سد تحریم شکسته شده است

دنیای اقتصاد- رویکردهای جدید دولت یازدهم در حوزه دیپلماسی و تلاش جدی دولت برای بهبود روابط ایران با سایر کشورها، امیدها را به لغو تحریم‌ها نیز بیشتر کرده است. لغو تحریم‌ها و به تبع آن ایجاد تغییر در حوزه اقتصادی کشور دغدغه‌ای است که مسوولان و به ویژه دولت تدبیر و امید را بر آن داشته تا با شدت بخشیدن به ضرباهنگ فعالیت‌های دیپلماتیک، راهکاری برای این امر فراهم کنند. مساله‌ای که در صحبت‌های سه‌شنبه شب محمد نهاوندیان از منظر دیگری به آن پرداخته شد تا رییس دفتر رییس‌جمهوری اعلام کند که عده‌ای از برطرف شدن تحریم‌ها خوشحال نیستند؛ عده‌ای که نهاوندیان آنها را دلالان تحریم نامیده است. وی که در برنامه گفت‌وگوی ویژه خبری تلویزیون سخن می‌گفت، با تاکید بر اینکه کسانی که از شرایط تحریم سود می‌برند به طور مستقیم یا غیرمستقیم نشان می‌دهند که از اقدمات شجاعانه دولت در مقابله با تحریم استقبال نمی‌کنند، گفت که این افراد به سنگ‌اندازی مشغولند؛ اما باید گفت که سد تحریم‌ها شکسته شده‌است. به گفته نهاوندیان، اکثر کشورهای تحریم‌کننده و حتی آمریکا به این نتیجه رسیده‌اند که دوره تحریم‌ها به‌سر آمده‌است. انتقاد نهاوندیان از سنگ‌اندازی دلالان تحریم‌ها

سد تحریم‌ها شکسته‌شده‌است

دنیای اقتصاد- تحریم‌های اعمال شده علیه ایران و آنچه به عنوان تبعات منفی آن بر اقتصاد کشور مطرح می‌شود به یکی از مهم‌ترین دغدغه‌های دولت یازدهم تبدیل شده است. محمد نهاوندیان که میهمان سه‌شنبه شب برنامه گفت‌وگوی ویژه خبری تلویزیون بود، در حالی که موضوعات اقتصادی و تحریم‌ها را محور صحبت‌هایش قرار داد، مخالفان رفع تحریم را دلالان تحریم خواند و تاکید کرد: کسانی که از شرایط تحریم سود می‌برند به طور مستقیم یا غیرمستقیم نشان می‌دهند که از اقدمات شجاعانه دولت در مقابله با تحریم استقبال نمی‌کنند و سنگ‌اندازی نیز انجام می‌دهند؛ اما ما معتقدیم باید با حفظ حقوق ملت ایران چه در حوزه هسته‌ای و چه در حوزه‌های دیگر در جهت رفع تحریم‌ها حرکت کرد و رشد اقتصادی را به کشور وارد ساخت.

به گزارش خبرگزاری تسنیم، نهاوندیان با اشاره به دستاوردهای سفر نیویورک برای کشور و شناسایی پتانسیل‌های اقتصادی در این سفر اظهار کرد: هر ناظر منصفی آنچه را که در این ۴ روز حضور رییس‌جمهور و دو هفته حضور وزیر امور خارجه در نیویورک اتفاق افتاد بررسی کند، به دستاوردهای قطعی و روشنی می‌رسد. اولین دستاورد این سفر این بود که تحریم شکسته شد و نفس ملاقات مقامات اتحادیه اروپا با مقامات جمهوری اسلامی ایران یکی از بندهای تحریم اتحادیه اروپا بود، ضمن اینکه آنها صف کشیده بودند که با رییس‌جمهور ملاقات کنند و در مواردی فرصت نرسید که وقت ملاقات داده شود، ولی محتوای ملاقات‌ها ابراز علاقه برای همکاری اقتصادی با ایران بود.

رییس دفتر رییس‌جمهور با بیان اینکه نفس انجام این ملاقات‌ها شکسته شدن تحریم و پیروزی ایران بود، تاکید کرد: محتوای مذاکرات، گسترش همکاری اقتصادی با ایران بود و اینکه این موضوع حتی در مذاکرات با آمریکا که سردسته تحریم‌کنندگان است، اشاره شد و این پیروزی ایران را نشان می‌دهد. البته اینکه برخی مقامات عالی‌رتبه اروپایی اعتراف کردند که تحریم‌ها کار عاقلانه‌ای نیست و علاوه‌بر تحریم‌شونده به تحریم‌کننده هم آسیب می‌زند و این نه از زبان ما، بلکه از زبان نخست‌وزیر کشور اروپایی بود که پیروزی ما را می‌رساند.

نهاوندیان در ادامه تاکید کرد: اینکه در کشوری که ۳۵ سال ایران را تحریم کرده، جلسه خصوصی برگزار می‌شود و موضوع جلسه بحث همکاری‌های اقتصادی است و آنچه در بحث‌ها موج می‌زند، نگرانی از در اختیار گذاشتن فرصت‌های عظیم اقتصادی برای چین و اروپایی‌ها است، نشانگر این موضوع است که خود آنها به جایی رسیده‌اند که معتقدند باید دوره تحریم به سر بیاید. فایده قطعی دیگر این است که وقتی کشورهای دیگر ببینند که آمریکا با ایران ملاقات و مذاکره می‌کند و کشورهای دیگر در مذاکره با هیات ایرانی در نیویورک اعلام می‌کردند که ما با شما مشکلی نداریم و تحریم‌های آمریکایی‌ها به ما فشار وارد می‌کند و مهم‌تر از خود تحریم، جو تحریم بود، چرا که در همه این احساس ایجاد شده بود که نزدیک شدن به ایران آنها را دچار مخاطره می‌کند؛ ولی این سفر موجب شد که جو تحریم شکسته شود؛ مراجعات عمومی و خصوصی ظرف ۲ هفته با گذشته قابل‌قیاس نیست و همه در مسابقه‌ای شرکت می‌کنند که می‌خواهند زودتر بیایند. رییس اتاق بازرگانی ایران یادآور شد: برخی بحث‌ها مطرح شده که امیدواری جدی در خصوص کاسته شدن تحریم‌ها وجود دارد، همچنین این سفر موجب شد که مرحله جدید برنامه‌ریزی شده برای تشدید تحریم‌ها علیه ایران و به صفر رسیدن فروش نفت ایران که آمریکا می‌خواست در کنگره تصویب کند، به تعویق بیفتد؛ بنابراین مذاکرات ژنو نیز امکان حرکت به سمت کاهش تحریم‌ها را به دنبال خواهد داشت.

نهاوندیان با بیان اینکه در مباحث هسته‌ای تحریم یک امر فرعی است و باید از حقوق هسته‌ای کشور حراست کرد، ادامه داد: ایران موضع هوشمندانه‌ای اتخاذ کرده و این نه به دلیل فشار، بلکه به دلایل مذهبی و اخلاقی بود؛ چرا که ما قصد داشتن سلاح اتمی نداشته‌ایم و چون اعتقادی این کار را می‌کنیم از شفافیت ترسی نداریم.

اصلاح بودجه‌ای که یک‌سوم بخش درآمدی آن غیرواقعی است و عزم جزم دولت برای تغییر در نحوه اجرای قانون هدفمندی یارانه‌ها و اجرای هدفمندی به صورت واقعی از مهم‌ترین سخنان اقتصادی رییس دفتر رییس‌جمهور بود. نهاوندیان در پاسخ به سوال مجری این برنامه درباره تصمیم دولت برای اصلاح قانون بودجه و ضرورت آن گفت: طبق قانون، دولت موظف است قانونی را که مجلس تصویب کرده است اجرا کند و به همین دلیل لازم دیده شد اصلاحیه بودجه تقدیم شود. به گفته نهاوندیان بودجه‌ای که تصویب و ابلاغ شده واقعی نیست و در یک سوم بخش درآمدی آن بودجه غیرواقعی است و وقتی درآمد در بودجه تحقق نیابد، منجر به بدهکاری دولت می‌شود و توقعاتی ایجاد می‌شود و تعهداتی صورت می‌گیرد. وی در همین زمینه تاکید کرد: در صورت وجود این روند واقعیت تلخی که پیش آمد و منجر به بدهکاری‌های عظیم دولت به بخش‌های مختلف شد دوباره گریبانگیر دولت جدید هم می‌شود و صلاح اقتصاد در این مساله نیست. بحث یارانه‌ها مصداق بارز این عدم توازن است. این امر را هم رییس دفتر روحانی در این برنامه تلویزیونی اعلام کرد و هم بارها پیش از این از رییس دولت گرفته تا مشاور و وزرای اقتصادی‌اش همه به کرات تکرار کرده بودند. نهاوندیان گفت: منابع حاصل از حامل‌های سوخت کفایت پرداخت یارانه‌ خانوار را نمی‌کند چه برسد به سهمی که برای تولید و بخش‌های دیگر در نظر گرفته شده است. این موضوع را وزیر اقتصاد هم در هفته جاری عنوان کرده و گفته بود: مابه‌التفاوت قیمت حامل‌های انرژی کفاف پرداخت یارانه نقدی را نمی‌دهد. ماهانه ۳۵۰۰ میلیارد تومان یارانه نقدی پرداخت می‌شود که تنها ۱۵۰۰ میلیارد تومان آن از محل حامل‌های انرژی است و باقی باید از محل دیگری تامین شود.

نهاوندیان در این گفت‌و‌گو با انتقاد به رویه کنونی اجرای قانون هدفمندی یارانه‌ها افزود: هدفمندکردن یارانه‌ها به این معنی که از یک طرف کالا گران شود و از طریق دیگر به همه پول نقد داده شود، نیست. نهاوندیان گفت: تصمیم‌گیر در این زمینه مجلس است. مجلس این مسائل را مورد توجه قرار داد و خوشبختانه طبق برنامه‌ها و نظرسنجی‌های انجام شده، این مساله مورد حمایت مردم هم هست.

بازار به آرامش رسیده است

روزی که روحانی در وزارتخانه‌های کلیدی و مهم وعده‌های ۱۰۰ روزه داد، کارشناسان معتقد بودند این وعده‌ها بیشتر جنبه ایجاد ثبات و آرامش در بازار را دارد. حال نهاوندیان هم به همین موضوع اذعان کرد و گفت: چندین نفر به من گفته‌اند که در مغازه‌های خود شاهد بودند که مردم به جای خرید مواد زیاد با این تحلیل که احتمال دارد اجناس ارزان شود کمتر خرید می‌کنند. بنابراین در کمتر از ۵۰ روز هدف اول دولت؛ یعنی ایجاد آرامش در بازارها حاصل شد، ولی در گام بعدی باید فشار تورم کنترل شود. تورم ۴۰‌درصدی که به گفته نهاوندیان از دوره قبل به ارث رسیده که باید مهار شود و این یک چالش جدی برای مدیریت اقتصاد محسوب می‌شود. البته وی به برخی افزایش قیمت‌ها هم اشاره کرد و گفت: برخی از این اتفاقات حاصل تصمیمی است که در قانون بودجه گرفته شده که مبنای نرخ ارز را از ۱۲۲۶ تومان به ۲۴۰۰ تومان افزایش داد و در دوره دولت قبل نیز تغییر نرخ ارز مرجع صورت گرفت.

نگاه دولت به بخش خصوصی

رییس اتاق بازرگانی ایران در خصوص نگاه دولت یازدهم به بخش خصوصی گفت: برای اینکه بخش خصوصی در بحث تجهیزات صنعت نفت سرمایه‌گذاری کند، دولت براساس مصوبه‌ای اعلام کرد که حاضر است در این بخش ۴۰ درصد سرمایه‌گذاری کند که این یعنی حمایت از بخش خصوصی، البته انحرافات و کاستی‌هایی در بحث خصوصی‌سازی رخ داده که در روند و شیوه اجرا باید اصلاحاتی صورت گیرد. نهاوندیان با بیان اینکه خصوصی‌سازی که نام مالکیت را تغییر دهد و کماکان مدیریت به شکل شبه‌دولتی در دولت باقی بماند، واقعا خصوصی‌سازی نیست، افزود: شاهد این موضوع مصوبه اتاق ایران است که طبق این مصوبه، اعلام شد که وضع موجود خصوصی‌سازی را متوقف کنید، بنابراین این عجیب بود که بخش خصوصی از دولت بخواهد این کار صورت گیرد؛ بنابراین باید اصلاحات لازم در زمین خصوصی‌سازی انجام شود. وی با اشاره به در دستور کار بودن خصوصی‌سازی واقعی با تعریف دولت، یادآور شد: معنای خصوصی‌سازی این است که بخش خصوصی بتواند بدون دغدغه سرمایه‌گذاری جدید انجام دهد و از منابع داخلی و خارجی استفاده کند. رییس دفتر رییس‌جمهور با اشاره به تصمیم‌گیری‌های جدید در وزارت نفت اظهار کرد: آنچه در وزارت نفت تصمیم‌گیری شد و برخی شائبه‌ها به وجود آمد، در مورد فروش نفت بود؛ نفت به عنوان سرمایه ملی در شرایط تحریمی است و تحریم‌شکنی نباید پوششی شود که سرمایه ملی و بیت‌المال به صورت نامطمئن در معرض آسیب قرار گیرد، بنابراین باید بخش خصوصی به شرکت نفت کمک کند تا نفت فروخته شود و نباید به تحریم‌های تحمیلی گردن بنهیم و باید از تمام فرصت‌ها استفاده شود.