تشویق به پارکینگ‌سازی با مجوز «تجاری»
گروه مسکن: معاون شهرسازی و معماری شهرداری تهران با اعلام جزئیات مصوبه کمیسیون ماده پنج در خصوص ضوابط تشویقی احداث مجتمع‌های پارکینگ طبقاتی گفت:
مالکان زمین‌های با مساحت بیش‌از یک هزار مترمربع، در صورتی که حاضر باشند به‌ جای استفاده از کاربری قید‌شده در طرح تفصیلی، زمین را به ساخت پارکینگ‌های طبقاتی اختصاص دهند از یکسری مجوز‌های تشویقی بهره‌مند خواهند شد. علیرضا جاوید در گفت‌وگو با «دنیای‌اقتصاد» در این باره اعلام کرد: برای ساخت مجتمع‌های پارکینگ طبقاتی، تا ۹طبقه مجوز و برحسب موقعیت زمین، تعدادی طبقات منفی (زیرزمین) داده می‌شود به طوری که ۸۰درصد سطح اشغال برای طبقات همکف و اول را مجوز تجاری می‌دهیم و از طبقات ۲ تا ۷ مجوز ساخت پارکینگ و در طبقه هشتم تا ۶۰درصد سطح‌اشغال، مجوز رستوران و تالار داده خواهد شد. معاون شهرسازی و معماری شهرداری تهران گفت: مالکان املاکی با وسعت یک هزار مترمربع و بیشتر می‌توانند در صورت اقدام به ساخت پارکینگ از تسهیلات آن برای ساخت تا سه طبقه تجاری بهره ببرند.
علیرضا جاوید، اظهار کرد: خوشبختانه در ضوابط طرح تفصیلی جدید به موضوع پارکینگ طبقاتی توجه ویژه‌ای شده و براساس بند یک مصوبه ۴۳۶ کمیسیون ماده ۵ مالکان املاکی با وسعت یک هزار مترمربع و بیشتر می‌توانند در صورت اقدام به ساخت پارکینگ طبقاتی از تسهیلات این مصوبه برای ساخت تا سه طبقه تجاری هم بهره‌مند شوند.
وی با بیان اینکه این تسهیلات برای املاکی که در پهنه‌های S،R وM (پهنه‌های سکونت، فعالیت و مختلط) قرار دارند فراهم شده است، افزود: املاکی که در پهنه G که پهنه حفاظت سبز نام دارد واقعند از این تسهیلات بهره‌مند نخواهند بود.
معاون شهردار تهران همچنین اظهار امیدواری کرد: در آینده ساخت پارکینگ‌های رمپی و پارکینگ‌های طبقاتی مکانیزه به گونه‌ای دارای ارزش اقتصادی شود که سازندگان به جای ساخت املاک مسکونی به سمت احداث پارکینگ بروند.
جاوید ادامه داد: املاک ریزدانه‌ای که امکان تامین پارکینگ مورد نظر را در زمان ساخت ندارند، می‌توانند در طول زمان ساخت، پارکینگ مورد نظر را در پارکینگ‌های محله‌ای و شهری در شعاع ۲۵۰ متری ملک تامین کنند.