چرخه‌های افول اخلاق و اقتصاد
نویسندگان: دکتر محسن رنانی و دکتر رزیتا مؤیدفر- انتشارات طرح نو دنیای اقتصاد،سپهر استیری- چرا در جامعه ما دروغ‌گویی به سرعت در حال گسترش است؟ راستی چرا بچه‌های ما درختچه‌های کنار خیابان را که شهرداری به تازگی کاشته است می‌شکنند؟
راستی چرا هرچه روکش صندلی‌های اتوبوس‌های شهری‌مان را عوض می‌کنند دوباره به سرعت پاره می‌شود؟ راستی چرا برخی از پزشک‌های ما مخفیانه پول اضافی از بیماران می‌گیرند؟ راستی چرا هفت میلیون پرونده در دستگاه قضایی در حال رسیدگی است؟ راستی چرا نرخ اعتیاد به سرعت در حال افزایش است؟ راستی چرا وقتی یک تیم‌ ورزشی می‌بازد طرفدارانش اتاقک‌های تلفن عمومی را تخریب می‌کنند؟ راستی چرا ما این همه حریص هستیم تا ناهنجاری‌های رفتاری خودمان را از طریق موبایل تکثیر کنیم و به یکدیگر نشان دهیم؟ راستی چرا ... ؟ راستی جامعه‌ای که در چنین فرآیندی قرار می‌گیرد را می‌توان «در حال توسعه» نامید؟ اگر آری، «در حال توسعه چه چیزی» ؟
به نظر می‌رسد در عصری به سر می‌بریم که در آن اخبار قانون شکنی‌ها روند فزاینده‌ای به خود گرفته است. آیا عقلانیت رفتاری، انسان اقتصادی را وادار می‌کند که در قانون‌شکنی منفعت خود را مطالبه کند؟ آیا این جوامع هستند که با پاداش دادن به فرصت‌طلبی‌ها، بذر بی‌اعتمادی می‌کارند و آن را پرورش می‌دهند تا به اذهان اینگونه القاء نمایند «اگر صداقت پیشه نمایی کلاهت پس معرکه است»‌ ؟
اینها پرسش‌هایی هستند که تلاش شده در این کتاب به آن پرداخته شود و در حد بضاعت به آن پاسخ داده شود. در این مسیر بازخوانی اندیشه حکیمانه سقراط پس از ۲۴۰۰ سال که معتقد بود «دست‌یابی به سعادت فردی و اجتماعی از مسیر عمل اخلاقی می‌گذرد» در ادبیات امروز، مترادف با واژه «سرمایه اجتماعی» است و واژه «توسعه» مترادف با «سعادت فردی و اجتماعی» است. از این رو پرداختن به مفهوم سرمایه اجتماعی و نقش آن در فرآیند توسعه، هسته اصلی کتاب پیش رواست و سایر موضوعات حول آن شکل گرفته است.
بخش نخست این کتاب (فصل‌های اول تا نهم) با نگاهی توصیفی به وضعیت سرمایه اجتماعی در ایران آغاز شده است. در واقع مخاطب این بخش، عامه علاقه‌مندان و بیشتر، دانش‌آموختگانی از بیرون رشته‌های اقتصاد و جامعه‌شناسی هستند که به نوعی به موضوع ما علاقه‌مند شده‌اند و تمایل دارند تا در مورد مفهوم و اهمیت سرمایه اجتماعی برای جامعه ما بیشتر بدانند اما آمادگی ورود به بحث های نظری و فنی را ندارد. در این بخش کوشش شده است تا با استفاده از مثال‌هایی ساده از زندگی روزمره، مفهومی بسیار روشن از سرمایه اجتماعی و اهمیت کارکردی آن ارائه شود. از بخش دوم کتاب
( فصل‌های دهم تا دوازدهم)، به تدریج وارد مباحث تحلیلی و عمیق‌تر می‌شویم. در این بخش بنیادها، پیامدها و نظریه‌های سرمایه اجتماعی مورد بررسی قرار می‌گیرد.
در این بخش کوشش شده است تا از پیچیده سازی و بیان ریاضی مباحث تحلیلی تا حد ممکن پرهیز شود. سرانجام در بخش سوم، یک‌بار دیگر به بحث سرمایه اجتماعی در ایران باز می گردیم. اما این بار مباحث به صورت تحلیلی ارائه می‌شوند.