گروه بورس - همایون دارابی: بورس اوراق بهادار هفته گذشته شرایط متعادلی را همچنان شاهد بود که در آن شاخص کل با رشد 523 واحدی معادل 73/0 درصد مواجه شد. با این حال بورس اوراق بهادار در سه هفته اخیر ورود به فاز استراحت را به نمایش گذاشته است از این رو هفته گذشته نیز بازار سهام در اکثر متغیرهای کلان آماری خود کاهش را به نمایش گذاشت.
در هفته گذشته ارزش معاملات با افت ۶/۲۹ درصدی به هزار و ۵۷۰میلیارد تومان رسید و شمار خریداران نیز با کاهشی ۷/۱۰ درصدی به رقم ۱۳۹هزار و ۵۲۵نفر بالغ شدند.اکثر کارشناسان گزارش‌های نه چندان فوق‌العاده شرکت‌های بورسی به همراه رسیدن قیمت به سقف‌های تاریخی و انتظار برای روشن شدن برخی ابهامات از جمله بهای خوراک پتروشیمی‌ها را دلیل ورود بازار به فاز استراحت می‌دانند. از دیدگاه این کارشناسان هر چند انتظار نمی‌رود در پنج ماهه باقی مانده از سال جاری بازار سرمایه سرعت رشدی نظیر هشت ماهه نخست به ثبت برساند، اما همچنان توانایی به چالش کشیدن رکورد سال ۸۲ بورس اوراق بهادار و رساندن بازدهی بازار از ۴/۹۳ درصدی کنونی به ۱۲۵درصد سال ۸۲ را دارد که در این بخش البته همراهی تحولات کلان و متغیرهای اقتصادی به ویژه لایحه بودجه سال ۹۳ از اهمیت بالایی برخوردار است.
در بازار سهام هفته گذشته تحولات سیاسی همچنان در مسیر کاهش تنش‌های بین‌المللی در حرکت بود؛ پس از توافق مهم صورت گرفته در مذاکرات با آژانس بین‌المللی انرژی اتمی اکثر کارشناسان به حل مشکلات امیدوار‌تر شده‌اند.
از دیدگاه کارشناسان سیاسی پرونده هسته‌ای کشورمان دارای دو وجه فنی و سیاسی است که در وجه فنی مذاکره با آژانس بین‌المللی انرژی اتمی و در وجه سیاسی در مذاکرات۱+۵ با تهران دنبال می‌شود و حل پرونده هسته‌ای نیازمند پیگیری مذاکرات تا حصول نتیجه در هر دو وجه آن است.
در همین رابطه با کاهش تنش‌های سیاسی انتظار برای کاهش تحریم‌های بین‌المللی نیز پر‌رنگ‌تر شده است.
به گزارش خبرگزاری مهر، برای اولین بار در طول سال‌هایی که ایران با گروه ۱+۵ مذاکرات را درباره مسائل هسته‌ای پیش گرفته است، اینک یک گروه کارشناسی از وزارتخانه‌های اقتصادی به وین رفته‌اند تا در یک جلسه کارشناسی، چانه‌زنی‌های خود برای خروج ایران از فهرست برخی تحریم‌ها را صورت دهند.
طاهایی، مشاور وزیر صنعت، معدن و تجارت با تایید این خبر که نماینده‌ای از این وزارتخانه نیز در جلسه کارشناسی ۱+۵ حضور دارد، گفت: قرار بر این است که محسن صالحی‌نیا، معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت به عنوان نماینده این وزارتخانه در این جلسات حضور یابد. در همین حال در کنار مسائل سیاسی در تحولات اقتصادی نیز هفته گذشته بازار سرمایه شاهد خبرهای خوبی بود به طوری که بحث در مورد لایحه اصلاحیه بودجه سال ۱۳۹۲ به نتایج نهایی نزدیک شد. فرارو در این رابطه نوشت: در ادامه بررسی لایحه اصلاحیه بودجه، نمایندگان مجلس با برداشت ۶ درصد از منابع صندوق توسعه ملی از سوی دولت، به صورت «مشروط» موافقت کردند.
در پیشنهاد اولیه‌ای که دولت برای جذب منابع مورد نیاز خود ارائه کرده بود، کل این ۲۶ درصد، به عنوان سهم دولت مطرح شد اما مورد مخالفت بیشتر نمایندگان و چهره‌های اقتصادی مجلس از جمله احمد توکلی قرار گرفت و به تصویب نرسید.
در نهایت پس از ارائه پیشنهادهای دیگری در این زمینه و اظهارات محمدباقر نوبخت، نمایندگان مجلس رای به اختصاص ۶ درصد از منابع صندوق توسعه ملی برای «پیش پرداخت تسهیلات مالی خارجی (فاینانس)» دادند. بر اساس مصوبه مجلس، به صندوق توسعه ملی اجازه داده می‌شود تا حداکثر ۶ درصد از منابع وارده در سال ۹۲ را به صورت سپرده نزد بانک‌های دولتی داخلی پس‌انداز کند و بانک سپرده‌پذیر مکلف است تا ۲ برابر مبلغ سپرده‌گذاری شده را به منظور فاینانس داخلی و خرید طرح‌های تملک دارایی به بخش خصوصی تسهیلات دهد.
در تحولات اقتصادی جلسه شورای پول و اعتبار نیز در هفته گذشته با نتایج مناسبی برای بانک‌ها همراه بود.در اصلاحیه جدید، به منظور افزایش سقف اعطا، ایجاد تسهیلات و تعهدات، مبنای محاسبه تسهیلات و تعهدات کلان به مبنای «سرمایه پایه» که در ادبیات نظارت بانکی بین‌المللی، ‌مرسوم‌تر، شناخته‌ شده‌تر و مقبول‌تر است تغییر یافته است. همچنین با هدف ارتقای ظرفیت اعتباری بانک‌ها، سقف جمعی تسهیلات و تعهدات کلان از
پنج برابر سرمایه و اندوخته به هشت برابر سرمایه پایه افزایش پیدا نموده است. علاوه بر این به منظور تسهیل استفاده بخش خصوصی از منابع صندوق توسعه ملی و نیز منابع مشابه خارجی، ابهامات مرتبط با درج چنین مواردی در صورت‌های مالی بانک‌ها و موسسات اعتباری غیربانکی که قبلا مطرح بود، برطرف شده است.
کارشناسان بانکی تاثیر مصوبه افزایش ۶۰درصدی سقف
اعتبار دهی بانک‌ها را بر این صنعت عمیق توصیف می‌کنند.
در بازار چه خبر بود؟
بازار روز چهارشنبه بازار مثبتی بود که در آن افول گروه بانکداری تحت تاثیر عرضه‌های سنگین به بازگشت نمادهای پتروشیمی و پالایشگاهی به صدر بازار منجر شد؛ جایی که تشکیل صف خرید برای نماد هلدینگ خلیج فارس و همچنین رشد قیمتی نمادهایی نظیر مخابرات و هلدینگ نفت و گاز پارسیان و پتروشیمی خارک موجب شد تا شاخص بتواند با ثبت رشد ۳۵۸واحدی کارنامه‌ای بهتر از دیگر روزهای هفته بر جای بگذارد. در بازار روز چهارشنبه در گروه بانکی صف خرید بانک صادرات به عنوان پر تعدادترین صف خرید در هم شکسته شد. عرضه‌های سنگین سازمان خصوصی سازی در نمادهای عمده بانکی از جمله ملت و تجارت نیز موجب شد این گروه زودتر از موعدی که انتظار می‌رفت صدر بازار را ترک کند. در گروه بانکی، مدیرعامل بانک تجارت اعلام کرد؛ طبق برنامه‌ریزی انجام شده تا پایان سال جاری یک مجمع فوق‌العاده به منظور افزایش سرمایه بانک از ۱۷هزار و ۵۰۰ میلیارد ریال به ۳۵ هزار میلیارد ریال برگزار خواهد شد.
به گزارش روابط عمومی بانک تجارت، دکتر فلاح افزود: این افزایش سهام از محل ذخایر انباشته و سودهای توزیع نشده و تجدید ارزیابی دارایی صورت می‌گیرد و سهامداران بانک بابت آن پرداختی نخواهندداشت.
دکتر فلاح با اشاره به نقد شوندگی سهام بانک تجارت در بازار سرمایه یادآور شد: خوشبختانه روند افزایش ارزش سهام بانک بسیار مثبت بوده و ارزش هرسهم بانک از ۱۴۰۰ ریال در خرداد ماه سالجاری به حدود بیش از ۳۰۰۰ ریال تا اواسط آبان ماه رسیده است. گفتنی است برنامه افزایش سرمایه سالانه بانک تجارت در مجمع عمومی امسال که درتاریخ ۳۱ تیرماه برگزار شد به تصویب سهامداران این بانک رسید.
در گروه پالایشگاهی پس از مدت‌ها پالایشگاه شیراز در گزارشی وضعیت این گروه را شفاف کرد. شرکت پالایش نفت شیراز در عملکرد ۶ ماهه سود ۳۶۲۳ ریالی خود را تکرار و موفق به پوشش ۵۱ درصدی بودجه خود یعنی معادل ۱۸۶۶ ریال به ازای هر سهم شده است. در گروه پتروشیمی روز چهارشنبه پتروشیمی خارک پس از تعدیل مثبت ۳۰درصدی بازگشایی محتاطانه‌ای را شاهد بود تا وضعیت این نماد مانند دیگر نمادهای گازی به بحث‌های مربوط به تعیین قیمت خوراک گازی وابسته شود. طی چند هفته اخیر بحث در مورد قیمت خوراک گازی موجب شده است گروه پتروشیمی از رشد قیمت باز مانده و تعدیلی‌های مثبت نظیر آنچه در مورد خارک و خراسان رخ داد نیز راه به جایی نبرد.
در گروه ساختمانی سرمایه‌گذاری ساختمان نیز در ۲۵ آبان‌ماه بلوک ۳/۱۰ درصدی خود در شرکت توسعه و عمران فارس را با قیمت پایه هر سهم ۳هزار و ۹۰۰ریال راهی تابلو خواهد کرد. این بلوک ۲۹/۱۲ میلیارد تومان ارزش‌گذاری شده است.
در گروه حمل‌و‌نقل، شرکت تاید‌واتر نیز با خبرهای نامناسبی همراه شده است. به گفته رییس سازمان بنادر، تاید‌واتر به عنوان اپراتور بندر شهید رجایی از سال ۸۹ قراردادی با سازمان امضا نکرده است. وی افزود: در این راستا حکم تخلیه این بندر را از سوی مراجع قضایی پیگیری کرده و منتظر ابلاغ هستیم.
در مجموع بازار روز چهارشنبه بازاری متعادل با نشانه‌هایی از رشد نمادهای عمده بود که در آن شاخص توانست با رشد ۵۳/۰ درصدی به ۷۳هزار و ۵۵۳واحد برسد. ارزش معاملات نیز به ۳۵۹میلیارد تومان رسید که ۵۶/۲۲ درصد آن را معامله ۶/۷۱ میلیون سهم هلدینگ پارسیان تشکیل داد از ۲۶۴ نمادی که به روی تابلو رفتند، ۱۱۴نماد با کاهش قیمت و ۱۴۴نماد با رشد ارزش همراه شدند.