گروه بنگاه‌ها - مدیرعامل بانک تجارت با بیان اینکه انتشار اوراق مشارکت با نرخ سود بالاتر از نرخ فعلی نیاز به بررسی شرایط و کار کارشناسی دارد، تا بازار پولی کشور دچار آشفتگی نشود، گفت: بانک مرکزی به این نتیجه رسیده که اگر نرخ سود اوراق را افزایش داد این اوراق قابلیت نقدشوندگی تا قبل از سررسید را نداشته باشد. محمدرضا رنجبر فلاح در گفت‌وگو با «ایسنا»، درباره تصمیم شورای پول و اعتبار مبنی بر افزایش نرخ سود اوراق مشارکت و ثبات نرخ سود سپرده‌های بانکی در شرایط فعلی اظهار کرد: این اقدام که یک سیاست انقباضی است با هدف جمع‌آوری نقدینگی و بلوکه کردن این منابع انجام می‌شود و با اوراق مشارکتی که پیش از این منتشر می‌شد، متفاوت است.
وی افزود: اوراق مشارکت منتشر شده در گذشته با هدف جمع‌آوری منابع برای سرمایه‌گذاری در پروژه‌ها منتشر می‌شد. مدیرعامل بانک تجارت در ادامه با تاکید بر اینکه هدف بانک مرکزی جمع‌آوری نقدینگی و کاهش ضریب تکاثری آن در اقتصاد است، خاطرنشان کرد: در مورد این تصمیم شورای پول و اعتبار دو دیدگاه وجود دارد: برخی از اقتصاددانان معتقدند که با افزایش نرخ سود اوراق مشارکت نقدینگی موجود در جامعه جمع می‌شود و این کار به کاهش نرخ تورم کمک می‌کند و می‌توان این دیدگاه را به عنوان نظر اولیه پذیرفت. رنجبر فلاح ادامه داد: اما افزایش نرخ سود اوراق مشارکت اثر ثانویه دیگری دارد و آن این است که وقتی نقدینگی جمع می‌شود کمبود نقدینگی در اقتصاد اتفاق می‌افتد و باعث می‌شود، واحدهای تولیدی آسیب ببینند و منابع و تسهیلات را با نرخ سود بیشتری جمع‌آوری کند که این امر قیمت تمام شده تولید را افزایش می‌دهد.
وی با بیان اینکه تعیین نرخ سود معقول برای اوراق مشارکت جدید نیاز به کار کارشناسی دارد، افزود: بیم آن می‌رود که با افزایش نرخ سود اوراق مشارکت برخی سپرده‌های موجود در شبکه بانکی تبدیل به اوراق شود و از گردونه اقتصاد و در یک جا متوقف شود.
مدیرعامل بانک تجارت ادامه داد: همچنین ممکن است، برخی تمایل پیدا کنند اوراق موجود را بفروشند و اوراق مشارکت با سود بالا خریداری کنند، بنابراین نگرانی‌هایی در مورد این مصوبه شورای پول و اعتبار وجود دارد. به همین دلیل بانک مرکزی به این نتیجه رسیده که اگر نرخ سود اوراق مشارکت را بالا ببرد، این اوراق قابلیت نقدشوندگی تا قبل از زمان سررسید نداشته باشد. این درحالی است که اوراق مشارکت منتشر شده در گذشته قابلیت نقدشوندگی پیش از زمان سررسید داشتند.