جولان خودروهای پاک در توکیو

گروه خودرو - نمایشگاه بین‌المللی خودرو توکیو روز گذشته در حالی افتتاح شد که تاکید این نمایشگاه بر خودروهای دوستدار محیط زیست است . نمایشگاه توکیو که به مدت دو هفته ادامه خواهد داشت، هم‌اکنون محلی برای عرض اندام خودروسازان ژاپنی و همچنین نمایش آخرین دستاورد‌ها در زمینه صنعت خودرو دنیا است؛ به طوری که به گفته دست اندرکاران این نمایشگاه، توکیو هم‌اکنون به مکانی تبدیل شده که خودروسازان ژاپنی آخرین فن‌آوری‌های زیست‌محیطی و الکترونیکی خود را در آن به نمایش گذاشته‌اند. نمایشگاه خودرو توکیو هر دوسال یکبار برپا می‌شود و سال ۲۰۱۱ این نمایشگاه پس از زلزله بزرگ و ویرانگر ماه مارس برگزار شد. این در حالی است که در همان سال با برگزاری نمایشگاه توکیو، این کشور در نظر داشت، انعطاف‌پذیری صنعت خودروسازی ژاپن را برای جهان به نمایش بگذارد. در همین حال برخی از متخصصان صنعت خودرو همزمان با برگزاری این نمایشگاه پیش‌بینی می‌کنند که نمایشگاه امسال با هیجان‌ها و رکوردشکنی‌های جدیدی همراه باشد که می‌تواند آن را به یکی از متفاوت ترین نمایشگاه‌های برگزار شده در صنعت خودروتبدیل کند. این نمایشگاه عرصه‌ای برای رقابت و قدرت نمایی شرکت‌های بزرگ خودروسازی آسیا ازجمله نیسان، سوزوکی، میتسوبیشی، هوندا، هیوندا و سوبارو است. بدون تردید ژاپن در صنعت خودرو پیشگام است و نمایشگاه خودروی توکیو فرصتی برای معرفی بهترین‌هایی است که این کشور به نمایش می‌گذارد؛ از خودروهای سبز تا ابرخودرو‌ها و فناوری‌های پیشرفته در صنعت خودرو از مهم ترین موضوعات بررسی شده در نمایشگاه امسال است. در همین حال بزرگترین خودروسازان محلی یعنی تویوتا، هوندا و نیسان که به تازگی به علت عملکرد خوب مالی ناشی از کاهش ارزش ین در وضعیت مطلوبی به سر می‌برند تلاش دارند در خانه خود جدیدترین خودروهای ساخت خود را ارائه دهند.

خودروسازان اروپایی به ویژه آلمانی که خودروهای لوکس آنها در ژاپن طرفدار دارد و همچنین شرکت‌های رنو و پژو- سیتروئن فرانسه نیز در این نمایشگاه حضور دارند. اما این خودروسازان باید برای به دست گرفتن بازار ژاپن که پس از چین و آمریکا دومین بازار خودرو جهان محسوب می‌شود و خارجی‌ها تنها ۵ درصد آن را در اختیار دارند، تولیدات ممتازی ارائه دهند.

در همین حال در مجموع ۱۷۷ شرکت از ۱۲ کشور جهان در چهل و سومین نمایشگاه بین‌المللی خودرو تو‌کیو شرکت کرده اند.

این نمایشگاه بیش از همه عرصه رقابت خودروسازان در زمینه تولید خودروهای «دوستدار محیط زیست» است، خودروهایی که تنها با برق یا بنزین و برق یا پیل‌ سوختی حرکت می‌کنند. پیل ‌سوختی فن‌آوری است که می‌تواند ستاره این نمایشگاه شود.

بر این اساس تویوتا،بزرگترین تولید کننده خودروی جهان، نسخه‌ای از این نوع خودروها را ارائه کرده است که با گاز هیدروژن حرکت می‌کند. این شرکت امیدوار است تا دو سال دیگر مدل تجاری آن را عرضه کند. نیسان هم از خودروی ورزشی برقی خود به نام بلدگلیدر(BladeGlider) رونمایی کرد.میتسوبیشی نیز چندین نوع خودروی برقی یا دو گانه سوز (برق و بنزین) خود را در این نمایشگاه به نمایش گذاشته است.

و باز هم مفهومی‌ها....

خودروهای مفهومی معمولا عمر کوتاهی دارند و پس از رونمایی در نمایشگاه‌های بین‌المللی در نمایشگاه‌های محلی به ایستگاه آخر می‌رسند. البته گاهی نیز بخت با آنها یار است و پس از نمایشگاه‌های محلی به موزه‌ها منتقل می‌شود تا نمایشگر تاریخی از صنعت خودرو باشد

اما این بارنمایشگاه خودروی توکیو برای زنده نگهداشتن یاد این مدل‌های مفهومی راهی پیدا کرده است و آن هم این که فرصتی فراهم ‌کند تا این خودروها با تغییراتی اندک بار دیگر در نمایشگاه‌های معتبر فرصت حضور پیدا کنند.در حقیقت، مدل‌های مفهومی به نوعی بیانگر آینده صنعت خودرو بوده و هدف از معرفی آنها نوآوری در جهت پیشرفت صنعت خودرو است.

البته در این بین گاهی تعدادی از مدل‌های مفهومی به خط تولید می‌رسند. در همین حال خودروساز ژاپنی سوزوکی قرار است از ۵‌محصول جدید مفهومی خود در نمایشگاه خودرو توکیو رونمایی کند که ۴ عدد از آنان عرضه جهانی نیز خواهند داشت.

هر چند سوزوکی از آمریکا رفته است ولی همچنان حضور قوی در ژاپن دارد و در نمایشگاه امسال توکیو نیز با شعار ساختن یک چهره جدید شرکت خواهد کرد و محصولات خود را نیز «خودروهای کوچک با کارآیی و آینده بزرگ» نامیده است. نخستین محصول از پنج محصول مفهومی‌ این شرکت خودرو Crosshiker است که یک خودرو جمع و جور کراس اور است.

میتسوبیشی نیزقصد دارد در نمایشگاه امسال از سه خودروی مفهومی جدید رونمایی کند. نخستین خودروی مفهومی این شرکت خودروسازی، گرند کروز GC-PHEV است.

این یک خودروی شاسی بلند هیبریدی است که به سیستم چهارچرخ متحرک دائمی مجهز شده است.

به نظر می‌رسد از بین سه خودروی مفهومی میتسوبیشی، این خودرو گزینه مناسب تری برای رسیدن به خط تولید باشد. مدل مفهومی دیگر، کراس رانر KR-PHEV نام دارد که یک خودروی شاسی بلند ترکیبی جمع و جور است.طرح مفهومی سوم، یک خودروی چندمنظوره یا به عبارتی یک خودروی ون است که از نظر ویژگی‌های ظاهری می‌توان گفت تلفیقی از SUV و خودروهای MPV است. ویژگی مشترک این سه خودروی مفهومی این است که به آخرین فناوری‌ها در زمینه ایمنی و سرگرمی سرنشینان مجهز است. جدیدترین بسته ارتقایی فناوری‌های ایمنی، امکاناتی متنوع از کروز انتخابی تا فناوری‌های کاهش دهنده برخورد از جلو و سیستم‌های هشداردهنده مسیر باریک را در اختیار رانندگان خودرو قرار می‌دهد.

در همین حال نیسان لیف نیز با تکنولوژی هدایت خودکار در نمایشگاه خودروی توکیو روز گذشته رونمایی شد.نیسان ادعا می‌کند تکنولوژی هدایت خودکار چندین مزیت دارد. نیسان بر ایمنی، جابه‌جا کردن شهروندان عالی رتبه و افراد معلول و کاهش خستگی راننده تا حد ممکن تاکید کرده است. رانندگی خودکار در جاده‌های عمومی ممکن است؛ چراکه نسخه خودهدایت شونده خودروها با استفاده از دوربین‌ها، رادارها و اسکنرهای لیزری قادر به شناسایی شرایط جاده است. این خودرو قادر به خواندن چراغ‌های راهنما، علائم راهنمایی و موارد دیگر نیز هست.

این اطلاعات توسط یک کامپیوتر در خودرو پردازش می‌شوند. کنترل‌های این خودرو به صورت خودکار عمل می‌کنند و ترمز، شتاب و فرمان آن نیز به همین صورت کنترل می‌شوند، اما هوندا نیز مانند بسیاری از دیگر شرکت‌های بزرگ خودروسازی عزمش را جزم کرده تا در نمایشگاه امسال قدرتمندانه حاضر شود. هوندا امسال با مدل‌های جدید مفهومی از جمله جدیدترین نسل خودروهای موسوم به ابرخودرو و مدل جدید خودروی شاسی بلند کراس اور شهری به میدان رقابت آمده است. البته هوندا پیش از این نیز از مدل مفهومی این خودروی شاسی بلند شهری در نمایشگاه بین‌المللی آمریکا رونمایی کرده بود. این مدل جدید کراس اور هوندا به قدری باریک و جمع و جور است که می‌تواند براحتی در خیابان‌های باریک و کم عرض تردد داشته باشد. تویوتا نیز با پنج خودروی مفهومی جدید و یک خودروی اسپرت هیبریدی کوچک و جمع و جور در نمایشگاه امسال حاضر شده که شاید بیش از هر چیز بازدیدکنندگان را به یاد فیلم‌های علمی ـ تخیلی بیندازد.

تویوتا بر این باور است که این خودروها تصویری از چشم‌انداز و آینده نگری این شرکت بزرگ خودروسازی از تحرک و پویایی هر چه بیشتر انسان در جامعه آینده است که نشاط از رانندگی را سرلوحه کار خود قرار داده است. اما به‌رغم امیدهای بزرگ خودروسازان برای اقبال خودروهای پاک، قیمت‌های نسبتا بالا و مدل‌های محدود برای انتخاب، به تقاضای این دست خودروها صدمه وارد کرده است هر چند پیش‌بینی می‌شود خرید خودروهای پاک به دلیل رشد فزاینده گازهای گلخانه‌ای با رشد همراه باشد.

«کاهش مصرف انرژی، امیدی برای زنده ماندن صنعت خودرو است» این را اسامو هوندا، معاون اجرایی شرکت سوزوکی که تولیدکننده خودروهای کوچک و کم مصرف است. او بر رشد تقاضا برای مصرف سوخت کمتر تاکید می‌کند و عقیده دارد ایده مصرف سوخت کمتر روز به روز در حال قوی تر شدن است.

هوندا در نمایشگاه توکیو به خبرنگاران گفته است که سوزوکی به دنبال خودرویی نیست که عشق یا نفرت مردم را در پی نداشته باشد. او تاکید کرده ما خودرویی می‌خواهیم که مردم دیوانه وار عاشق آن شوند و با دیدن آن دیگر دوست نداشته باشند با خودرویی دیگر رانندگی کنند.