مخالفت سه‌باره با وزیر ورزش

دنیای اقتصاد-نمایندگان مجلس برای بار سوم به گزینه پیشنهادی رییس‌جمهور برای وزارت ورزش و امور جوانان رای اعتماد ندادند. در سه ماه گذشته مسعود سلطانی‌فر، رضا صالحی امیری و در نهایت نصرالله سجادی به‌عنوان وزیر پیشنهادی ورزش و جوانان به مجلس معرفی شدند؛ اما به دلایل مختلف رای اعتماد نگرفتند. با رای اعتماد نگرفتن سجادی، رییس‌جمهور ناچار شد که در پایان جلسه علنی دیروز مجلس، محمد گودرزی را به‌عنوان چهارمین وزیر پیشنهادی این وزارتخانه معرفی کند. محمد گودرزی هم‌اکنون رییس دانشکده تربیت بدنی و علوم ورزشی دانشگاه تهران است. «نه» 3 ‌باره مجلس به وزیر پیشنهادی ورزش

سجادی عذرخواهی نکرد، مجلس رای اعتماد نداد

گروه خبر- سومین گزینه پیشنهادی حسن روحانی برای وزارت ورزش و جوانان هم نتوانست از نمایندگان رای اعتماد بگیرد. نطق مخالفان نصرالله سجادی، گزینه پیشنهادی وزارت ورزش و جوانان دیروز کارگر افتاد و سجادی سه رای برای وزیر شدن کم آورد. استدلال مخالفان گزینه پیشنهادی وزارت ورزش و جوانان، استعفای سیاسی سجادی در سال ۸۲ بود؛ نمایندگان مخالف از سجادی خواستند که از اقدامی که ۱۰ سال پیش انجام داده «عذرخواهی» کند و او به جای عذرخواهی، عنوان کرد «کاری است که پیش آمده و از آن دفاع هم نمی‌کنم.»

داستان این استعفا نیز به تحصن نمایندگان مجلس ششم در راهرو مجلس بازمی‌گردد. این دسته از نمایندگان جریان اصلاح‌طلب، در اعتراض به عملکرد شورای نگهبان برای تایید صلاحیت نامزدهای نمایندگی مجلس هفتم، دست به تحصن زده و از مدیران دولت خاتمی نیز خواستند که از سمت خود استعفا دهند و از «حاکمیت خارج شوند.» نصرالله سجادی گزینه پیشنهادی وزارت ورزش و جوانان، در آن زمان معاون تربیت بدنی وزارت آموزش و پرورش بود. او به همراه تعداد دیگری از مدیران دولتی نامه‌ای در حمایت از تحصن نمایندگان معترض به شورای نگهبان امضا کرد و سپس از مقام خود استعفا داد.

۱۰ سال پس از این استعفا، فاطمه رهبر نماینده تهران در نطق تندی، انتقاداتی به این تصمیم سجادی وارد کرد و از وی خواست که در «پیشگاه ملت» از عملکرد گذشته خود «عذرخواهی» کند. گرچه این تمام دلایل مخالفان سجادی در مجلس نبود. بیاتیان نماینده بیجار نیز او را «پیرمرد عزیز» خواند و گفت که «دولت جای پیرمردها شده است.» نادر قاضی پور نماینده ارومیه نیز به تعداد بالای مقالات و کتاب‌های تالیف شده از سوی سجادی اشاره کرد و این همه کتاب و مقاله را «دروغ محض» یا «رانت خواری» نامید.

در مقابل، سخنرانان موافق گزینه پیشنهادی وزارت ورزش و جوانان نیز به سوابق او در نظام آموزشی اشاره کردند. از جمله شریف حسینی نماینده اهواز که وی را «خاک خورده ورزش» دانست و کمال‌الدین پیرموذن نماینده اردبیل که در یک نطق پرشور و احساسی و سرشار از ابیاتی از شاهنامه فردوسی، از سجادی دفاع کرد و از مجلس خواست که «همراهی وی با جمع متحصنین مجلس ششم را ببخشند.»

با رای اعتماد نگرفتن نصرالله سجادی، رییس‌جمهور ناچار شد که در پایان جلسه علنی دیروز مجلس، محمد گودرزی را به‌عنوان چهارمین وزیر پیشنهادی این وزارتخانه معرفی کند. محمد گودرزی از سال ۱۳۸۷ تا کنون، ریاست دانشکده تربیت بدنی و علوم ورزشی دانشگاه تهران را برعهده دارد و چندین کتاب نیز در زمینه ورزش تالیف کرده است.

هم اکنون محمد شریعتمداری، معاون اجرایی رییس‌جمهوری، با حفظ سمت، سرپرستی وزارت ورزش و جوانان را بر عهده دارد؛ اما بر اساس قانون، سرپرستی وزارت ورزش و جوانان ۲۴ آبان ماه پایان می‌یابد؛ دو روز پیش از جلسه رای اعتماد به گزینه پیشنهادی جدید برای این وزارتخانه.

نصرالله سجادی سومین وزیری بود که حسن روحانی ظرف سه ماه گذشته برای وزارت ورزش و جوانان پیشنهاد کرد. رییس‌جمهور نخستین بار روز ۲۶ مرداد امسال مسعود سلطانی‌فر را برای تصدی این سمت معرفی کرد؛ ولی وی با ۱۱۷ رای موافق، ۱۴۸ رای مخالف و ۱۸ رای ممتنع موفق به کسب رای اعتماد از مجلس نهم نشد. پس از انتصاب رضا صالحی امیری به عنوان سرپرست وزارت ورزش و جوانان، وی در ۲۷ مهر ماه به عنوان وزیر پیشنهادی این وزارتخانه به مجلس معرفی شد، ولی به دنبال انتقادهای شدید نمایندگان اصولگرا از صلاحیت وی و طرح اتهام‌های مالی و امنیتی، صالحی امیری با کسب ۱۴۱ رای مخالف، ۱۰۷ رای موافق و ۱۳ رای ممتنع نتوانست رای اعتماد مجلس را کسب کند.

۱۵ روز دیگر گزارش ۱۰۰ روزه کاری دولت

در جریان بررسی صلاحیت وزیر پیشنهادی ورزش و جوانان حسن روحانی رییس‌جمهور که برای دفاع از نصرالله سجادی به مجلس رفته بود، طی سخنانی ابتدا از سلطانی فر و صالحی‌امیری دو گزینه پیشین وزارت ورزش و جوانان که پیش از این رای اعتماد مجلس را نگرفتند تشکر کرد و گفت: «گرچه مطالبی که در اینجا (هنگام رای اعتماد به صالحی امیری) مطرح شد، می‌توانست با یک بیان ملایم‌تر و نرم‌تری باشد و اگر وی احساس مظلومیت می‌کند، حق طبیعی و قانونی او است که از خودش دفاع کند. ولی از اینکه در مجلس به حاشیه‌پردازی نپرداخت، در واقع خط مشی دولتی بوده که این خط مشی را هم او دنبال کرده است.»

وی با بیان اینکه «حتی وزرایی که از مجلس رای اعتماد کسب نکردند، چیزی حدود ۴۰ درصد نمایندگان به آنها رای داده‌اند»، افزود: «کسی که حمایت ۴۰ درصد نمایندگان مجلس را پشت سر خود دارد، پیدا است که برای سمت‌های دیگر اگر پایین‌تر باشد، رای بالاتری خواهد داشت. خود این رای، پشتوانه‌ای برای فعالیت سیاسی این عزیزان است.»

رییس‌جمهور اضافه کرد: «البته ما تابع رای اکثریت هستیم، مبنای ما این است. بر اساس اکثریت آرا حرکت خواهیم کرد، این قواعد سیاسی ما است.»

روحانی افزود: «آنچه اکثریت مردم آن را امضا کردند، همان مسیر را دنبال می‌کنیم. مردم در ۲۴ خرداد به افراط و تفریط، به خشونت، به خودرایی، تک‌رایی، عدم مشورت و عدم تدبیر رای «نه» دادند و به اعتدال، تدبیر و عقلانیت رای آری دادند.»

وی گفت: «ما نباید صدای مردم را در طول چهار سال پیش رو از یاد ببریم و فراموش کنیم. دولت خود را موظف به نظرات مردم، خواست مردم، آرای مردم و رهنمودهای رهبری متعهد می‌داند. به هر حال این رای چیزی شبیه عقود است. از یک طرف رییس‌جمهور قول‌هایی به مردم داده است و از طرفی مردم مطالبات خود را تبیین کردند و در واقع نوعی عهد و پیمان بین ۲ طرف بسته شده است.»

روحانی با بیان اینکه «این دولت ظرف زمانی کوتاه کار خود را آغاز کرده است» افزود:« ۸۴ روز از زمان شروع به کار دولت بیشترنگذشته و امروز هشتاد و پنجمین روز است و دولت ظرف ۱۵ روز آینده در ظرف زمانی دوره ۱۰۰ روزه گزارشی را ارائه خواهد داد.»

وزیر پیشنهادی به صالحی‌امیری قول داده به وی پست بدهد

در ادامه سیدمحمد بیاتیان، نماینده مردم بیجار در مجلس در مخالفت با برنامه‌ها و صلاحیت نصرالله سجادی به عنوان وزیر پیشنهادی ورزش و جوانان، گفت: «مجلس در حال تدبیر است تا این وزارتخانه مهم عرصه جولان سیاسی‌کاران و کسانی که سنخیتی با حوزه جوانان ندارند، نشود و مجلس مواظب است کلید به دست افرادی که متخصص نیستند، نیفتد.»

وی خاطرنشان کرد: «ما در هر انتخابات مدام حرف و شعار در مورد جوانان سر می‌دهیم، اما در عرصه اجرا کاری برای آنها نمی‌کنیم و بنده از آقای رییس‌جمهور سوال می‌کنم که چه برنامه‌ای برای جوانان دارید؟ و آیا در این کشور و در میان این همه جوانان و ورزشکاران چهره‌ای را نداشتید که در این وزارتخانه یک پیرمرد عزیز را معرفی نکنید؟»

نماینده مردم بیجار با بیان اینکه «دولت جای پیرمردها شده است»، افزود: «افرادی که در دولت وجود دارند دیگر توانی برای عرصه اجرا ندارند و ما وقتی این حرف را می‌زنیم و وزیر از مجلس رای می‌آورد برای اینکه نشان دهد پیر نیست، افرادی مسن‌تر از خود را به عنوان معاونینش انتخاب می‌کند که یک نقیصه بزرگ است و وزارتخانه‌ها عرصه حضور پیرمردها می‌شود که دیگر توانی برای کار ندارند.»

بیاتیان با بیان اینکه «وزیر پیشنهادی به صالحی‌امیری که به عنوان وزیر پیشنهادی به مجلس معرفی شد، اما رای نیاورد قول داده است که وی را به عنوان رییس کمیته ملی المپیک انتخاب کند»، گفت: «آقای سجادی در این مورد به ما توضیح و جواب دهند که آیا چنین معامله‌ای کرده است.»

درخواست عذرخواهی از سجادی

در ادامه فاطمه رهبر نماینده مردم تهران در مخالفت با وزیر پیشنهادی ورزش و جوانان گفت: «برخی از افراد به عنوان وزرای پیشنهادی به مجلس معرفی می‌شوند که مجلس بر سر دو راهی قرار می‌گیرد. چنانچه آنها رای نیاورند، مردم و فضای سیاسی خسته می‌شوند و چنانچه رای بیاورند، نمایندگان باید پاسخگوی مسائل حاشیه‌ای و سیاسی برخی وزرا باشند و جز اتلاف وقت برای مجلس و دولت چیز دیگری ندارد.»

وی افزود: «سوال من از آقای سجادی این است که در زمان جنگ تحمیلی وی کجا بوده است و حتی یک روز سابقه جبهه و جنگ در سابقه وی ملاحظه نمی‌شود.»

نماینده مردم تهران در مجلس خطاب به سجادی ادامه داد: «شما در کارنامه تان چه سابقه و ستاره درخشانی از برنامه‌های خود دارید که نگرانی های ما را از عرصه‌های سیاسی و اجتماعی جوانان رفع کند.»

فاطمه رهبر افزود: «آقای سجادی در زمان مجلس ششم که تعدادی از نمایندگان در صحن علنی مجلس به اعتراض تحصن کردند و وقت خواستند تا استعفای دسته‌جمعی دهند،‌ وی در وزارت آموزش و پرورش به عنوان مدیر استعفا داد و در سال ۸۲ اگر تکرار واقعه ننگین ۷۸ و ۸۸ به وقوع می‌پیوست، می‌خواهم بپرسم که آقای سجادی چه نقشی را در این تحصن و خروج از حاکمیت مجلس ششم داشت؟»

وی گفت: «در فراکسیون رهروان دلیل استعفای آقای سجادی را از وی پرسیدم و او پاسخ داد «همه استعفا دادند ، من هم استعفا دادم» آیا این پاسخ است؟»

فاطمه رهبر خطاب به سجادی گفت: «آیا استعفای شما در سال ۸۲ حزبی، جناحی، سیاسی و گروهی نبود؟ من از آقای روحانی می‌پرسم که بگوید که افراط و تفریط، خشونت و خودرایی کجا بود؟ الان است یا در مجلس ششم که خروج از حاکمیت را رقم زدند و آقای سجادی استعفا داد؟»

نماینده مردم تهران در پایان خطاب به سجادی خاطر نشان کرد: «امکان دارد که شما رای بیاورید، ولی درخواست من این است که شفاف بگویید که به عنوان معاون تربیت بدنی وزارت آموزش و پرورش در سال ۸۲ چرا با متحصنین مجلس ششم همراهی کردید و آیا اینجا در مقابل ملت عذرخواهی و پشیمانی خود را اعلام خواهید کرد، یا خیر؟»

سجادی را ببخشید

کمال‌الدین پیرموذن نماینده مردم اردبیل نیز در مجلس در موافقت با وزیر پیشنهادی ورزش و جوانان گفت: «بنده معتقدم که آقای سجادی به مبحث ورزش اشراف کاملی دارد که این موضوع یکی از شاخص‌های ستودنی برای وی محسوب می‌شود. سجادی یار شهید رجایی و اندیشمند بزرگی است.»

پیرموذن افزود: «ورزش شمشیر دولبه‌ای است که می‌تواند در عین حال هم به کمک مشکلات کشور بیاید و هم از طرفی دستاویزی برای بحران‌ها و مشکلات کشور باشد. علی‌وار بودن ایجاب می‌کند که موضوع استعفای وی را در مجلس ششم به او ببخشیم.»

سجادی: از استعفایم دفاع نمی‌کنم

در ادامه رسیدگی به رای اعتماد وزیر پیشنهادی ورزش و جوانان، نصرالله سجادی پشت تریبون رفت و توضیحاتی در مورد برنامه های خود در حوزه‌های مختلف ورزش و جوانان ارائه کرد. او همچنین در پاسخ به سوال برخی نمایندگان نسبت به استعفایش اشاره کرد و گفت: «برخی از نمایندگان در کمیسیون‌ها و همچنین در صحن مجلس در مورد استعفای بنده در سال ۸۲ سوال کردند که در جواب می‌گویم بنده یک مدیر حرفه‌ای و نه سیاسی هستم که در این ۳۲ سال به کشور خدمت کردم و سرباز امام راحل و رهبر انقلاب بودم. بنده را همه می‌شناسند که یک مدیر ورزشی و حرفه‌ای هستم. از استعفا و چنین حرکتی نیز نه دفاع می‌کنم و نه دفاع خواهم کرد، چرا که اتفاقی است که افتاده،اما اگر به بنده رای بدهید با پشتیبانی شما کار خواهم کرد.»

رای منفی اعتماد با اختلاف سه رای

در پایان صحبت های مخالف و موافق وزیر پیشنهادی ورزش و جوانان، علی لاریجانی که ریاست جلسه دیروز مجلس را به عهده داشت؛ تعداد نمایندگان حاضر در جلسه علنی را ۲۵۵ نفر اعلام کرد و از نمایندگان خواست تا رای خود را در گلدان ها بریزند. در نهایت، از مجموع ۲۵۳ رای ماخوذه نمایندگان، ۱۲۴ رای موافق و ۱۰۷ رای مخالف و ۲۲ رای ممتنع به گلدان رای نصرالله سجادی ریخته شد، تا وی تنها سه رای موافق برای تصدی وزارت ورزش و جوانان کم بیاورد.پس از اتمام رای گیری، لاریجانی از رییس‌‌جمهور خواست تا با توجه به اتمام فرصت سرپرستی وزارت ورزش و جوانان هر چه سریع‌تر وزیر ورزش به مجلس معرفی شود.

وی گفت: «این وزارت ورزش و جوانان نیز جور خاصی است؛ نمایندگان نیز قاعدتا به خاطر اهمیت وزارت ورزش و جوانان و مهم بودن بحث جوانان و ورزش حساسیت خاصی روی این موضوع دارند. چرا که هر دو حوزه جوانان و ورزش مهم است و باید فردی قوی برای تصدی وزارت ورزش و جوانان انتخاب شود.»

مخالفت سه‌باره با وزیر ورزش