معیشت و رفاه هم حق مسلم ماست
رییس‌جمهور: ویران کردن ساختمان منحوس تحریم‌های ظالمانه هم حق مسلم ماست
روحانی در دانشگاه شهید بهشتی:
بهبود معیشت و رفاه هم حق مسلم ماست
ویران کردن ساختمان منحوس تحریم ظالمانه هم حق مسلم ماست

مریم کاویانی
دومین حضور رییس دولت تدبیر و امید در دانشگاه همزمان شد با سالگرد روز دانشجو که به گفته او «یادآور حادثه ۶۰ سال پیش در دانشگاه تهران و فداکاری و ایثار این قشر پیشتاز در برابر استبداد و استعمار است.»
رییس دولت یازدهم همزمان با ورود خود به سالن همایش‌های بین‌المللی ابوریحان دانشگاه شهید بهشتی با استقبال گرم و پرشور دانشجویان مواجه شد و ضرب آهنگ جملات خود را با این جمله که «دانشگاه خانه احزاب نیست؛ اما کارگاه سیاست هست» از آغاز به اوج برد. حسن روحانی، رییس‌جمهوری ایران، «صدای رسای دانشجو» را به هنگام انحراف از مسیر «عقلانیت و خردورزی» لازم و ضروری دانست. رییس دولت تدبیر و امید در ادامه و در پاسخ به شعار دانشجویان درباره آزادی میرحسین موسوی و مهدی کروبی به اجماع داخلی برای حل چنین مشکلاتی اشاره کرد و گفت: «دولت به همه شعارهایش به مردم پایبند است.» البته «تحویل بودجه سال ۹۳» در اولین روز کاری مجلس شورای اسلامی برای حسن روحانی بهانه‌ای شد که بعد از سخنرانی و پرسش و پاسخ یک ساعت و نیمه، دانشگاه شهید بهشتی را ترک کند و راهی پاستور شود تا با مردان خود به اجماعی نهایی بر رقم بودجه دست یابند و آن را امروز -یکشنبه- به قوه مقننه تقدیم کنند. «رضافرجی دانا» وزیر علوم، تحقیقات و فناوری، «سید حسن قاضی زاده هاشمی» وزیر بهداشت و «محمد نهاوندیان» رییس دفتر رییس‌جمهوری نیز در این مراسم حضور داشتند.
دانشگاه کارگاه سیاست است
رییس‌جمهوری «دانشگاه را پرچمدار علم و دانش است» دانست و گفت که دانشگاه پرچمدار آزادی و نقادی خردمندانه در این سرزمین است. درست است که دانشگاه خانه احزاب نیست، اما کارگاه سیاست است. رییس‌جمهور در تعریفی جدید از جایگاه دانشجویان، آنان را دیده‌بان علم و سیاست دانست و تاکید کرد که هر کجا که دانشجو ببیند حرکتی در این کشور اعم از دولت یا هر نهاد دیگری از مسیر عقلانیت، خردورزی و منافع ملی فاصله می‌گیرد، صدای رسای دانشجو برای جلوگیری از انحراف بلند خواهد بود.
حسن روحانی همچنین نقد را حق مسلم دانشجویان دانست و از آنان خواست که علاوه‌بر دیده‌بانی علم وسیاست، نقاد جامعه و فرهنگ جامعه نیز باشند. دعوت حسن روحانی در برخورد نقادانه با افراطی‌گری موجب شد صدای برخی تشکل‌های دانشجویی به اعتراض و با «شعار مرگ بر آمریکا» بلند شود و طیف دیگری از دانشجویان شعار «اعتدال اعتدال» سردهند. روحانی هم در واکنش به شعارها گفت: «شعارهای هردو طرف زیباست.»
ویران کردن ساختمان تحریم‌ها
حق مسلم ماست
به گفته روحانی، دولت تدبیر و امید و در طول این صد و اندی روز، حداقل یکی از گره‌های اصلی را که مربوط به ۱۰ سال گذشته در روابط خارجی بود، گشود و آن را باز کرد و همزمان با طرح این سخنان از سوی روحانی برخی دانشجویان شعار «مرگ بر آمریکا» سر دادند. روحانی هم خطاب به دانشجویان گفت که شما می‌دانید در این تفاهم چه کشورهایی عصبانی و ناراحت شدند. شما دیدید به صهیونیسم چه ضربه‌ای وارد شد. در این هنگام برخی دانشجویان روحانی را تشویق کردند و برخی دیگر نیز شعار «مرگ بر اسرائیل» سر دادند. برخی دیگر از دانشجویان شعار «انرژی هسته‌ای حق مسلم ماست»، سر دادند و روحانی در واکنش به این شعار، گفت:« بله؛ حتما این طور است. شعار ما این است که سانتریفیوژ باید بچرخد؛ اما زندگی مردم و اقتصاد هم باید بچرخد. دولت به این وعده‌ای که به مردم داده تا آخر ایستاده است. نه تنها انرژی هسته‌ای، بلکه فناوری و نه تنها فناوری حتی غنی‌سازی هم حق مسلم ماست، اما در کنارش پیشرفت و توسعه هم حق مسلم ما محسوب می‌شود. همچنین بهبود معیشت مردم و رفاه آنها نیز حق مسلم آنهاست. از سوی دیگر باید بگویم شکستن و ویران کردن ساختمان منحوس تحریم ظالمانه هم حق مسلم ما محسوب می‌شود.»
دانشجویان نیز در این لحظه «شعار زندانی سیاسی آزاد باید گردد» » سر دادند و در مقابل نیز تعدادی دیگر شعار «فتنه‌گر منافق اعدام باید گردد» سر دادند.
آستانه تحملمان را بالا ببریم
رییس‌جمهوری در واکنش به این شعارها با بیان اینکه «دولت به همه وعده‌هایی که به مردم داده، پایبند است»، گفت: «ما برای دستیابی به اهدافمان نیاز به ایجاد اجماع داخلی داریم. نیاز داریم افکارمان را برای دستیابی به آرمان‌های بلندمان نزدیک و نزدیک‌تر کنیم. علاوه‌بر آن ما باید آستانه تحمل یکدیگر را بالا ببریم.»
اندوخته صندوق شکوفایی 20 برابر شد
رییس دولت یازدهم در بخش دیگری از سخنانش از تاسیس صندوقی به نام «نوآوری و شکوفایی» خبر داد که بنا بوده این صندوق به شرکت‌های دانش‌بنیان تسهیلات لازم بدهد تا فعال شوند و پولی که تا امروز برای این صندوق اختصاص یافته ۲۵ میلیارد تومان بوده است. حسن روحانی به مصوبه اخیر دولت درخصوص افزایش رقم «صندوق نوآوری و شکوفایی» اشاره کرد و گفت که ما این رقم را به ۲۰ برابر افزایش دادیم و این صندوق در سال آینده ۵۰۰ میلیارد تومان اندوخته و بودجه خواهد داشت.
روحانی سخنان خود را با ستایش نقد تشکل‌های دانشجویی ادامه داد و گفت: «متاسفانه امروز که ۱۶ آذر است، مواجه با روزی شد که کار زیادی دارم و باید در دولت رقم بودجه را نهایی کنیم؛ زیرا فردا باید بودجه را تقدیم مجلس کنیم، وگرنه دوست داشتم فرصت بازتری وجود داشت تا به پرسش و پاسخ می‌گذشت.»
دانشجویان همزمان با سخنان روحانی فریاد زدند «فضای امنیتی نمی‌خواهیم» و روحانی در این باره خطاب به دانشجویان گفت: «حتما کلیت این حرف را قبول داریم. ما می‌دانیم که پیشرفت علم و دانش و تحقیق در سایه «دور بین» و «دور باش» نمی‌شود.»
یکی از دانشجویان از روحانی پرسید «شما در گزارش صدروزه‌تان دولت قبلی را تخریب کردید» و او پاسخ داد: «آماری که من ارائه کردم، مال رییس‌جمهوری نبود، بلکه من آنها را از مرکز آمار نقل کردم و رییس مرکز آمار هم عوض نشده و از قبل بوده‌است. یک آمار، خزانه داده بود که رییس خزانه هم عوض نشده و مربوط به قبل است. وقتی گفتم رشد اقتصادی ما منفی ۸/۵ درصد بوده، آیا کسی باید بدش بیاید؟ این آمار است.»
رییس‌جمهور با تاکید بر اینکه «من گفتم این دولت بدهی‌های بزرگی را جا گذاشته و فقط سه رقم را گفتم و بقیه را نگفتم» گفت: «من در آن گزارش گفتم باید ۲/۷ میلیون تن گندم بخریم؛ بگوییم نخریم؟! به مردم بگوییم نان نخورند؟!»
رییس‌جمهور در پایان به ارائه بودجه در موعد مقرر اشاره کرد و گفت: «اینکه می‌گوییم می‌خواهیم لایحه بودجه سال ۹۳ را در موعد مقرر ارائه بدهیم هم نکند، تخریب دولت قبل است؟!»