارم. وی در خصوص تقویت نقش احزاب گفت:. نیت ما این است که در کشور احزاب حرفه‌ای قوت پیدا کنند و ما در این راستا حتما با احزاب نشست‌های دوره‌ای خواهیم داشت. علی دهقان وزیر دفاع دولت یازدهم نیز در حاشیه جلسه هیات دولت از راه‌اندازی زیر دریایی فاتح در صد روز آینده خبر داد.

علی جنتی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی نیز در گفت‌و‌گو با خبرنگاران عنوان کرد: ما باید فیلمسازان را تشویق کرده و مسائل و مشکلات سینماگران را حل کنیم و از بعضی خرده‌گیری‌های نابجا پرهیز کنیم، تا سینماگران بتوانند محصولات خود را تولید کنند و تولیدات آنها هم در داخل و هم در خارج از کشور اقتصادی شود تا فیلم‌ها به عنوان محصول اقتصادی بازار خود را پیدا کنند.

مصطفی‌ پور‌محمدی نیز در پاسخ به سوال یکی از خبرنگاران مبنی بر اینکه برای مقابله با کسانی که بدهکار بانکی هستند و وام‌های بالای هزار میلیاردی گرفتند چه می‌کنید، گفت: توجه به این موضوع جزو تصمیمات قبلی بوده و هم‌اکنون نیز هست. قوه قضائیه و دستگاه نظارتی نیز کمک می‌کنند و اصلا توجه به چنین موضوعی جزو روال عادی و جدی ماست.