گروه بورس کالا - طیبه شهبازی: هفته‌ای ‌که گذشت برای بازار قراردادهای آتی سکه، روزهای مهمی داشت؛ از تغییر برخی قوانین این بازار گرفته تا نوسانات شدید قیمت طلا در بازارهای جهانی.
پس از اینکه واکنش شدید بازارهای ارز و سکه به توافق هسته‌ای ‌در اوایل دو هفته گذشته فروکش کرد، این بازارها به تدریج شروع به اصلاح قیمت‌ها کردند و بر بهای سکه‌های نقدی و آتی تا حدودی افزوده شد. این روند ادامه داشت تا اینکه اونس فلز زرد پس از بازگشت از تعطیلات پایان هفته میلادی گذشته، روز دوشنبه (۱۱ آذر) را با ریزش عجیب ۳۵ دلاری - در پی انتشار آمارهای مثبت از اقتصاد آمریکا - آغاز کرد. به این ترتیب سکه‌های بازار نقدی چاره‌ای ‌جز این نداشتند که در پی این ریزش، مجددا از قیمت‌های خود بکاهند.
در این هفته باز هم طلای جهانی به بازیگر اصلی بازارها تبدیل شد و موجب شد تا قیمت سکه نقدی تمام بهار طرح جدید، ابتدا تا انتهای هفته گذشته را با نوسانات هماهنگ با تغییرات این شاخص مهم بگذراند. به این ترتیب سررسیدهای جاری آتی نیز پیرو این تغییرات نوسان کردند. در دو روز اول هفته گذشته در نبود سایه سنگین اونس طلا، بازار سکه تهران فرصت را غنیمت شمرد و برای از بین بردن حباب منفی قیمت تلاش کرد و توانست تا پایان معاملات روز یکشنبه، ۲۲ هزار تومان (به نسبت قیمت پنج‌شنبه ۷‌آذر) افزایش یابد. در این دو روز، دلار هم کمی بر بهای خود افزوده بود. با توجه به این افزایش‌ها، سکه نقدی تنها در روز یکشنبه توانست حباب منفی را از بین ببرد و پس از آن مجددا به آن دچار شد.
در هفته گذشته، طلای جهانی در بیشترین و کمترین قیمت خود، اختلاف ۲۴ دلاری داشت. بهای این فلز در کمترین قیمت چهارشنبه گذشته به ۱۲۱۲ دلار هم رسید و تنها ۱۲ پله تا مرز ۱۲۰۰ دلاری (کف قیمت سال ۲۰۱۳ ) فاصله داشت. این هفته برای اونس طلا بسیار پر خبر بود. از یک سو قرار بود آمارهای اقتصادی ماهانه مثل نرخ بیکاری آمریکا اعلام شود و از سوی دیگر روز دوشنبه، رییس فعلی فدرال رزرو این کشور سخنرانی کرد. روز سه‌شنبه نیز اخباری پیرامون انتخاب جانت یلن به ریاست آتی این بانک منتشر شد. به همین دلیل برای هفته گذشته میلادی، پیش‌بینی حرکت‌های ناگهانی اونس طلا وجود داشت که به وقوع پیوست. تنها آمار مهمی که باقی بود، آمار بیکاری آمریکا بود که روز جمعه (۱۵ آذر) اعلام شد.
برخی پیش‌بینی‌ها حاکی از این بود که اگر گزارش وزارت کار آمریکا نشانگر بهبود وضعیت بازار کار باشد، احتمال کاهش قیمت طلا به کمتر از ۱۲۲۰ دلار وجود دارد و اگر قیمت طلا به کمتر از ۱۲۱۵ دلار برسد این رقم به زودی به کمتر از ۱۱۸۰ دلار نیز خواهد رسید. پس از ریزش شدید اونس در معاملات چهارشنبه قبل (۱۲۱۲ دلار) بهای طلا با تشدید گمانه زنی‌ها پیرامون این آمار مهم، روند معکوسی به خود گرفت و رو به بالا حرکت کرد تا به نقطه ۱۲۴۳ دلاری رسید. اما این قیمت روز پنج شنبه باز هم تحت تاثیر ترس سرمایه‌گذاران بین‌المللی از توقف محرک پولی آمریکا بار دیگر کاهش یافت تا در دادوستدهای دو روز پایانی هفته میلادی، با تغییرات فراوان در محدوده ۱۲۲۴ دلار نوسان کند. در این روز کمترین و بیشترین قیمت طلا در بازار نیویورک (تا لحظه تنظیم این گزارش) به ترتیب ۱۲۲۴و ۱۲۳۴ دلار بود.
در میان ریزش‌های شدید طلا، برخی پیش‌بینی‌ها از کاهش ارزش دلار در آینده خبر می‌دهند که به درخشش مجدد طلا منجر خواهد شد. به اعتقاد این گروه، ارزش دلار آمریکا طی سال‌های اخیر به صورت غیر منطقی افزایش یافته و با جایگزین شدن ارزهای معتبر بین‌المللی دیگر به جای دلار طی سال‌های آینده، ارزش آن به شدت کاهش خواهد یافت و باید منتظر رشد چشمگیر قیمت طلا در بازارهای جهانی باشیم. بسیاری از کارشناسان اقتصادی بر این باورند که از زمان وقوع بحران مالی و اقتصادی در سال ۲۰۰۸ میلادی دولت آمریکا به صورت مصنوعی و ساختگی ارزش دلار را در سطح کنونی نگه داشته و ارزش واقعی دلار بسیار کمتر از ارقام کنونی است.در حالی که برخی معامله‌گران بازار طلا بر این باورند که از آنجا که وضعیت اقتصادی آمریکا برای سال ۲۰۱۴ میلادی چندان مناسب ارزیابی نمی شود، فدرال رزرو محرک پولی را کاهش نخواهد داد و این مساله منجر به حفظ ارزش طلا در بازارهای جهانی خواهد شد، برخی دیگر از کارشناسان اقتصادی معتقدند که اگر اعتماد سرمایه‌گذاران بین‌المللی نسبت به بازار طلا در سال ۲۰۱۴ احیا و جلب نشود، قیمت طلا در سال آینده میلادی نیز به روند نزولی خود ادامه خواهد داد.
از سوی دیگر قیمت دلار در بازار آزاد داخلی طی هفته گذشته با نوسانات اندک، نتوانست به کانال سه هزار تومانی بازگردد. از دلایل افت ارزش دلار در روزهای اخیر کاهش تقاضا و ورود دلارهای خانگی به بازار عنوان شده است؛ چرا که به نظر می‌رسد دیگر سرمایه‌گذاری بر روی دلار، سود آوری گذشته را ندارد. پیش‌بینی حاکم شدن روند نزولی دلار در بازار با لغو کامل تحریم‌های اقتصادی در آینده، آزاد سازی دلارهای بلوکه شده، کاهش تورم و افزایش تجارت و مناسبات بین‌المللی، افقی منفی پیش‌روی بازار ارز ترسیم کرده است. اما به اعتقاد تحلیلگران بازار ارز، مرز روانی سه هزار تومان، رقمی است که دلار دوباره به آن باز خواهد گشت و نوسانات خود را در این محدوده دنبال خواهد کرد. برخی نوسانات هفته گذشته برای دلار نیز در پی بالا گرفتن شایعات پیرامون رقم این ارز مهم در بودجه سال آینده صورت گرفت.
از ویژگی‌های بازار آتی سکه در هفته گذشته می‌توان به کاهش چشمگیر اختلاف قیمتی بین سررسیدها و معامله نزدیک‌ترین سررسید این بازار زیر قیمت سکه نقدی اشاره کرد. در هفته گذشته همچنین تغییرات مهمی در بازار آتی سکه صورت گرفت که کاهش وجه تضمین به دو میلیون تومان و افزایش حداقل وجه تضمین مورد نیاز به ۷۰درصد وجه تضمین اولیه، از جمله آنها بود. از سوی دیگر از این پس قرار است مبنای تحویل کالا، سکه ضرب سال ۸۶ باشد و امکان تحویل کالا برای سکه‌های ضرب شده سایر سال‌ها به غیر از سکه ضرب سال ۸۶، بر اساس پرمیوم تعیین شده توسط بورس کالا وجود دارد.
با وجود این تغییرات و به رغم تلاش بورس کالای ایران برای رونق بخشی به بازار آتی سکه، سررسیدهای جاری سکه بورس کالا هم به دنبال روند جهانی طلا و کاهش بهای دلار، همچنان در مسیر نزولی هستند. در چنین شرایطی تغییر در برخی قوانین این بازار از جمله کاهش وجه تضمین اولیه هم نتوانسته معامله‌گران را به دادوستد در این بازار تشویق کند.
خبرهایی از جنس ضرب سکه‌های جدید یا تعیین رقمی دور از انتظار برای دلار در بودجه سال ۹۳ و همچنین تغییرات شدید قیمتی برای اونس طلا، پتانسیل ایجاد حرکات ناگهانی در بازار فعلی آتی را دارند. این سه تغییر مهم در بازار قراردادهای آتی سکه طلا، استراتژی حضور و فعالیت در این بازار را به میزان قابل توجهی تغییر خواهد داد و برخی پیش‌بینی‌ها حاکی است که اگر بازار رونق بگیرد، احتمال شوک ناگهانی وجود خواهد داشت. به همین دلیل پیشنهاد می‌شود خریداران و فروشندگان با شناخت ریسک‌های فعلی بازار، همچنان به آرامی و بدون ایجاد هیجان به دادو‌ستد بپردازند.
روند روز گذشته دادوستد طلا در بازار جهانی که اغلب با افزایش قیمت همراه بود، نشان می‌داد که پیش‌بینی‌ها از آمار نرخ بیکاری در بین سرمایه‌گذاران طلا چندان مثبت نبوده است. آخرین قیمت ثبت شده بر تابلوها برای اونس طلا در پایان معاملات روز گذشته، تاثیر مهمی بر آغاز معاملات امروز بازارهای سکه نقدی و آتی خواهد داشت، چرا که این بازارها فرصت کافی برای واکنش نشان دادن به روند اونس را دارند. علاوه بر این از روز دوشنبه هفته جاری، باز هم این بازار جهانی طلا است که مسیر را برای سکه‌های آتی روشن خواهد کرد. در این بین، فعلا انتظاری برای افزایش بهای دلار به میزان چشمگیر نیز وجود ندارد.

تلاش سکه برای ترکیدن حباب منفی ناکام ماند

تلاش سکه برای ترکیدن حباب منفی ناکام ماند

تلاش سکه برای ترکیدن حباب منفی ناکام ماند