«عوارضی»، میهمان ناخوانده پل صدر - نیایش

گروه مسکن- بهشاد بهرامی: نزدیک شدن به روزهای افتتاح پل طبقاتی صدر-نیایش و برچیده شدن تجهیزات کارگاهی این پروژه پردردسر طی روزهای اخیر، اگرچه می‌توانست پیامی خوش برای پایتخت نشینان بعد از گذشت دو سال و اندی از اجرای این پروژه باشد اما هنوز تجهیزات کارگاهی جمع نشده جای خود را به تابلوهایی داده‌اند که علامت سوال بزرگی را در ذهن برخی شهروندان ایجاد کرده است. «محل اخذ عوارض عبور و مرور خودرو» عنوان تابلوهایی است که در ورودی پل طبقاتی صدر نصب شده و به نظر می‌رسد مدیریت شهری بنا دارد همزمان با ارائه خدمات اولین اتوبان دوطبقه در تهران به شهروندان هزینه بهره‌برداری از آن را نیز دریافت کند. اگرچه رییس پلیس راهور تهران با اخذ عوارض عبور و مرور در اتوبان‌های درون شهری مخالفت کرده، اما معاون حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران با تایید نصب این تابلوها از سوی شهرداری تهران از تدوین لایحه دریافت عوارض عبور و مرور در پل طبقاتی صدر و ارائه قریب‌الوقوع آن به شورای شهر برای کسب مجوز خبر داده است.

این در حالی است که اعضای شورای شهر تهران با واکنش نسبت به نصب این تابلوها از سوی شهرداری تهران خواستار جمع‌آوری آنها در روز افتتاح پروژه و تا زمان ارائه لایحه توجیهی شده‌اند. سخنگوی کمیسیون عمران شورای شهر تهران در گفت و گو با «دنیای اقتصاد» عنوان کرد: اخذ عوارض عبور و مرور در اتوبان‌های درون شهری موضوعیتی ندارد، چرا که بنا نیست مردم برای هر خدمت ارائه شده دوباره عوارض پرداخت کنند.

کارشناسان شهری نیز در این باره معتقدند: در شرایطی که هزینه اجرای این پروژه در مراحل ابتدایی در قالب انواع مالیات‌های شهر و عوارض ساخت‌وساز و تراکم از شهروندان دریافت شده اکنون اخذ عوارض برای عبور و مرور از پل صدر توجیهی ندارد. علاوه بر این اخذ عوارض امکان ایجاد ترافیک در ورودی پل صدر را بیشتر خواهد کرد و این موضوع نمی‌تواند راهگشای گره ترافیکی منطقه باشد.

عوارض درون شهری یک عرف است!

جعفرتشکری هاشمی معاون شهردار تهران در گفت و گو با خبر آنلاین اظهار کرد: اخذ عوارض عبور و مرور از پل صدر به عنوان یک ایده مطرح شده و تازمان تصویب طرح در شورا عوارضی از مردم دریافت نمی‌شود.

او ایده اخذ عوارض اتوبان‌های درون شهری را برگرفته از الگوی سایر کشورها خواند و عنوان کرد: در اکثر کشورهای دنیا، این ایده مطرح است که مردم برای عبور از برخی محورها، عوارض پرداخت می‌کنند و به عنوان یک عرف کاملا پذیرفته شده است.

معاون حمل ونقل شهرداری تهران در توجیه دریافت این عوارض از سوی شهرداری گفت: به عنوان یک ایده فعلا بپذیرید که می‌تواند به عنوان یک راه برای کسانی که عارضه‌ای را که در شهر ایجاد می‌کنند (منظور آلودگی هوا از طریق استفاده از خودروی شخصی است) تعیین شود.

او با اشاره به این موضوع که رضایت‌سنجی از شهروندان در بررسی‌های کارشناسی این طرح لحاظ می‌شود تصریح کرد: حتما همه ما و شهروندان به عدالت اجتماعی اعتقاد داریم و باید به اینجا برسیم که مردم احساس کنند اگر پولشان در بخشی از شهر هزینه شد، به نحو شایسته‌ای از پولشان صیانت شود. او حتی به عنوان یک ایده دریافت عوارض عبور و مرور در سایر معابر شهری تهران همچون بزرگراه امام علی(ع) یا دیگر تونل‌های شهری را نیزمحتمل دانست.

واکنش شورا

نصب تابلوهای اخذ عوارض عبور و مرور در ابتدای پل طبقاتی صدر با واکنش تند برخی از اعضای شورای شهر رو به رو شد. اعضای کمیسیون حمل و نقل و عمران با اطلاع از نصب این تابلوها به شهرداری اعلام کردند تا هر چه زودتر نسبت به جمع‌آوری این تابلوها اقدام کند.

ابوالفضل قناعتی سخنگوی کمیسیون حمل و نقل و عمران شورا با اعلام مخالفت سایر اعضای کمیسیون با ارائه این طرح به «دنیای اقتصاد» گفت: اخذ عوارض عبور و مرور خودروها ممکن است در حاشیه شهر ممکن باشد، اما در مورد اتوبان‌های درون شهری نه تنها موضوعیت ندارد، بلکه نمی‌تواند جوابگوی حجم ترافیکی باشد.

او ادامه داد: طرح مورد اشاره معاون شهردار هنوز به شورا ارائه نشده است باید دید چه توجیهی از سوی شهرداری برای ارائه این طرح وجود دارد، اما در شرایط کنونی اعضای کمیسیون با تصویب این طرح مخالف

هستند. قناعتی در پاسخ به این سوال که آیا افزایش هزینه‌های اجرای پروژه می‌تواند توجیه مناسبی برای دریافت این عوارض باشد؟ اظهار کرد: دلیل نمی‌شود چون در این صورت باید از بسیاری از پروژه‌های اجرا شده در سطح شهر همچون بزرگراه امام علی(ع) و تونل توحید نیز عوارض دریافت شود این در حالی است که هزینه اجرای این پروژه یک‌بار از شهروندان دریافت شده و مردم نمی‌توانند هزینه دوباره در قبال این خدمات بپردازند.