بازار مسکن در کف قیمت

دنیای اقتصاد- رییس اتحادیه مشاوران‌املاک تهران با اشاره به‌اینکه در فضای آرام سیاسی‌- اقتصادی این روزها، ریسک خرید مسکن در مقایسه با نیمه‌اول امسال به کمترین حد رسیده، گفت: در حال‌حاضر سطح جدید ‌نرخ‌ها در تهران با متوسط مترمربعی کمتر از ۹/۳ میلیون‌تومان، در پایین‌ترین سطح خود قرار دارد و در این فضا، نباید برای خرید‌های مصرفی تامل کرد. رییس صنف بنگاه‌های‌املاک تاکید کرد: بعد از کاهش حداقل ۱۰درصدی قیمت‌مسکن در دست‌کم چهارماه اخیر، اگرچه چشم‌اندازی برای افزایش قیمت‌ لااقل در کوتاه‌مدت وجود ندارد، اما امکان چانه‌زنی با فروشنده‌ها برای قیمت‌مناسب، در هفته‌های پایانی سال سخت‌تر می‌شود. رییس اتحادیه ‌مشاوران‌املاک خریداران را به بازار دعوت کرد

بازار ‌مسکن در کف قیمت

ریسک‌خرید در بازارمسکن به کمترین حد در مقایسه با اوایل سال۹۲ رسیده است

متقاضیان‌مصرفی منتظر ایام پایانی‌سال نمانند

گروه مسکن- هاجر شادمانی: چهره جدید قیمت مسکن اگرچه از زاویه دید متقاضیان و خریداران مصرفی، تازگی ندارد و همچنان ناسازگار با قدرت‌خرید جلوه می‌کند، اما از نظر مشاوران‌املاک، شکل بازار را در مقایسه با قبل و بعد از شرایط‌حاضر، به نفع طرف تقاضا تغییر داده است.

رییس اتحادیه مشاوران‌املاک با اشاره به اینکه آثار کاهش قیمت مسکن در چهار ماه متوالی، هم‌اکنون در بازار قابل مشاهده شده است، اعلام کرد: در حال حاضر ریسک خرید مسکن نسبت به اوایل امسال و همچنین نسبت به ماه‌های پایانی سال، در کمترین حد قرار دارد و توصیه می‌شود متقاضیان در استفاده ‌اقتصادی از شرایط به وجود آمده، تامل نکنند. رییس اتحادیه مشاوران‌املاک تهران با اعلام بازگشت قیمت مسکن به سطح دوران قبل از التهاب‌ بازارهای‌اقتصادی، شرایط جدید بازار مسکن را برای خرید‌های مصرفی به صورت نسبی، مناسب توصیف کرد.

حسام عقبایی در گفت‌وگو با «دنیای‌اقتصاد» تاکید کرد: میانگین قیمت هر مترمربع واحدمسکونی در شهر تهران هم‌اکنون به کمتر از ۳ میلیون و ۹۰۰ هزار تومان رسیده که در مقایسه با نقطه‌اوج قیمت در خرداد۹۲، حدود ۱۱ درصد کاهش یافته است. رییس اتحادیه مشاوران‌املاک تهران با بیان اینکه در حال حاضر اطلاعات سامانه رهگیری معاملات مسکن به عنوان داده‌های مرجع برای محاسبه متوسط قیمت مورد استفاده قرار می‌گیرد و حتی مرکز آمار ایران نیز در تعیین نرخ میانگین، از این سامانه بهره می‌برد، افزود: روند ماهانه قیمت خرید و فروش آپارتمان مسکونی در این سامانه نشان می‌دهد موتور تحریک‌قیمت در بازار مسکن تهران از زمستان سال‌گذشته تحت تاثیر تشدید التهاب قیمت سکه و دلار شتاب گرفت و در بهار امسال با تشکیل حباب در قیمت‌مسکن، منحنی قیمت با رشد بی‌سابقه ۷۱درصدی به بالاترین سطح خود رسید، طوری که در خردادماه هر مترمربع آپارتمان مسکونی در تهران به طور میانگین ۴ میلیون و ۳۰۰ هزار تومان معامله شد. اما از تیرماه مسیر نوسان قیمت‌ها تغییر جهت داد و با شیب نسبتا تند ارزش معاملاتی واحدهای مسکونی را به سطح پاییز و اوایل زمستان سال‌گذشته برگرداند. عقبایی تصریح کرد: اگر چه در حال حاضر قیمت‌مسکن در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته همچنان ۴۰ تا ۴۵ درصد گران‌تر است اما در مقایسه ماهانه، نرخ رشد کاملا منفی است و نزول قیمت تایید می‌شود.

رییس اتحادیه املاک تاکید کرد: همان‌طور که بانک‌مرکزی در بررسی تورم و شاخص قیمت‌ها، همواره تغییرات ماهانه قیمت کالا و خدمات را مبنا قرار می‌دهد و در عین‌حال تورم‌سالانه را نیز اعلام می‌کند، برای بازار مسکن و اطلاع واقعی از وضعیت قیمت مسکن نیز لازم است در کنار توجه به رشد سالانه، نوسانات ماهانه و فصلی، ملاک ارزیابی قرار گیرد.

عقبایی خاطرنشان کرد: در ماه‌های اخیر علاوه بر منفی‌شدن نرخ رشد ماهانه قیمت مسکن، نرخ رشد نقطه‌به‌نقطه (نسبت به فصل مشابه سال۹۱) نیز کاهش پیدا کرده و از ۶۰ تا ۷۱ درصد بهار۹۲ به ۵۰ درصد در تابستان۹۲ رسیده است.

رییس اتحادیه مشاوران املاک تهران با تاکید براینکه هم‌اکنون با توجه به فصل سرد سال و همچنین آرامش نسبی قیمت‌ها، شرایط برای خریدمصرفی در بازار مسکن مساعد است، گفت: معمولا معاملات مسکن در دو فصل به ترتیب تابستان و اواخر زمستان (شب‌عید) رونق می‌گیرد و در این دو دوره، حجم تقاضای مراجعه‌کننده به بنگاه‌های املاک بیشتر از سایر ماه‌های سال می‌شود. بنابراین در فضای آرام اقتصادی و سیاسی این روزها، ریسک خرید مسکن در کمترین حد قرار دارد، ضمن اینکه سطح کنونی قیمت‌ها نیز شکننده‌تر از گذشته است.

عقبایی به متقاضیان مصرفی توصیه کرد خرید از بازار ملک را به ماه‌های آتی منتقل نکنند چون که اگرچه چشم‌اندازی برای افزایش قیمت‌مسکن لااقل در کوتاه‌مدت وجود ندارد اما خریدهای شب‌عید و رونق معاملات در آن زمان، امکان چانه‌زنی با مالکان و خرید با قیمت‌مناسب را سخت‌تر خواهد کرد.