معاون وزیر صنعت و رییس هیات عامل ایمیدرو با ابلاغ بخشنامه الزامات ایمنی، بهداشت و محیط‌زیست (HSE) به واحدهای تابعه اعلام کرد: ایمنی و سلامت سرمایه‌های انسانی و حفاظت محیط زیست از اولویت‌های ایمیدرو است و این مهم همواره باید مورد توجه واحدهای در حال بهره‌برداری و طرح‌های توسعه قرار گیرد. به گزارش روابط عمومی سازمان توسعه و نوسازی معادن و صنایع معدنی ایران (ایمیدرو)، دکتر مهدی کرباسیان در این بخشنامه که آبان‌ماه امسال ابلاغ شد، از مدیران واحدها خواست دستورالعمل‌های مندرج در بخشنامه را مدنظر قرار دهند و شخصا از حسن اجرای آنها اطمینان حاصل کنند. در این بخشنامه تاکید شده که تمام واحدهای تابعه ایمیدرو ملزم هستند با استفاده از ساز‌و‌کارهای موجود نسبت به کنترل و کاهش انتشار گازهای گلخانه ای (فرآیندی و احتراق سوخت) اقدام کنند. همچنین رعایت استانداردهای هوای پاک، آیین‌نامه اجرایی قانون نحوه جلوگیری از آلودگی هوا و آیین‌نامه اجرایی کنوانسیون تغییر آب و هوا و پروتکل کیوتو در تمام واحدهای تابعه الزامی است. مطابق این بخشنامه، استقرار و حفظ سیستم‌های مدیریت محیط زیستISO۱۴۰۰۱ و مدیریت بهداشت حرفه‌ای و ایمنی OHSAS۱۸۰۰۱ در تمام شرکت‌ها و طرح‌هایی که به بهره برداری می رسد، الزامی است. از سوی دیگر، استفاده و به‌کارگیری هرگونه آزبست در فرآیند تولید محصولات ممنوع است و واحدهای تابعه موظف هستند حداقل ۱۰ درصد از مساحت کل یا سطح بهره‌برداری را به فضای سبز اختصاص دهند.

شرکت‌های تابعه همچنین ملزم شدند همزمان با انتخاب تجهیزات و تکنولوژی‌های جدید، مشخصات آن را در زمینه میزان آلاینده‌های شیمیایی و فیزیکی، خروجی‌های احتمالی و روش‌های کنترلی در نظر بگیرند.

بر‌اساس این بخشنامه، رعایت قانون مدیریت پسماند و آیین‌نامه‌های مترتب بر آن برای تمام واحدهای تابعه لازم‌الاجرا و اقدام به هر عملی که موجبات آلودگی آب را فراهم کند، ممنوع است و اعمال مدیریت فاضلاب و آیین‌نامه‌های مربوطه شامل آیین‌نامه جلوگیری از آلودگی آب ضروری است. در این بخشنامه همچنین الزامات انجام معاینات طب کار و پیشگیری از ناتوانی و از‌کار‌افتادگی مورد تاکید قرار گرفته است.