از چشمانتان  محافظت کنید
همین چند هفته پیش بود که انجمن چشم‌پزشکان ایران از شیوع خشکی چشم در جوانان به علت استفاده مداوم از رایانه هشدار داد.
درد گردن و کمر، سردرد، سوزش چشم، تاری دید و... ازجمله شایع‌ترین بیماری‌هایی است که این روزها کاربران به دلیل سپری کردن زمان زیاد مقابل کامپیوتر به آن مبتلا می‌شوند. در بین این بیماری‌ها شاید «خستگی چشم» از جمله رایج‌ترین مشکلاتی باشد که در حال حاضر کاربران کامپیوتر با آن دست و پنجه نرم می‌کنند. در واژه‌نامه پزشکی این بیماری با عنوان «سندرم بینایی کامپیوتر» شناخته می‌شود و علت این بیماری هم به خاطر نور پس زمینه نمایشگر و خیره نگاه کردن به یک صفحه نمایش برای مدت طولانی است.استفاده از قرص‌های مخصوص، ورزش چشمی از جمله راهکارهای درمان این بیماری است. اگر از جمله کاربرانی هستید که روزانه وقت زیادی را پای مانیتور سپری می‌کنید و می‌خواهید از بیماری چشم پیشگیری کنید و یا از افزایش پیشروی آن جلوگیری کنید، به چند راهکار زیر توجه کنید:


تنظیم موقعیت خود با مانیتور
یکی از اولین و اصولی‌ترین راهکارهایی که می‌تواند به کاهش بیماری چشمی هنگام استفاده از کامپیوتر کمک کند، رعایت فاصله چشم با مانیتور است. فاصله چشم با مانیتور باید در حدود ۲۰تا ۳۰ اینچ باشد. چشم شما باید هم‌سطح با بالاترین نقطه مانیتور باشد که برای رسیدن به این نقطه هم می‌توانید ارتفاع صندلی یا مانیتور خود را تغییر دهید. اما نکته کلیدی این است که شما باید هنگام کار، به پایین‌تر نگاه کنید‌ نه بالا. دقت کنید که وسط نمایشگر باید ۱۵ تا ۲۰ درجه پایین‌تر ‌از سطح چشم شما باشد.

به سایز حروف متن و رنگ دقت کنید
سایز متنی که به آن نگاه می‌کنید باید ۳ برابر بزرگتر از ریزترین سایزی باشد که شما در حالت عادی ( فاصله ۲۰ تا ۳۰ اینچی) می‌توانید بخوانید. اما در خصوص رنگ متن باید بگوییم که چشم شما ترجیح می‌دهد که یک متن سیاه را در یک پس زمینه سفید ببیند در کل بهتر است هر متنی را به رنگ تیره و روی پس زمینه روشن مشاهده کنید. همچنین یادتان باشد که از کنتراست متن یا پس زمینه‌ای پایین پرهیز کنید.

پیدا کردن نور استاندارد نمایشگر
اگر به دنبال این هستید که روشنایی نمایشگر شما با محیطی که در آن هستید یکی باشد، این کار کاملا ساده است. بهتر است به پس زمینه سفید یک وب‌سایت نگاه کنید. اگر این روشنایی مثل چشمه نور در اتاق است، نور نمایشگر زیادی روشن است و یا اگر تیره و خاکستری به نظر می‌رسد، احتمالا زیادی تاریک است.همچنین اگر نور محل کارتان بیش از حد مصنوعی یا طبیعی باشد، ممکن است حالت خیرگی به مانیتور به شما دست دهد که این حالت چشمان شما را خیلی زود خسته می‌کند . به همین خاطر پیشنهاد می‌کنیم تا جایی که امکان دارد نورهای فلورسنت اطرافتان را خاموش کنید و مانیتورتان را در محلی قرار دهید که نور طبیعی به هر گوشه آن بتابد. نور هرگز نباید مستقیما از پشت یا از جلو به مانیتور بتابد. بهترین راه این است که از لامپ‌های زمینی یا رومیزی استفاده کنید که از دو طرف به مانیتورتان بتابد. به این ترتیب می‌توانید از خسته شدن چشمان خود جلوگیری کنید.

تنظیم دمای رنگ
از داخل یک مکان نمی‌توان دمای رنگ محیط را به درستی فهمید، چرا که چشم، خود را با آن رنگ وفق می‌دهد و نمی‌توان تشخیص صحیحی در این خصوص داد. چیزی که بسیار اهمیت دارد، دمای رنگ مانیتور است که یکی از عوامل اصلی خستگی چشم است. بهترین راه برای تنظیم دمای رنگ نمایشگر مانیتور، استفاده از نرم‌افزار f.lux است. این برنامه دمای رنگ نمایشگر شما را براساس موقعیت مکانی و زمانی که در آن هستید تنظیم می‌کند. در طول روز این برنامه رنگ مانیتور را سرد و در دمای ۶۵۰۰ کلوین نگه می‌دارد و اما در شب دمای رنگ را به ۳۴۰۰ کلوین می‌رساند که تمایل به رنگ زرد دارد. اما خودتان نیز می‌توانید تنظیمات مختلفی در این برنامه انجام دهید ولی حواستان باشد که هرچه رنگ متمایل‌تر به زرد باشد، خستگی چشم شما هم کمتر خواهد شد. بهترین راه تنظیم این برنامه، دادن مختصات مکانی محل کار یا زندگی است. راه دیگری هم وجود دارد؛ یک صفحه سفید در مانیتور باز کنید و با استفاده از این برنامه دمای رنگ را تغییر دهید و هر وقت رنگ نمایشگر کاملا شبیه دیوار سفید محیط شما شد، آن موقع در بهترین شرایط قرار دارید. این برنامه رایگان را می‌توانید از طریق مراجعه به سایت
WWW. justgetflux.com روی کامپیوتر خود نصب کنید.

استفاده از عینک‌های مخصوص
هنگام کار با کامپیوتر، نور طبیعی با نور مصنوعی ترکیب شده و فشار غیرقابل اجتنابی را به چشمان شما تحمیل می‌کند. یکی از راه‌های حل این مشکل استفاده از عینک‌های مخصوص کار با کامپیوتر است و رنگ شیشه آنها متمایل به زرد است.این عینک‌های مخصوص برای جبران نور آبی خیره‌کننده مانیتور از شیشه‌هایی به رنگ زرد استفاده و همچنین با ایجاد بزرگنمایی خفیفی در سطح عدسی، خواندن متن‌ها را ساده‌تر می‌کنند حتی کسانی که برای خواندن عینک نمی‌زنند نیز می‌توانند از این عینک‌ها
استفاده کنند.