گروه مسکن - مهدیس فرقانی: این روزها همه خریداران در بازار مسکن شاهد این امر هستند که قیمت‌های پیشنهادی فروش واحدهای مسکونی با کاهش رو به رو شده است، اما آنها همچنان مصر بر خرید نکردن از بازار مسکن هستند زیرا خریداران تاکید می‌کنند در مقابل میزان رشد قیمت‌ها و همچنین فاصله قدرت مالی خریداران، افت چنددرصدی قیمت در یکی، دو ماه گذشته جبران گرانی این چند وقت را نکرده است. خریداران در بازار مسکن فعلی، ارزانی بیشتر را توقع دارند، به همین خاطر از یک سو خریدارانی که عجله برای خرید ندارند و از طرف دیگر مالکانی که قصد تبدیل به احسن واحدشان را دارند، مدام به یکدیگر گوشزد می‌کنند که اقدام به خرید نکنند تا بلکه رکود بیشتر باعث ارزانی بیشتر شود.

همه کارمندها مثل هم نیستند

یکی از متقاضیان خرید در بازار مسکن عنوان کرد: کارمندان بخش خصوصی امنیت شغلی ندارند، اما کارمندان دولتی از وضعیت بهتری برخوردار هستند؛ چراکه یکی از آشنایان ما کارمند یک بانک دولتی است و حدود یک ماه پیش، مبلغ ۹۰میلیون تومان وام برای خرید مسکن دریافت کرد و با فروش ماشین و کمی پس‌انداز به راحتی صاحبخانه شد. اما بنده که کارمند شرکت خصوصی هستم از این مزایا بهره‌مند نیستم و نکته جالب این مساله است که در پایان سال همین کارمندان دولتی شاکی هستند که شما بیش از یک میلیون تومان عیدی می‌گیرید، اما کارمندان دولتی ۴۰۰هزار تومان عیدی می‌گیرند!

تامین بسته حمایتی مسکن

از سوی دیگر خریداری در بازار مسکن اظهار کرد: قیمت مسکن به اندازه‌ای بالا رفت که به این زودی‌ها قشر کارمند و ضعیف‌تر از کارمند هم نمی‌توانند از بازار خرید

کنند.

وی افزود: اگر دولت ما مثل اغلب کشورها یک بسته حمایتی مسکن در قالب وام‌های کم بهره درازمدت درنظر می‌گرفت تا متقاضیان بتوانند صاحبخانه شوند دیگر معضل اجاره‌نشینی نداشتیم و قدرت خرید متقاضیان مسکن هم با هر اتفاقی کم و زیاد نمی‌شد.

گرانی و این همه جمعیت

منتقد دیگری در بازار مسکن به مساله گرانی مسکن و جمعیت ساکن در تهران این چنین اشاره کرده است: جالب است که املاک مسکونی به این اندازه گران است و جمعیت تهران در حال انفجار است؟

وی خاطر نشان کرد: ترافیک اتوبان‌های تهران همچون خیابان‌های فرعی سنگین شده است با این حال اگر خانه ارزان بود، چه می‌شد؟ احتمالا کل پایتخت تعطیل می‌شد!

حقوق ۹۰۰ هزار تومانی و اقساط ۶۰۰ هزار تومانی

کارمند دیگری تاکید می‌کند: الان یک ماه است که قرارداد اجاره واحدم را تمدید کرده‌ام، اما از حالا استرس تمدید قرارداد سال بعد یا جابه‌جایی را دارم، چراکه بنده با ماهی ۹۰۰ هزار تومان حقوق ماهانه، ۶۰۰ هزار تومان برای اقساط ماهانه و اجاره‌بها پرداخت می‌کنم.

رکود بیشتر باعث کاهش بیشتر قیمت مسکن می‌شود؟