دنیای اقتصاد - بیش از ۲۰۰ نفر از نمایندگان مجلس با امضای نامه‌ای از مواضع و دیدگاه‌های رییس‌جمهوری در سفر به نیویورک تقدیر کرده‌اند. این خبر را روز گذشته رضا باقری، نماینده بناب در مجلس در گفت‌و‌گو با «ایرنا» اعلام کرد و تاکید کرد: جمع‌آوری امضا‌ها ادامه دارد و پس از جمع‌آوری امضای سایر نمایندگان، این نامه در جلسه علنی مجلس قرائت می‌شود. به گفته این نماینده مجلس «نمایندگان در این نامه از حجت‌الاسلام والمسلمین حسن روحانی به دلیل دفاع منطقی از مواضع اصولی نظام جمهوری اسلامی تقدیر کرده‌اند.»

گرچه ۲۰۰ نماینده مجلس آن‌گونه که باقری خبر داده سفر رییس جمهور به سازمان ملل و دستاوردهای بزرگ آن را برجسته‌ترین سفر درتاریخ انقلاب اسلامی دانسته‌اند، اما هستند مقاماتی که با دید انتقادی به این سفر نگاه می‌کنند.

فرمانده سپاه پاسداران یکی از این مقامات است. به گزارش خبرگزاری تسنیم، سرلشکر محمدعلی جعفری با بیان اینکه مواضع رییس‌جمهور در نیویورک و به‌خصوص نطقش در سازمان ملل مناسب و مقتدرانه بود، تاکید کرد: مکالمه تلفنی با اوباما باید به بعد از اقدامات عملی آمریکا موکول می‌شد.

سردار سرلشکر محمدعلی جعفری فرمانده کل سپاه پاسداران انقلاب اسلامی البته با اشاره به سفر‌ حجت‌الاسلام حسن روحانی، رییس‌جمهور و هیات همراه به نیویورک و مواضع اتخاذشده و اقدامات صورت گرفته از سوی این هیات در این سفر گفته: آقای روحانی و هیات همراهشان در این سفر نشان دادند که الحمدلله روی اصول ایستاده‌اند و در مسیر انقلاب اسلامی، چارچوب‌ها و سیاست‌های نظام و مقام معظم رهبری حرکت می‌کنند.

سردار جعفری گفته به دلیل قرار گرفتن آمریکایی‌ها در موضع ضعف و قرار داشتن جمهوری اسلامی ایران در موضع اقتدار و قدرت در عرصه بین‌الملل، دولت آمریکا به اقداماتی نظیر ملاقات حضوری یا حداقل مکالمه تلفنی با رییس‌جمهور ایران نیاز داشت. رییس‌جمهور محترم که مواضع مقتدرانه و مناسبی در این سفر و به‌خصوص در نطقشان در مجمع عمومی سازمان‌ملل اتخاذ کردند، بهتر بود همان‌گونه که برای ملاقات حضوری به اوباما وقت داده نشد، از پذیرش مکالمه تلفنی با اوباما نیز خودداری می‌کردند و چنین اقداماتی به بعد از نشان دادن اقدامات عملی دولت آمریکا و راستی‌آزمایی و صداقت‌سنجی در رفتار عملی‌‌شان موکول می‌شد.

فرمانده سپاه اقدامات عملی آمریکا را هم توصیف کرده و گفت: رفع کامل تحریم‌ها علیه ملت ایران، آزادسازی دارایی‌های بلوکه و توقیف شده ایران توسط آمریکا، دست‌کشیدن از دشمنی‌ها و توطئه‌ها علیه مردم ایران، پذیرش ایران هسته‌ای و عدم‌سنگ‌اندازی در این مسیر و ... از مواردی است که باید در این مرحله توسط آمریکا انجام شود و ملت ایران منتظر چنین اقداماتی از سوی آمریکا است.

سردار جعفری، اما مکالمه روحانی با اوباما را اشتباه تاکتیکی توصیف کرد و گفت: «در مسیر حرکت دولت ممکن است اشتباهات تاکتیکی مانند همین مکالمه تلفنی با اوباما صورت بگیرد که قابل تصحیح و جبران است. در هر صورت، نکته مهم و اساسی در این زمینه، هدایت‌های حکیمانه رهبر معظم انقلاب و هوشمندی مردم در رصد دقیق این روند است و اگر در جایی خطایی از سوی مسوولان مربوطه دیده شود، قطعا دلسوزان و نیروهای انقلاب تذکرات لازم را خواهند داد.»

دلیل عدم‌صدور مجوز به احمدی‌نژاد برای مذاکره

علی مطهری نماینده تهران در مجلس، اما با بیان اینکه برخی فکر می‌کنند اگر مذاکره‌ای بین ایران و آمریکا صورت بگیرد انقلاب به نقطه پایان خودش رسیده است، به خبرگزاری مهر گفت: این تصور درست نیست؛ بلکه هر وقت احساس کنیم صداقتی در کار نیست ایران هم موضع خودش را تغییر می‌دهد و این جای نگرانی ندارد. اصل صحبت و مذاکره هیچ قبحی ندارد. اشکالی هم ندارد در جایی که دشمن خودش انعطاف به خرج می‌دهد ما هم انعطاف به خرج دهیم تا بتوانیم به آرمان‌های انقلاب دست یابیم.

وی درباره اینکه چرا در دولت‌های گذشته اجازه مذاکره با مقامات آمریکایی داده نشده است و چه شرایطی ایجاد شده که بعد از ۳۵ سال در دولت جدید این اقدام انجام می‌شود، گفت: دولت قبلی در اواخر دوره خود چنین رویکردی را داشت، اما به دلیل اینکه اعتماد کافی به تیم دولت و اطرافیان رییس‌جمهور و کسانی که به نیویورک می‌رفتند وجود نداشت، این راه باز نشد. دولت یازدهم، اما گفتمان متفاوتی دارد و افراد مطمئن تر، باتجربه تر و قابل اعتمادتر برای مذاکره در این دولت وجود دارد علاوه بر این در چند سال گذشته، جمهوری اسلامی ایران قدرت کنونی را نداشت.

نماینده تهران در مجلس با بیان اینکه رییس‌جمهور باید در مسائل حیاتی با مقام معظم رهبری هماهنگ باشد، گفت: این طور نیست که رییس‌جمهور بخواهد در هر مساله‌ای اجازه بگیرد، این یک نوع توهین به رییس‌جمهور است که برای هر اقدامی بخواهد اجازه بگیرد. وقتی رهبر معظم انقلاب بحث «نرمش قهرمانانه» را مطرح می‌کند این خودش یک نوع اجازه است یعنی خود ایشان راه را باز کرده‌اند و دیگر نیازی نیست که روحانی برای تک تک جزئیات بخواهد اجازه بگیرد.

سردار حسین دهقان، وزیر دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح که در مشهد حضور یافته بود، با اشاره به رویدادهای هفته گذشته در نیویورک که به تماس تلفنی روسای جمهور ایران و آمریکا منتهی شد، افزود: امروز ممکن است نسبت به آنچه در هفته گذشته رخ داد دیدگاه‌های متفاوتی وجود داشته باشد؛ اما از دیدگاهی دیگر، اینکه امروز رییس‌جمهور آمریکا برای شنیدن صدای ملت ایران به دنبال برقراری ارتباط با دکتر روحانی است و سران کشورهای غربی و اروپایی برای ملاقات با رییس‌جمهور ما صف می‌کشند، جز قدرت، اقتدار و عزت ملت ما ترجمه‌ای دیگری ندارد.

گفت‌و‌گوی تلفنی روحانی با اوباما و سفر تاریخی نیویورک در بین مقامات دولت قبل هم با واکنش مواجه شده است.مصلحی،وزیر سابق اطلاعات گفت: ارزیابی رفتار آمریکا در طول این ۳۵ سال نشان می‌دهد که حتی اگر آمریکا آغوش خود را برای ایران بگشاید هدفش از این آغوش باز، سیلی زدن به نظام اسلامی است.به گزارش خبرگزاری فارس از اصفهان، حیدر مصلحی در مراسمی که به مناسبت روز پیشکسوتان سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در سپاه ناحیه مقاومت امام صادق(ع) برپا شد، اظهار کرد: اگر با دید منطقی به این سخن اوباما که «ما قصد براندازی نظام ایران را نداریم.» نگاه شود بیانگر این است که در مفهوم این سخن قصد براندازی نهفته است چرا که این نظام و حرکت آن با هیچ یک از معادلات جهانی همخوانی ندارد.وی در خصوص درخواست ملاقات اوباما با حسن روحانی یادآور شد: تقسیم کار رسانه‌های استکبار و برخی از رسانه‌های داخلی در فضاسازی قابل تامل و توجه بوده و ما باید توجه به شکل‌گیری و سازماندهی دشمن داشته و تقسیم کار آنها را رصد کنیم.

در این میان دفتر رییس‌جمهور سابق در اطلاعیه‌ای انتشار خبری پیرامون مصاحبه وی با یکی از سایت‌های خبری درباره سفر روحانی به نیویورک را تکذیب کرد.در متن این تکذیبیه آمده است: خبر منتشره در برخی سایت‌های خبری با عنوان واکنش احمدی‌نژاد در مورد سفر هیات ایرانی به نیویورک که در قالب مصاحبه خبرنگار یک سایت خبری با ایشان انتشار یافته از اساس کذب محض و عاری از واقعیت است. دکتر احمدی‌نژاد تاکنون هیچ گونه مصاحبه یا گفت‌وگویی با هیچ فرد یا رسانه‌ای در خصوص سفر هیات ایرانی به نیویورک و موضوعات پیرامونی آن نداشته و انتشار هرگونه مطلبی به نقل از ایشان در رسانه‌های خبری قویا تکذیب می‌شود. در روزهای گذشته برخی سایت‌های خبری گفته بودند احمدی‌نژاد از این گفت‌و‌گو اظهار بی‌اطلاعی کرده و در مقابل توضیح خبرنگار گفته «حتما این کار درست بوده دیگه!»

خوش‌بینی به آینده مذاکرات ایران و آمریکا

همچنین به گزارش «ایسنا»، دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام اظهار کرد: به آینده مذاکرات ایران و آمریکا خوش‌بین هستم و معتقدم تغییرات اساسی در روابط این دو کشور شکل خواهد گرفت. محسن رضایی گفت: در ۱۰ سال گذشته وقوع اتفاقاتی همچون حمله آمریکا به عراق و جنگ اسرائیل و فلسطین و حمایت ایران از دولت جدید عراق و مساله غزه، منجر به تبدیل شدن ایران از یک قدرت داخلی به یک قدرت منطقه‌ای شد. وی افزود: ایران به‌واسطه این اتفاقات، اقتدار کسب کرده است که متناسب با آن باید در سیاست خارجی خود تغییراتی ایجاد کند تا با حفظ ارزش‌های انقلاب در عرصه جهانی حضور یافته و وارد فاز جدیدی از روابط خارجی در عرصه بین‌الملل شود. دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام همچنین اظهار کرد: ایران با ایجاد تعامل با قدرت‌های جهانی و آمریکا نقش خود را در منطقه بهتر ایفا خواهد کرد و این تعامل، اهدافی چون محو سلاح‌های شیمیایی و اتمی، برداشته شدن تحریم‌های اقتصادی و رفع ناامنی‌های به‌وجود آمده در منطقه را دنبال می‌کند. رضایی با اشاره به گفت‌وگوی تلفنی روحانی و اوباما نیز گفت: مکالمه اخیر روحانی و اوباما حمل بر نرمش قهرمانانه بوده و البته جمهوری اسلامی ایران بعد از انقلاب نیز چندین مورد همچون آزادی گروگان‌های آمریکایی را تجربه کرده است.وی با بیان اینکه «به آینده مذاکرات ایران و آمریکا خوشبین هستم»، افزود: معتقدم تغییرات اساسی در روابط ایران و آمریکا شکل خواهد گرفت و اگر آمریکا اجازه ندهد مذاکرات به بن‌بست برسد، این می‌تواند یک موفقیت بزرگ برای این کشور باشد.