چیا چاره خواه* بخش چهاردهم در بخش قبل مرحله تولید انبوه محصول مورد بررسی قرار گرفت. در این بخش ادامه مراحل برای قیمت‌گذاری و بسته‌بندی محصول ارایه می‌شود.
قیمت‌گذاری
زمانی که قیمت محصول تولیدی شما مشخص شود آنگاه می‌توانید به سمت تعیین قیمت نهایی محصول بروید. شما ممکن است از تحقیقات بازار و بررسی رقبا استفاده کنید. مقایسه قیمت رقبا و خرده فروشان مهم است، چراکه به نفع شما است که قیمت منطقی و حاشیه سود کمتری داشته، اما تعداد بیشتری بفروشید تا اینکه قیمت بالا و تعداد اندکی داشته باشید.
یک روش عمومی برای محاسبه قیمت تمام شده اضافه کردن این سه مورد است:
۱. هزینه مواد اولیه
۲. هزینه تولید
۳. حاشیه سود
موارد ۱ و ۲ به شما نقطه سر به سر را می‌دهد و مورد ۳ (حاشیه سود) انتظاری است که شما پس از پوشش هزینه‌های مواد و تولید و برخی هزینه‌های جانبی از قبیل تلفن و تجهیزات وغیره از محصول خود دارید. به یاد داشته باشید هزینه‌های حمل و تحویل محصول به فروشندگان را هم در نظر بگیرید. هر صنعتی حاشیه سود خود را دارد. در مورد حاشیه سود رایج در صنعت خود تحقیق کنید. فعالیت در خارج از حاشیه سود رایج صنعت می‌تواند ریسک بزرگی برای شما باشد.
هزینه‌های پنهان
هزینه‌های پنهان را مدنظر داشته باشید. هزینه‌هایی از قبیل تبلیغات، ایمیل، تلفن، زمان صرف شده و ... ممکن است از چشم شما دور بماند. ممکن است کار و زمانی را که خود صرف می‌کنید در نظر نگیرید، اما برای واقعی شدن هزینه‌ها لازم است حق‌الزحمه خود را هم در نظر بگیرید. سعی کنید هزینه‌های پنهان و نامحسوس را همگی کشف و محاسبه کنید. این موارد گاه تا ۱۰۰ درصد، هزینه‌ها را افزایش می‌دهند. اگر نتوانید هزینه‌های مادی و معنوی را محاسبه کنید، آنگاه ممکن است ارزش کمتری از ارزش واقعی محصول خود را طلب کنید که در نهایت منجر به ضرر خواهد شد.
قیمت سفارشی یا انبوه؟
به یاد داشته باشید شما کارآفرین هستید. یک کارآفرین به تولید انبوه فکر می‌کند. ارزش افزوده همگانی در تولید انبوه است نه در تولید سفارشی، چراکه در تولید سفارشی هزینه‌های تولید بسیار بالا می‌رود. بهتر است قیمت‌گذاری بر اساس فروش زیاد و حاشیه سود کمتر باشد. فروش نیز باید بر اساس انتظار انبوه باشد. اگر به سمت تولیدات سفارشی یا حتی نیمه سفارشی بروید خصوصا در صنایع نرم‌افزاری، هزینه‌های تولید به شدت بالا خواهد رفت. اگر شرکت نرم‌افزاری تولیدات سفارشی انجام دهد، اما قیمت‌ها پایین باشد مسیر بسیار سختی پیش رو خواهد داشت. این مساله برای شرکت‌های مشاوره مدیریتی هم صدق خواهد کرد.
تضمین کیفیت
محصول تولیدشده لازم است از کیفیت مطلوب برخوردار باشد. در ابتدا تمام فرآیندهای کنترل کیفیت توسط شما به تنهایی انجام می‌گیرد. شما به طورخود کار واحد تضمین کیفیت را انجام خواهید داد. کنترل کیفیت؛ یعنی شما تک تک محصول را که به بازار می‌فرستید کنترل و بازرسی کنید. حتی اگر لازم باشد هزاران قطعه را بازرسی کنید، این کار را انجام دهید. تعهد به کیفیت نقش زیادی در پیشرفت شما دارد. هیچ‌گاه محصول معیوب را به بازار نفرستید؛ چراکه مشتری فکر می‌کند که در آینده نیز این کار تکرار خواهد شد. بنابراین بدون اینکه محسوس باشد، مشتریان آینده را از دست خواهید داد.
مدیریت انبار
مدیریت موجودی حتی برای شرکت‌های بزرگ نیز اهمیت دارد. زمانی که سفارشی دریافت می‌کنید باید از پس آن بربیایید. از طرفی شما نمی‌خواهید انباری پر از محصول که گرد و خاک می‌خورد، داشته باشید. برای آن لازم است نگاهی به موجودی خود و مدیریت صحیح آن داشته باشید. تا زمانی که یک محصول دارید مدیریت انبار کار سختی نیست، اما زمانی که محصول شما از لحاظ نوع، اندازه و غیره تنوع گرفت آن گاه نیاز به روش‌های تخصصی برای مدیریت موجودی خود دارید. شما می‌توانید از نرم‌افزار‌ها برای این کارکمک بگیرید.
آغاز عرضه محصول
نمونه‌های اولیه را روانه بازار کنید و همزمان آمادگی لازم را برای پذیرش سفارش‌های بیشتر داشته باشید. منظور از آمادگی این است که تمام برنامه‌ریزی‌های ممکن را انجام دهید تا زمانی که سفارش را دریافت کردید، بتوانید سریع تولید را شروع کنید.
بسته‌بندی
زمانی که محصول خود را تولید کردید لازم است آن را بسته‌بندی کنید و پس از آن عرضه را آغاز کنید. چند نکته برای بسته‌بندی در ادامه ذکر می‌شود:
• دموگرافیک محصول خود را بدانید؛ چراکه باید برای بازار هدف شما جذاب باشد.
• پیغام‌ها محصول شما را معرفی کند. این را می‌توانید با طراح گرافیکی خود در میان بگذارید.
• فقط به آنچه نیاز دارید بیندیشید. مردم علاقه‌ای به دیدن بسته‌بندی‌های حرفه‌ای برای دور انداختن ندارند.
• اگر محصول شما در قفسه فروشگاه عرضه می‌شود آن را در ذهن تصور کنید. که آیا محتویات داخل محصول معلوم باشد یا نه؟ برای اینکه بیشتر ایده بگیرید می‌توانید به فروشگاه‌ها رفته و اینبار با دقت بیشتری بسته‌بندی محصولات را نگاه کنید.
• شما می‌توانید با شرکت‌هایی که در کار بسته‌بندی فعالیت می‌کنند، ارتباط برقرار کنید. هرچه بیشتر از آنها بپرسید بیشتر ایده خواهید گرفت. طراح گرافیکی استخدام کنید. به طراحی محصول توسط خودتان فکر نکنید. این وقت زیادی از شما خواهد گرفت و در پایان هیچ شباهتی به تصور شما نخواهد داشت. طراحی گرافیکی یک کار تخصصی است که نیاز به تجربه، مهارت و سلیقه دارد. با استخدام یک گرافیست ماهر مسلما در زمان زیادی صرفه‌جویی خواهید کرد و طرح نهایی بسیار بهتر خواهد شد.
پی نوشت:
مجموعه «ایده تا اجرا» مشتمل بر ۱۷ نوشته گام به گام است و شامل راهنمای عملی و مرحله به مرحله‌ای است تا بتوان ایده‌های موفق را پیدا کنید و ایده خامی را که در سر دارید پرورش دهید و به آن رنگ واقعیت بدهید.
info@hamfekri. com*