دنیای اقتصاد- گزارش تحقیق و تفحص از عملکرد سازمان تامین اجتماعی، روز گذشته، در صحن علنی مجلس، قرائت شد که بر اساس آن مدیریت پیشین این سازمان به «تخلفات گسترده مالی» متهم شده است. ضمن اینکه ارقامی که در این گزارش از تخلفات مالی سازمان تامین اجتماعی منتشر شده بالغ‌بر ده‌ها هزار میلیارد تومان است؛ چنان‌که گزارش مجلس روشن کرده که «بر اساس مصوبه هیات امنای این سازمان، مبلغ ۶ میلیارد و ۲۴۳ میلیون تومان به حدود ۵۰ نفر پرداخت شده که این نفرات محدود به اعضای هیات امنا و مدیران ارشد سازمان می‌شود.» گزارش

در گزارش مجلس عنوان شد

تخلفات گسترده و پاداش‌های میلیاردی در سازمان تامین اجتماعی

گروه خبر- روز گذشته، گزارش تحقیق و تفحص از عملکرد سازمان تامین اجتماعی در صحن علنی مجلس قرائت شد که بر اساس آن سعید مرتضوی مدیریت پیشین این سازمان به «فساد مالی» و «تخلفات گسترده» متهم شده است. ضمن اینکه ارقامی که در این گزارش از تخلفات مالی سازمان تامین اجتماعی منتشر شده بالغ بر ده‌ها هزار میلیارد تومان است.

گزارش مجلس که عملکرد تامین اجتماعی از سال ۱۳۸۶ تا ۱۳۹۱ را مورد بررسی قرار داده‌ بابک زنجانی، تاجر میلیاردری را که اخیرا نام او در محافل خبری مطرح شده است متهم کرده که با حمایت دولت احمدی‌نژاد، بخشی از کارخانه‌های شرکت سرمایه‌گذاری سازمان تامین اجتماعی (شستا) را با ارزشی بیش از ۵۰ هزار میلیارد تومان به یک‌سوم قیمت و با پرداخت مبلغ ۱۷ هزار میلیارد تومان خریداری کرده که آن هم با چک تضمینی بوده و پول آن را نداده است. بنا بر گزارش تحقیق و تفحص از سازمان تامین اجتماعی، این اقدام با تفاهم‌نامه‌ای «غیرمحرمانه» صورت گرفته است که هم بابک زنجانی و هم سعید مرتضوی آن را امضا کرده‌اند. ضمن اینکه ضمانت این تفاهم‌نامه هم به مبلغ ۱۷ هزار میلیارد تومان موجود است.

بخش دیگر گزارش تحقیق و تفحص مجلس از سازمان تامین اجتماعی به موضوع پاداش‌های هنگفتی اختصاص داده شده که در مدیریت پیشین این سازمان رواج داشته است. چنان که گزارش مجلس روشن کرده که «اعضای هیات امنای این سازمان تصویب کرده‌اند که مبلغ ۶ میلیارد و ۲۴۳ میلیون تومان به حدود ۵۰ نفر پرداخت شود که این نفرات محدود به اعضای هیات امنا و مدیران ارشد سازمان می‌شود.»

بر اساس این گزارش در ۶ ماه اول سال ۹۲ نیز در قالب «۸۹۹ ردیف- هزینه» در مجموع دو میلیارد و ۷۶۰میلیون تومان پرداخت شده که حدود یک میلیارد و ۵۰ میلیون تومان آن از طریق بسیاری از مدیران و اعضای هیات مدیره سازمان عمدتا به پرسنل تحت عناوین مختلف «اعطا» شده است. به گفته هیات تحقیق و تفحص از سازمان تامین اجتماعی، از این رقم «مقدار بسیار اندکی» نیز به درمان بیمه‌شدگان اختصاص پیدا کرده و هزینه شده است.

گزارش هیات تحقیق و تفحص مجلس از سازمان تامین اجتماعی همچنین نشان می‌دهد که این سازمان هدیه‌های اختصاصی بسیاری نیز به مسوولان دولت محمود احمدی‌نژاد داده است که ازجمله آنها می‌توان به محمدرضا رحیمی، معاون اول دولت، اشاره کرد.

این گزارش بیان کرده که ۵۰میلیون‌تومان کارت هدیه اختصاصی به رحیمی داده شده که دلیل آن «مساعدت به ایتام و هزینه درمان مراجعین با اولویت بیمه‌شدگان تامین اجتماعی» عنوان شده است.

موارد دیگری از این هدایا نیز وجود دارد که در یک مورد به عبدالرضا شیخ‌الاسلامی، معاون وقت اجتماعی رییس‌جمهوری، مبلغ ۱۰۰ میلیون تومان پرداخت شده است.

۱۰ میلیون تومان بن فروشگاه رفاه به محمودرضا امینی، مدیرعامل خبرگزاری «موج»، ۱۰۰ میلیون تومان هدیه به محمد عباسی، سرپرست وقت وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی، ۱۰ میلیون تومان کارت هدیه به مجید امیدی شهرکی، مدیرعامل وقت خبرگزاری ایرنا و ۱۰ میلیون تومان کارت هدیه به مدیرمسوول روزنامه آرمان، از دیگر مواردی است که در گزارش مجلس به آنها اشاره شده است.

این گزارش مصداق‌هایی از «اعطای» پاداش‌های کلان تامین اجتماعی در سال ۹۱ و نیمه اول ۹۲ ارائه کرده است که در جای خود تکان‌دهنده است. گزارش مجلس نشان می‌دهد که در کل سال ۹۱ مبلغ ۲۰,۹۱۲,۸۶۶,۰۰۰ ریال کارت هدیه خریداری و تحت عناوین مختلف توزیع شده است و این در حالی است که در پنج ماهه اول سال ۹۲ مبلغ ۱۷,۷۰۲,۰۰۰,۰۰۰ ریال کارت هدیه و خرید اعطا شده است. آنچه در شرح عناوین کارت‌های هدیه سال ۹۲ مشهود است، اعطای ۴,۶۲۲,۲۲۲,۰۰۰ ریال به کسانی است که جهت امورات حقوقی از جمله پیش‌نویس قانون تامین اجتماعی با سازمان همکاری داشته‌اند که بنا بر نظر نمایندگان مجلس «اختصاص این مبلغ بابت این موضوع جای تعجب فراوان دارد.»

در گزارش مجلس همچنین عنوان شده که ۳۷ نماینده مجلس نیز از سعید مرتضوی هدیه گرفته‌اند، اما به نام این نمایندگان اشاره‌ای نشده است. بر اساس گزارش مجلس، بیش از ۱۳۳ میلیون تومان کارت هدیه بر مبنای اسناد ثبت‌شده مالی از بودجه در اختیار مدیرعامل سازمان به ۳۷ نفر از نمایندگان مجلس (با درج کد در اسناد و بدون ذکر مشخصات) در اردیبهشت ماه سال جاری سند خورده است. گزارش تحقیق و تفحض از تامین اجتماعی عنوان کرده که «هیات جهت تایید سند مربوطه اعلامی اسامی را از امور مالی سازمان درخواست و در پاسخ اعلام شد هویت نمایندگان محترم فقط در اختیار مرتضوی است. در مذاکره حضوری با او اعلام شد به شرط افشا نشدن هویت نمایندگان لیست مربوطه را تحویل رییس هیات می‌کند که با پاسخ هیات مبنی بر اینکه هیچ سندی در تحقیق و تفحص محرمانه نخواهد ماند مواجه شد.» اما درنهایت گزارش چاپ شده مجلس از این تحقیق و تفحص در مورد نام نمایندگان، سکوت کرده است.

گزارش مجلس می‌افزاید: با مقایسه میان منابع و مصارف بودجه سنوات مختلف سازمان تامین اجتماعی مشخص شده که مجموع هزینه‌های اداری- تشکیلاتی در فاصله زمانی سال‌های ۷۹ تا ۸۶ به نسبت ۱۵/۳ برابر رشد داشته و در این میان عدد قابل ملاحظه‌ای که به چشم می‌خورد هزینه پرسنلی یعنی حقوق دستمزد و مزایا است که رشدی حدود ۵ برابر داشته است. این در حالی است که سایر بیمه‌پردازان این سازمان از رشد حقوق و دستمزدی کمتر از یک برابر برخوردار بوده‌اند.

بنا بر گزارش مجلس هزینه‌های اداری سازمان در سال ۹۱ نیز با افزایشی ۳۷ درصدی نسبت به سال قبل به بیش از ۵۰۰ میلیارد تومان رسیده است و هزینه‌های پرسنلی نیز با افزایش ۴۰ درصدی نسبت به سال ۹۰ به حدود ۵/۲ هزار میلیارد تومان در پایان سال ۱۳۹۱ ثبت شده است که این افزایش غیر منطقی عنوان شده است.

پیگیری قضایی برای متخلفان

گزارش هیات تحقیق و تفحص مجلس از سازمان اجتماعی واکنش نایب رییس اول مجلس را در پی داشت. محمدحسن ابوترابی‌فرد که در غیاب لاریجانی ریاست جلسه روز چهارشنبه را برعهده داشت، عنوان کرد که «متخلفان تامین اجتماعی با تصمیم هیات رییسه مجلس به دستگاه قضایی معرفی خواهند شد.» او افزود: «ماده ۲۱۶ آیین‌نامه داخلی مجلس می‌گوید: «در صورتی که در گزارش کمیسیون تخلف احراز و درخواست تعقیب شود، متخلف توسط هیات رییسه مجلس حسب مورد به قوه قضائیه یا مرجع رسیدگی به تخلفات داریم معرفی می‌شود و آنها هم خارج از نوبت به موضوع رسیدگی می‌کنند.» ابوترابی‌فرد اعلام کرد: «هیات رییسه مجلس طبق ماده۲۱۶ آیین‌نامه داخلی مجلس عمل خواهد کرد. در گزارش ارائه شده از سوی کمیسیون اجتماعی در مورد تحقیق و تفحص از سازمان تامین اجتماعی به تخلفات بسیار این دستگاه اشاره شده و از دستگاه قضایی خواسته شده که علل این تخلفات را ریشه‌یابی کند.»