دنیای اقتصاد- اظهارات آیت‌الله هاشمی رفسنجانی در خصوص وضعیت این روزهای کشور سوریه و احتمال حمله نظامی آمریکا و جنگ در منطقه با حاشیه هایی همراه شد. آیت‌الله هاشمی رفسنجانی در مراسم سالگرد ارتحال آیت‌الله‌صالحی مازندرانی در سوادکوه شمالی، درباره سوریه سخنرانی کرد. سخنان او، اما در سایت‌های خبری به نحو متفاوتی پوشش داده شد و واکنش‌های مختلفی به دنبال داشت. به گزارش «ایسنا» مرضیه افخم، سخنگوی وزارت امور خارجه درباره اظهارات منتسب به رییس مجمع تشخیص مصلحت نظام پیرامون استفاده از سلاح شیمیایی در سوریه، گفت: اظهارات رییس‌ مجمع تشخیص مصلحت نظام تحریف شده و از سوی دفتر ایشان هم تکذیب شده است.

از سوی دیگر عده‌ای ، اظهارات نعیمه اشراقی، نوه امام خمینی (ره) در صفحه شخصی‌اش در فیس‌بوک درباره سخنان هاشمی رفسنجانی پیرامون مسائل سوریه در حسینیه جماران را دستمایه حاشیه‌ای دیگر قرار دادند. رضا سلیمانی، مدیرکل روابط عمومی مجمع تشخیص مصلحت با تکذیب این حاشیه‌ها گفت: خانم اشراقی گفته است که من خودم آنجا نبودم و از سوی دیگر موضع آقای هاشمی درباره سوریه، ‌فلسطین و‌ لبنان شفاف است و با یک شایعه مخدوش نمی‌شود.

اما عده‌ای از نمایندگان مجلس از دفتر هاشمی درخواست کردند تا با انتشار فیلم سخنرانی او به این شایعات پایان دهد. احمد سالک، نماینده اصفهان در مجلس با اشاره به اظهارات منتسب به هاشمی رفسنجانی علیه دولت سوریه که در برخی سایت‌ها ذکر شده، گفت: اگرچه این سخنان در اخبار دفتر آقای هاشمی مطرح نشده، اما بهتر است دفتر آقای هاشمی فیلم سخنرانی ایشان را درباره سوریه منتشر کند. نایب رییس کمیسیون امنیت ملی مجلس هم از دفتر آیت‌الله هاشمی رفسنجانی خواست تا برای روشن شدن موضوع و اثبات ادعایش، فیلم سخنرانی رییس مجمع تشخیص مصلحت نظام درباره سوریه را منتشر کند. منصور حقیقت‌پور نماینده اردبیل در مجلس نیز گفت: بهتر است برای روشن شدن موضوع، دفتر آقای هاشمی فیلم سخنرانی ایشان را پخش کند تا همه چیز ثابت شود. به گزارش «ایلنا» آیت‌الله هاشمی رفسنجانی در این مراسم گفت: ما در محاصره، تحریم و بایکوتیم و نمی‌توانیم از منابع استفاده کنیم، باید گران بخریم و در دریافت پول هم با مشکلات فراوان روبه‌رو هستیم، اما اخیرا شاهد خطر بزرگ‌تری هستیم. هاشمی بحران سوریه را نگرانی اصلی منطقه و ایران دانست: اکنون آمریکا، جهان غرب با همراهی برخی از کشورهای عربی تقریبا شیپور جنگ در سوریه را به صدا درآورده‌اند که خدا به مردم سوریه رحم کند. رییس مجمع تشخیص مصلحت نظام ادامه داد: مردم سوریه در این ۲سال آسیب‌های فراوانی دیده‌اند، زندان‌ها مالامال از مردم است و دیگر ورزشگاه‌ها را بدل به زندان کرده‌اند، بیش از ۱۰۰ هزار نفر کشته و میلیون‌ها آواره وضعیت اسفبار سوریه را بیش از پیش نمایان می‌کند. مردم سوریه از یک طرف مورد حمله شیمیایی واقع شده‌اند و حالا هم باید منتظر حمله خارجی‌ها باشند.