ماموریت‌ ویژه سازمان ملی «زمین»

گروه مسکن - هاجر شادمانی: سازمان ملی زمین و مسکن که در دولت‌های نهم و دهم مسولیت هدایت نیمی از ۲ میلیون واحد مسکونی‌مهر و تامین ۱۰۰ درصد زمین‌های مورد نیاز این طرح را برعهده داشت، از امروز با ابلاغیه جدید وزیر راه‌وشهرسازی ماموریت دارد زمین‌های دولتی را به گونه‌ای مدیریت کند تا امکان انتقال جمعیت ساکن کلانشهرهای کشور به حومه -شهرهای‌جدید- فراهم شود. عباس آخوندی روز گذشته در مراسم معارفه محمد پژمان رییس جدید سازمان ملی زمین و تودیع احمد اصغری مهرآبادی رییس سابق سازمان، با تاکید بر فرارسیدن زمان تغییر رویکرد در مدیریت زمین اعلام کرد: رییس جدید سازمان ملی زمین باید با مدیریت بر بازار زمین، کاری کند که زندگی در شهرهای جدید کیفیتی بالاتر از کلان‌شهرها پیدا کند، برای این منظور باید نگاه یکپارچه به توسعه‌شهرها و حومه آنها همراه با توسعه یکپارچه حمل‌ونقل از حومه به شهرمادر و برعکس، در دستور کار این سازمان قرار بگیرد.

وزیر راه‌وشهرسازی افزود: تاکید بر ضرورت تمرکززدایی شدید از کلانشهرها، نگاه یکپارچه به توسعه شهرها و حومه آنها همزمان با توسعه یکپارچه حمل و نقل از حومه به شهر و برعکس، توسعه سکونتگاه‌ها در پیرامون پروژه‌های بزرگ حمل‌ونقل، تمرکز بر نسل جدید طرح‌های توسعه شهری به صورت متصل یا منفصل از شهرهای مادر، عرضه زمین به نحوی که سیاست پس انداز، انبوه‌سازی و کوچک‌سازی را پشتیبانی کند، اصلاح نظام مالی مستغلات برای تطویل مدت زمان اجاره و همچنین تلاش برای رسیدن به هدف تامین حداقل یک واحد مسکونی برای هر خانوار ایرانی، مهم‌ترین اولویت‌های سازمان ملی زمین و مسکن در دوره جدید مدیریتی است. وزیر راه‌وشهرسازی خاطرنشان کرد: از رییس جدید سازمان ملی زمین و مسکن توقع داریم مدیریت زمین در دوره جدید بگونه‌ای باشد که به تدریج مازاد جمعیت به سمت حومه‌های شهری هدایت شود.وی ادامه داد: در این راستا، ارتقای زندگی حومه‌ای به نحوی که نسبت به زندگی درون شهری از کیفیتی برتر برخوردار باشد و به توسعه شهری همزمان با توسعه حمل‌ونقل و به خصوص حمل و نقل ریلی توجه شود، باید در اولویت برنامه‌های مدیریت زمین مورد تمرکز واقع شود. آخوندی تصریح کرد: بر این مبنا باید به سمتی برویم که زندگی در شهرهای جدید کیفیتی به مراتب بالاتر از مرکز کلانشهرها داشته باشد؛ اما عملا می‌بینیم که شهرهای جدید امروزه به نوعی حاشیه نشینی سازمان یافته تبدیل شده‌اند که مشکلات عدیده‌ای دارند.

دنبال کاسبی با زمین‌های دولتی نیستیم

وزیر راه و شهرسازی با تاکید بر اینکه به دنبال کسب درآمد و کاسبی از زمین‌های دولتی نیستیم، گفت: زمین باید از این پس به وسیله سیاست‌گذاری برای تامین خدمات در شهرها و پشتوانه ایجاد حمل و نقل سریع و آسان بین حومه و کلانشهرها تبدیل شود. وی با تاکید بر اینکه مدیریت زمین حتما باید در کمک به شهرداری‌های منضبط و قانونمند اعمال شود، افزود: نسل جدید آماده‌سازی زمین هم باید به گونه‌ای انجام شود که بتوان این مجموعه‌ها را برای تولید انبوه مسکن، به صورت بلوک‌های شهری به انبوه‌سازان و شهرک سازان واگذار کنیم.

پیگیری مالیات بر زمین‌های بایر

وزیر راه و شهرسازی همچنین با تاکید بر ماموریت جدید سازمان ملی زمین و مسکن به منظور تعیین تکلیف مالیاتی برای مسکن و همچنین زمین‌های بایر، گفت: در حوزه زمین و مسکن باید به سمتی برویم که اگر افراد خواستند با زمین و مسکن یا سایر مستغلات کاسبی کنند، حداقل مالیات آن را بپردازند تا زمینه‌های سوداگری در این حوزه از بین برود. در این راستا به رییس جدید سازمان ملی زمین و مسکن ماموریت داده می‌شود به سرعت یک گروه اقتصادی را با همکاری وزارت اقتصاد و دارایی به منظور تعیین تکلیف مالیاتی زمین و مسکن تدارک ببیند.

آخوندی با اشاره به ضرورت ساماندهی بازار اجاره به نفع مستاجران گفت: با استفاده از ابزارهای مالیاتی می‌توان برنامه تطویل زمان اجاره به بیش از یکسال را عملی کرد. این امر هم به نفع مستاجران است و هم از این نظر که موجران می‌توانند با این برنامه به اجاره داری به عنوان نوعی کسب و کار بادوام و قابل اتکا نگاه کنند، حائز اهمیت است.

۱۳ نوع مشکل در مسکن مهر

به گزارش «دنیای اقتصاد»، در این مراسم همچنین رییس سابق سازمان ملی زمین و مسکن با اعلام اینکه ۱۳ نوع مشکل در مسکن مهر شناسایی شده است، گفت: وزارت راه‌وشهرسازی باید در مورد این مشکلات چاره اندیشی کند.احمد اصغری مهرآبادی تصریح کرد: مجموعا تاکنون ۱میلیون و ۲۰۰ هزار هکتار زمین تامین شده است که در ۶ سال اخیر برای ۳۸۶ هزار هکتار از این زمین‌ها به نام دولت سند صادر شده است. وی ادامه داد: همچنین در این مدت ۱۲۰ هزار هکتار زمین واگذار شده که ۳۴ هزار هکتار آن در دوره ۶ سال اخیر بوده است.

ماموریت‌ ویژه سازمان ملی «زمین»