تشکیل کمیته مشترک برای کنترل کیفیت و نظارت بیشتر در ساخت و ساز
انجمن بتن ایران با همکاری سازمان نظام مهندسی تهران اقدام به تاسیس کمیته ای مشترک جهت کنترل کیفیت بتن و نظارت بیشتر در خصوص عملکرد مهندسین ناظر این سازمان کرده است.
رئیس هیات مدیره انجمن بتن ایران با اعلام این خبر گفت: سازمان نظام مهندسی تهران نظارت خود را افزایش داده و در حال حاضر شدیدا به این مسئله توجه کرده است.
هرمز فامیلی افزود: تا پیش از این، امکان تعیین ناظر به صورت مستقیم توسط کارفرما وجود داشت ولی در حال حاضر ناظر پروژه های ساختمانی از سوی سازمان نظام مهندسی معرفی می شود و به صورت مستقل عمل می کند.
وی خاطرنشان کرد: در همه این مراحل سازمان نظام مهندسی کشور باید نظارت داشته باشد و با روند رو به رشد و پیگیری این سازمان، در آینده ای نزدیک شاهد تعریف شناسنامه فنی برای ساختمان ها نیز خواهیم بود.
دکتر فامیلی که مدرک کارشناسی و کارشناسی ارشد خود را از دانشگاه بیرمنگام انگلستان و مدرک دکترای خود در زمینه دوام بتن را از دانشگاه پردو آمریکا اخذ کرده است، با بیان اینکه انجمن تلاش می کند تا در سطوح مختلف، دانش این رشته را ارتقا دهد اظهار داشت: انجمن بتن ایران در حال حاضر 3500 عضو حقیقی، 1000 عضو حقوقی و بیش از 4000 عضو دانشجو دارد که به صورت فعال در این حوزه فعالیت می کنند.
وی تصریح کرد: دانش فنی دانشگاه های ما بسیار بالا است و این در حالی است که این دانش فنی به خوبی به کارگاه ها منتقل نمی شود.
وی ادامه داد: همانطور که در کشورهای دیگر حوزه صنعت جهت مرتفع ساختن مشکلات و پیشرفت در همه زمینه ها با دانشگاه ها قرارداد همکاری منعقد می کنند، در ایران نیز باید رابطه ای بین صنعت و دانشگاه برقرار شود.
فامیلی با اشاره به اینکه بیشترین ضربه ای که به صنعت بتن وارد شده مسئله دوام است گفت: در کشورهای اروپایی مقاومت 1200 بر سانتی متر مربع در کارگاه های ساختمانی به کار گرفته می شود و به استانداردهای عملکردی استناد می کنند. این در حالی است که در داخل کشور هنوز استانداردهای تجویزی 70 سال پیش استفاده می شود و مقاومت بتن بر اساس مقاومت 28 روزه ای که در محیط آزمایشگاه اندازه گیری می شود، پذیرفته می گردد.
وی اظهار داشت: اگر بخواهیم بتنی تهیه شود که عمر مورد نظر در هر سازه را داشته باشد، باید در مناقصه هایی که برگزار می شود مشخصات فنی و آیین نامه ها تجدید نظر شود. انجمن بتن در این مسیر با نام گذاری 15 مهرماه به عنوان روز کنگره ملی بتن ایران و 16 مهرماه به عنوان روز بتن توانسته فرهنگ سازی کند و تاکنون با برگزاری 10 دوره از مسابقات دانشجویی علاوه بر محیط دانشگاه، دانشجویان را به صورت عملی با خواص بتن آشنا کرده است.
رئیس هیات مدیره انجمن بتن ایران با اشاره به برگزاری 11 دوره مراسم انتخاب پروژه های برتر در حوزه بتن گفت: این انجمن با انتخاب و معرفی پروژه های برتر در حوزه بتن و تشویق مجریان آن ها توانسته است در این زمینه فضایی رقابتی ایجاد کند و به شرکت های فعال در این عرصه انگیزه دهد.
وی در پایان از کم کاری ها و کمبود ها در این خصوص ابراز تاسف کرد و افزود: این انجمن اقدام به ساخت خانه جدید برای انجمن بتن ایران کرده و این مکان فضایی خواهد بود که افراد علاقمند به بتن اطلاعات مربوط به بتن را دریافت و با هم تعامل و تبادل اطلاعات داشته باشند و این مکان، فضایی برای توسعه علم بتن کشور خواهد بود.