تهران با «تخلف»  سلیقه‌ای‌ وسعت گرفت

گروه مسکن: دبیر شورای عالی شهرسازی و معماری کشور از بحران در وضعیت شهرسازی حداقل ۷ کلانشهر کشور شامل تهران، کرج، مشهد، تبریز، اصفهان، شیراز و اهواز خبر داد و گفت: کلانشهر تهران براساس برنامه شکل نگرفته و بیشتر تحت تاثیر تخلف و تصمیمات سلیقه‌ای رشد کرده است که این موضوع زمانی خیلی بحرانی می‌شود که به تناسب این بارگذاری مسکونی، خدمات نیز ایجاد نشده باشد. بنابراین در این دوره به طور قطع به کلانشهرها به خصوص شهر تهران به طور ویژه توجه خواهد شد. پیروز حناچی که نقد فوق به کلان‌شهرها را در گفت‌وگو با «ایرنا»، مطرح کرده است، در همین زمینه به پایگاه اطلاع‌رسانی وزارت راه‌وشهرسازی نیز گفته است: باید مشخص شود که یک شهر با چه بودجه‌ای اداره می‌شود و دارای چه منابع سالم و پایداری است. از سوی دیگر باید به این سوال نیز پاسخ داد که اگر زمین‌های یک شهر براساس تجربیات جهانی طی برنامه‌های ۵، ۱۰و۲۰ ساله شهرسازی زیر بار جمعیتی می‌روند آیا یک مدیر می‌تواند در کوتاه مدت همه زمین‌های ذخیره شهر را زیر بار تصمیمات کالبدی ببرد؟

پروژه‌های «التیام‌بخش» برای مسکن‌مهر

حناچی در بخش دیگری از گفت‌وگوی خود با «ایرنا» درباره برنامه‌های معاونت شهرسازی و معماری برای طرح مسکن‌مهر، اعلام کرد: در حال‌حاضر بارگذاری پیش‌بینی ‌شده در مسکن‌مهر اتفاق افتاده است و هیچ راهی نداریم جز اینکه سعی کنیم مشکلات و نقیصه‌های شهرسازی در این مناطق را از طریق پروژه‌های التیام‌بخش و توسعه خدمات عمومی، بررسی و برطرف کنیم.

دبیر شورای عالی شهرسازی و معماری کشور تصریح کرد: شهرهای جدید پردیس، پرند و هشتگرد که هرکدام حداکثر برای افق ۱۵۰ هزار نفری طراحی شده‌اند اکنون با بارگذاری‌هایی که در مسکن مهر برای آنها اتفاق افتاده، دارای جمعیتی به ترتیب ۶۰۰، ۷۰۰ و ۸۰۰ هزار نفری شده‌اند. در حالی که، هیچ کدام از مطالعات قبلی که برای زیرساخت‌های این شهرها پیش‌بینی شده، پاسخگویی به این تعداد جمعیت لحاظ نشده است.

حناچی با اشاره به اینکه بخش عمده آمار و ارقام مربوط به مشکلات اجتماعی در اطراف تهران مربوط به مناطقی است که تراکم بیشتری از مسکن‌مهر در آنجا وجود دارد و به بهره برداری رسیده است، افزود: این موضوع دقیقا با آماری که نیروی انتظامی ارائه می‌کند، انطباق دارد مثلا در حوزه‌هایی در این مناطق که زیربار رفته را در نظر بگیرید، گواهی بر این مدعا است.

وی افزود: در جلسه اخیر قوه‌قضائیه که به منظور هماهنگی دستگاه‌های اجرایی در خصوص پیشگیری از جرائم تشکیل شد، آمارهای ارائه شده موید این نظریه بود.

حناچی سپس یادآور شد: در دهه ۶۰ میلادی و پس از جنگ جهانی دوم تعداد زیادی از این نوع مسکن ها در اروپا ساخته شد، اما کمتر از یک دهه بعد، مشکلات اجتماعی ناشی از توسعه این مناطق آنچنان گریبان مسوولان را گرفت که کمتر از دو دهه بعد، تصمیم گرفته شده این مسکن ها منفجر و تخریب شوند. حناچی در عین‌حال اظهار امیدواری کرد: چنین اتفاقی در کشور رخ ندهد.