سقوط سکه به زیر یک میلیون
دنیای اقتصاد- روز گذشته همزمان با ریزش قیمت ها در بازارهای جهانی، بهای سکه پس از نزدیک به 12 ماه به زیر یک میلیون تومان کاهش پیدا کرد و به 995 هزار تومان رسید. این اتفاق در حالی رخ داد که بنا بر محاسبات، قیمت سکه بر تابلوها تقریبا به حد ارزش طلای خالص آن رسیده است. رییس اتحادیه طلا و جواهر نیز از 4 عامل کاهش تقاضا، افت قیمت جهانی طلا در بازارهای جهانی، کاهش قیمت دلار و فضای روانی موجود به عنوان عوامل این ریزش بی سابقه یاد کرده است.
برای اولین بار در سال‌جاری اتفاق افتاد
ریزش قیمت سکه به زیر یک میلیون تومان

گروه بازار پول- ریزش قیمت‌ها در بازارهای جهانی و داخلی ادامه دارد و چشم‌انداز بازارها همچنان مسیر کاهشی را نشان می‌دهد. در بازار داخلی خوشبینی به برخی خبرهای سیاسی و دیپلماتیک همگان را منتظر کاهش بیشتر قیمت‌ها نگاه داشته است.
البته فضای عمومی بازار داخلی متاثر از تایید خبر نامه نگاری رییس‌جمهور آمریکا با رییس‌جمهور ایران از سوی طرف آمریکایی بوده و مسائل روانی همچنان بر روند قیمت‌ها حکمفرما است. در بازارهای جهانی افزایش احتمال کاسته شدن از میزان محرک‌های اقتصادی بهای طلا را باز هم کاهش داده و به تبع آن بازار داخلی به سمتی از افت قیمت‌ها به ویژه در بازار سکه در حرکت است. روز گذشته برای نخستین بار در سال‌جاری بهای سکه به زیر یک میلیون تومان رسید. در این سطح البته ارزش طلای موجود در آن در حدود 976 هزار تومان است که نسبت به قیمت تقریبا 995 هزار تومانی ظهر دیروز و نرخ کمتر از آن در ساعات غروب، فاصله کمتری به خود می‌گیرد. معنی آن این است که قیمت سکه بر تابلوها تقریبا به حد ارزش طلای خالص آن می‌رسد و درصورت ادامه این روند ممکن است با شروع دوباره انتقال سکه و طلا به خارج از کشور تلاش تازه‌ای در بین دلالان و سوداگران بازار برای به تعادل رساندن قیمت‌های داخل با قیمت طلا در بازارهای منطقه از سر گرفته شود. قیمت دلار نیز تا 3135 تومان تا ظهر دیروز افت کرد و در ادامه بازار به سطوح پایین‌تری هم بر تابلوها رسید.
بازار داخلی در شرایطی شاهد تداوم کاهش قیمت ارز، سکه و طلا است که سخنگوی دولت نیز دیروز در اولین نشست خبری خود در خصوص نرخ فعلی ارز در بانک مرکزی گفت: «فعلا با توجه به اینکه نرخ دلار بانک مرکزی در حد ۲۴۷۷ تومان اعلام شده، بر این پایه پیش می‌رویم، اما خود را مقید می‌دانیم که در جهت نزدیک کردن این عدد به آنچه در بازار در جریان است، کار کنیم و سیاست تک‌نرخی کردن ارز را اجرا کنیم. در واقع سیاست تک نرخی شدن ارز همچنان در دستور کار دولت جدید نیز هست.»
همچنین با توجه به برنامه‌های اخیر دولت برای شرایط جدید ترخیص کالاها و حتی دستور رییس‌جمهور برای انجام اعتبار نامه اسنادی با حداکثر ۳۰ درصد ارزش محموله وارداتی، شرایط مبادلات تجاری و تقاضا برای ارز با وضعیت بهتری روبه‌رو شده است.
همچنین روز گذشته در بازارهای داخلی افت قیمت‌های بازار موجب اظهارنظرهای تازه‌ای در خصوص ارزش سکه و طلا هم شده است. در این راستا رییس اتحادیه کشوری از چهار عامل کاهش قیمت سکه سخن گفته است.

حباب سکه به صفر رسید
رییس اتحادیه کشوری طلا و جواهر در مورد تازه‌ترین تحولات بازار با اشاره به چهار عامل کاهش قیمت سکه در بازار گفت: قیمت نیم سکه، ربع سکه و سکه گرمی با ارزش ذاتی آن برابر شده، اما در سکه طرح جدید با توجه به ارزش ضرب آن، از قیمت ذاتی آن هم مقداری کمتر شده است. به گزارش سایت طلا محمد کشتی‌آرای با اشاره به کاهش قیمت سکه در بازار داخلی گفت: هفته گذشته هم این اتفاق رخ داد. قیمت جهانی روز یکشنبه 1326 بود و قیمت آن کاهش یافته و علاوه‌بر آن قیمت ارز هم کاهش یافت. وی افزود: بنابراین این دو عامل موجب شد که قیمت سکه در حالی که یکشنبه حدود یک میلیون و 15 هزار تومان بود، به 980 هزار تومان نزدیک شد و قیمت هر گرم طلای 18 عیار هم به کمتر از 100 هزار تومان رسید. رییس اتحادیه کشوری طلا و جواهر تصریح کرد: سومین عاملی که کاهش قیمت‌ها را در پی داشته این است که در زمانی که قیمت‌ها روند نزولی به خود می‌گیرد بسیاری از متقاضیان، سکه خریداری نمی‌کنند و همین مساله موجب کاهش بیشتر قیمت‌ها می‌شود. وی تصریح کرد: در چند روز اخیر فضای روانی به وجود آمده موجب کاهش قیمت‌ها شده و همین مساله موجب پرهیز بسیاری افراد از خرید سکه شده است.
کشتی آرای با بیان اینکه قیمت سکه هم‌اکنون دقیقا به سطح قیمت طلای موجود در آن رسیده است، افزود: بنابراین نه تنها قیمت سکه طرح جدید حباب ندارد بلکه با توجه به ارزش ضرب آن، از قیمت واقعی هم مقداری کمتر شده است؛ نیم سکه در حال حاضر به اندازه قیمت واقعی رسیده و ربع سکه و سکه گرمی هم به دلیل کاهش قیمت به حداقل ارزش واقعی و ذاتی خود رسیده است.
وی در پاسخ به این سوال که آیا کاهش احتمال وقوع جنگ در منطقه هم بر ایجاد کاهش قیمت‌ها در بازار تاثیرگذار بوده است، گفت: توافقی که بین روسیه و آمریکا در قبال سوریه اتخاذ شد، نگرانی‌ها از بروز جنگ را به حداقل رساند؛ بنابراین این مساله تاثیر خود را بر کاهش قیمت‌های جهانی طلا گذاشته است. به گفته وی قیمت جهانی اونس در چند روز اخیر حدود 9 درصد کاهش یافته است. رییس اتحادیه کشوری طلا و جواهر خاطرنشان کرد: وقتی مساله جنگ در منطقه مطرح شد، ارزش دلار در جهان کاهش یافت و همین پدیده موجب افزایش قیمت اونس جهانی شد و در مقطع کنونی هم توافق روسیه و آمریکا افزایش ارزش دلار را در پی داشته و بهای اونس هم به این واسطه کاهش یافت.
وی همچنین با بیان افت 5/5 درصدی بهای جهانی طلا از چهارشنبه گذشته تا کنون اعلام کرد: به نظر می‌رسد روند آتی بازار تا دو روز آینده به همین روال باشد و در روز چهارشنبه با انتشار برخی آمارهای اقتصادی دنیا، قیمت‌ها با تغییرات توام شود. رییس اتحادیه کشوری طلا و جواهر با اشاره به افزایش بهای اونس طلا تا 1412 دلار در چند هفته قبل و افت مجدد آن گفت: چند روز گذشته اجماع جهانی در مورد مسائل سوریه باعث شد نگرانی‌ها درباره جنگ کاهش یابد و این امر باعث افزایش ارزش دلار در بازارهای جهانی و کاهش بهای اونس طلا گردد.
وی خاطرنشان کرد: از روز چهارشنبه گذشته تا دیروز بهای جهانی طلا حدود 66 دلار یعنی 5/5 درصد کاهش پیدا کرده و همین امر در کنار افت قیمت ارز در بازار داخل باعث کاهش 100 هزار تومانی هر قطعه سکه بهار آزادی شده است. در بازارهای جهانی علاوه‌بر خبر احتمال کاهش میزان محرک‌های اقتصادی در آمریکا خبر کناره‌گیری نامزد تصدی ریاست فدرال رزرو موجب برخی نوسان‌ها در بازارهای جهانی نیز شده است. به گزارش رویترز؛ انتشار خبر مربوط به کناره‌گیری لورنس سامرس از رقابت برای احراز ریاست فدرال رزرو آمریکا تاثیر زیادی بر کاهش ارزش دلار و افزایش قیمت طلا داشته است. با کناره گیری سامرز، راه برای انتصاب جانت یلر نایب رییس این بانک هموار خواهد شد. وی پیش‌تر رییس اداره خزانه‌داری فدرال در سانفرانسیسکو بود. او به عنوان تحلیلگری متبحر و فردی قادر به ایجاد سازش و تفاهم شهرت دارد.
بهای طلا تقریبا تا بعد از ظهر دیروز در یک مرحله تا 1325 دلار و در ادامه تا 1313 دلار افت کرد که 15 دلار کاهش ثبت کرده است. همچنین نگرانی‌ها نسبت به متوقف شدن برنامه محرک پولی آمریکا و توافق آمریکا و روسیه برای از بین بردن سلاح‌های شیمیایی سوریه تاثیر زیادی بر افت قیمت طلا طی هفته گذشته داشته است.
افزایش قیمت طلا در حالی است که سرمایه‌گذاران بین‌المللی و کارشناسان اقتصادی منتظر برگزاری نشست فدرال رزرو آمریکا هستند. این نشست قرار است 17 و 18 سپتامبر برگزار شود. تازه‌ترین نظرسنجی رویترز نشان می‌دهد که فدرال رزرو در این نشست 10 تا 15 میلیارد دلار از برنامه محرک پولی 85 میلیارد دلاری را کاهش خواهد داد.