تجربه متفاوت‌ترین کلاس با بهترین استاد
دکترکریم رسولی* من در دو مقطع تحصیلی کارشناسی و دکتری در خدمت دکتر تفضلی بودم. در مقطع کارشناسی که سال‌های بین 71 تا 75 را شامل می‌شددر این دوره من و دروس: اقتصاد کلان «تاریخ عقاید اقتصادی» و زبان تخصصی در دانشگاه شهید بهشتی را در محضر ایشان بودم. یک بار هم در دوره دکتری که این فرصت برایم پیش آمد تا بار دیگر در محضر ایشان باشم و از راهنمایی‌هایش به‌عنوان استاد مشاور رساله‌ام بهره بگیرم. دکتر تفضلی یکی از منظم‌ترین، جدی‌ترین و پرافتخارترین استادان کشور است و از سال 1349
تا کنون در دانشگاه شهید بهشتی به تدریس و راهنمایی دانشجویان مشغول بوده است. ایشان تالیفات ومقالات ارزنده‌ای را در عرصه داخلی و بین‌المللی ازخود به یادگار گذاشته است، از جمله؛ اقتصاد کلان و تاریخ عقاید اقتصادی ایشان که از مهم‌ترین منابع درسی رشته اقتصاد در دانشگاه هستند. متاسفانه من در دوره کارشناسی نتوانستم به‌طور شایسته از محضر درس استاد بهره بگیرم، فرصتی که خوشبختانه در سال‌های بعد بار دیگر در مقطع دکتری برای من مهیا شد.
اما اگر بخواهم از تجربه شخصی خود از کلاس‌های دکتر بگویم، باید در ذکر ویژ‌گی‌های کلاس ایشان به بحث شکل برگزاری و کیفیت مطالب ارائه شده اشاره کنم. دکتر تفضلی از جدی‌ترین و منظم‌ترین استادان دانشگاه بود و معمولا کلا‌س‌های ساعت ۸ صبح را انتخاب می‌کرد. ما همیشه این اضطراب را داشتیم که راس ساعت ۸ صبح به دانشگاه نرسیم و از کلاس‌های دکتر عقب بمانیم. زیرا استاد حتی پنج دقیقه تاخیر را هم قبول نمی‌کرد و دانشجویی که تاخیر داشت به ناچار باید پشت در کلاس می‌ایستاد. از سوی دیگر، دکتر تفضلی تمام زمان کلاس با تمام عشق خود به تدریس در حال آموزش دادن به دانشجویان بود و اگر دانشجویی از کلاس بازمی‌ماند، از درس به شکل فاحشی عقب می‌افتاد. اما به لحاظ محتوایی، تسلط و تبحر استاد به ویژه در درس‌های اقتصاد کلان و تاریخ عقاید اقتصادی،کلاس‌های ایشان را تبدیل به یکی از جذاب‌ترین کلاس‌های درسی کرده بود. همچنین منش اخلاقی ایشان نیز بر کیفیت این کلاس‌ها تاثیر مثبتی بر جا می‌گذاشت.
چنین رویه‌ای از سوی دکتر تفضلی بعدها به عنوان یک الگوی موفق تدریس از سوی بسیاری از دانشجویانش به کار گرفته شد و من نیز به شخصه از آن استفاده می‌کنم و طی این چند ساله رضایت دانشجویان و دانشگاه را به دنبال داشته است، البته باید اشاره کنم من تجربه و دانش دکتر تفضلی را ندارم، اما سعی می‌کنم در حد بضاعت خویش آن را پیاده‌سازی کنم.
اما زمانی که من در دوره دکترای دانشجوی ایشان بودم، شاهد دغدغه استاد برای رساله‌های دانشجویان بودم. این امر موجب می‌شد دانشجو با دقت بسیار زیادی کار خود را انجام دهد. به عنوان مثال، من برای یک پاراگراف گاه چندین هفته درگیر بودم و به منابع مختلف مراجعه می‌کردم. در این مرحله ایشان عقیده داشت نباید هیچ کمکی به دانشجو از سوی استاد بشود، مگر اینکه تلاش‌های دانشجو به هیچ جایی نرسد. آن وقت نکات کلیدی مطلب را به درستی متذکر می‌شد. پس از آنکه رساله از سوی استادان برای پیش دفاع پذیرفته می‌شد، باز هم کار تمام شده نبود و ما ناچار بودیم ساعت‌های متمادی با دکتر تفضلی جلسه داشته باشیم. این جلسات عموما در منزل استاد برگزار می‌شد و ایشان مانند یک معلم، دانشجو را
گام به گام با رساله‌نویسی به گونه‌ای که پس از آن دانشجو قادر به تجزیه و تحلیل مسائل باشد، آشنا می‌کرد. از نظر دکتر تفضلی یک فارغ‌التحصیل دوره دکتری باید قادر باشد درخصوص تجزیه وتحلیل مسائل اقتصادی وعلمی دست به قلم باشد و درک صحیحی از مطالب علمی داشته وبه طور دقیق وعلمی مطالب را مورد تجزیه وتحلیل قرار دهد. با وجود این تجربه و دانش متاسفانه ما شاهدیم که در سال‌های اخیر در حق ایشان و سایر استادان اقتصاد بی‌مهری‌هایی صورت گرفته و شان استادان آنگونه که شایسته است، رعایت نمی‌شود که امیدواریم در سال‌های آتی شاهد پاسداشت شان و احترام استادان در دانشگاه باشیم. کلام آخر؛ ضمن ادای احترام برای تمامی اساتید معزز به جرات می‌توان گفت استاد دکتر تفضلی از افتخارات جامعه علمی وصاحب نظر در علم اقتصاد هستند.
*معاون پژوهشی دفترآموزش و توانمندسازی گمرک جمهوری اسلامی ایران