فولاد تحت تاثیر نرخ ارز

گروه بورس کالا- حدیث موسوی: «هفته‌ای سراسر کاهشی» بهترین عنوانی است که می‌توان برای روزهایی که بازار آهن در هفته گذشته پشت سر گذاشت، انتخاب کرد. از شنبه ۲۳ شهریور تا چهارشنبه ۲۷ این ماه انتشار اخبار مثبت در عرصه سیاست خارجی مبنی بر مذاکرات ایران و آمریکا، امیدواری نسبت به حل موضوع هسته‌ای کشورمان و از سوی دیگر رفع برخی از تحریم‌ها از جمله کشتیرانی همان طور که با تاثیرات روانی خود بازارهای ارز و طلا را در سراشیبی سقوط قرار داده بود، بر موج نزول قیمت‌ها در بازار آهن نیز افزود به گونه‌ای که بسیاری از تولیدکننده‌های مقاطع فولادی تولیدات خود را با کاهش‌ روزانه نرخ‌ها در هفته گذشته راهی بازارهای فروش کردند. از سوی دیگر در بازار آهن نیز تیرآهن شاخه ۲۷ که رکورددار بیشترین افت قیمت‌ها در چند ماه اخیر است از یک میلیون و ۱۹۰ هزار تومان در روز شنبه به یک میلیون و ۱۸۰ هزار تومان در چهارشنبه رسید.

البته شرایطی را که در بازارهای داخلی فولاد شاهدیم برخلاف روندی است که در بازارهای جهانی می‌بینیم. شمش فولاد در بورس کالایی لندن (LME) که در ماه جولای متوسط نرخ ۱۲۹ دلار و ۳۹ سنت را ثبت کرده بود در ماه گذشته میلادی یعنی آگوست به متوسط قیمت ۱۴۲ دلار و ۹۵ سنت رسید و این در حالی است که به نظر می‌رسد در ماه سپتامبر میانگین قیمت شمش از این رقم هم بیشتر خواهد بود؛ چرا که از ابتدای ماه جاری، ارقام مربوط به این کالا همواره بالای ۱۵۰دلار به ازای هر تن بوده است.

به هر طریق در هفته گذشته نه تنها بازار آهن تحت فشارهای نزولی قیمت قرار داشت، بلکه حجم مبادلات نیز در پایین‌ترین سطح ممکن بود. برخی از فعالان بازار پیش‌بینی می‌کنند اگر شکستن طیف بیشتری از تحریم‌ها محقق شود روند قیمت‌ها برای بسیاری از بازارهای کالایی از جمله آهن باز هم در مسیر نزول بیشتر است، بنابراین بهتر است سیاست خودداری از خرید و صبر را ادامه داد و در روزها و هفته‌های پیش رو که وضعیت سیاسی کشور در بعد دیپلماسی خارجی شفاف‌تر می‌شود اقدام به خرید کرد. در هفته پیش، رییس اتحادیه آهن‌فروشان نیز از تداوم رکود در بازار آهن ابراز نگرانی کرد و ریزش پی در پی قیمت‌ آهن‌آلات را عامل اصلی ورشکستگی تجار دانست. وی در عین حال همکاری بیش از پیش دولت یازدهم را با بخش فولاد کشور از طریق اجرایی شدن مصوبه‌های درستی همچون مورد اخیر که مبلغ اولیه برای گشایش اعتبارات اسنادی از ۱۳۰ درصد به ۳۰ درصد کاهش یافت، عامل توفیق فعالان عرصه صنعت و بازار فولاد عنوان کرد.

تقاضا همچنان کمتر از عرضه‌های بورس کالا

یکشنبه تا چهارشنبه هفته پیش روزهایی بود که تالار صنعتی با عرضه‌های گوناگون فولادی خود میزبان کارگزاران و معامله‌گران قرار گرفت، اما همچون گذشته انگیزه چندانی برای خرید کالاهای عرضه شده وجود نداشت و بسیاری از کالاها بدون خریدار ماند. یکشنبه تنها تیرآهن و سبد میلگردهای ذوب آهن بود که به فروش رسید و در حالی‌که دوشنبه و سه‌شنبه هم رینگ فولاد عرضه داشت، اما تا روز پایانی معاملات، خریدها عملا متوقف شده بود. اما چهارشنبه شمش بلوم به عنوان ماده اولیه واحدهای نوردی روی تابلو معاملات رفت که به رغم تقاضای ۵۸ هزار تنی به ۳۰ هزار تن از تقاضای موجود در قیمت ۱۶۳۹ تومان پاسخ گفته شد. تداوم این وضعیت در چند هفته اخیر اعتراض کارگزاران و تولید‌کننده‌ها را به همراه داشت که شرکت عرضه کننده این اتفاق را در برخی از ماه‌ها به دلیل فاصله زیاد عرضه از تقاضا طبیعی دانست و برطرف شدن این مشکل را در ماه‌های دیگر وعده داد. همچنین در این روز به جز دو سبد میلگرد عرضه شده از سوی مجتمع فولاد خراسان و گروه ملی صنعتی فولاد ایران، باقی عرضه‌ها بدون تقاضا ماند.