برگزاری دوره‌های تخصصی راهنمایان  لازمه پیشرفت توریسم
گروه گردشگری- پرستو فخاریان: دوره دوم آموزش تخصصی مهارت‌های راهنمایان تور با حضور نماینده فدراسیون جهانی انجمن‌های راهنمای گردشگری (WFTGA) از یکشنبه 24آذر تا شنبه 30آذر در تهران برگزار شد. این دوره به همت کانون انجمن‌های صنفی راهنمایان گردشگری سراسر کشور و حمایت مالی آژانس ایوار ترتیب داده شد و با فراخوانی از راهنمایان تور دعوت به شرکت در این دوره کرده بود.
به گزارش «دنیای اقتصاد» در نخستین نشست این دوره، خانم ایوانا چرویا، یکی از ۱۲ سرآموزگار راهنمایان تور در جهان، عضو WFTGA و دارای مدرک دکترای آموزش نیروی انسانی در حوزه گردشگری، یکی از دو مربی این دوره، نسیم فیوضات، مدیر پروژه برگزاری این دوره و همچنین مدیر بخش رزرواسیون آژانس ایوار، ژاله ابراهیمی، نایب رییس هیات‌مدیره انجمن صنفی راهنمایان استان تهران و یکی از حاضران در این دوره، مهسا مطهر، دبیر کانون انجمن‌های صنفی راهنمایان گردشگری سراسر کشور و همچنین عطا فقیهی محدث، عضو هیات مدیری جامعه راهنمایان تور در نشستی صمیمانه با اهالی رسانه به تشریح جزییات این دوره آموزشی پرداختند.
در آغاز، ابراهیمی درباره چگونگی این دوره توضیح می‌دهد: برای پذیرش راهنمایان جهت حضور در دوره، پیش آزمون‌هایی درنظر گرفته شده بود که نهایتا ۲۶نفر از این تورلیدرها، واجد شرایط شرکت در این دوره شناخته شدند. به علاوه مهسا مطهر، دبیر کانون انجمن‌های صنفی راهنمایان گردشگری سراسر کشور، نیز ضمن مثبت ارزیابی کردن این دوره گفت: آموزش راهنمایان تور حرکتی مهم است که باید ادامه پیدا کند و تنها توسط آژانس‌هایی که از سوی سازمان متولی گردشگری کشور هستند، انجام شود.
چرویا: راهنمایان ایران فاصله زیادی با استانداردها ندارد
به گزارش «دنیای اقتصاد» چرویا، یکی از دو مربی حاضر در این دوره، در مورد راهنمایان شرکت‌کننده گفت: من می‌دانستم که این افراد راهنماهای باتجربه‌ای هستند و این دوره برای آنها دشوار نخواهد بود. اما بسیار تحت تاثیر مهارت‌های آنها قرار گرفتم و برایم جالب بود که چگونه طی روزهای این دوره، پیشرفت‌های خوبی داشتند. وی افزود: آنچه مدنظر WFTGA بود، این است که راهنمایان بتوانند مهارت‌های خود را بالا ببرند. در واقع این فدراسیون، تکنیک‌های تورگردانی را ارایه می‌کند و ارتقای سطح علمی، با خود راهنما است.
این عضو فدراسیون جهانی انجمن‌های راهنمای گردشگری در مورد موضوعات مطروحه در این دوره توضیح داد: آموزش‌های کاربردی و تکنیک‌هایی که راهنمایان باید داشته باشند و به‌کار ببندند، کدهای اخلاقی لازم برای این حرفه، استانداردهای WFTGA و... از جمله فعالیت‌هایی بود که در این دوره انجام شد. چرویا همچنین تاکید کرد که نقطه اتکای این دوره بر آموزش‌های
عملی بوده است. وی در خصوص سطح مهارتی و علمی راهنمایان حاضر در دوره تاکید کرد: شما نمی‌توانید دو راهنما را پیدا کنید که با هم در یک سطح باشند؛ اما باید بگویم انتظارات من و همکارانم از این دوره برآورده شد.
ما مجموعه‌ای از بهترین لیدرها را داشتیم که در آزمون پیش از این دوره برای آموزش بیشتر انتخاب شده بودند. ایوانا چرویا، فاصله راهنمایان ایرانی را با استانداردهای جهانی چندان زیاد ندانست و ابراز خرسندی کرد که راهنمایان حاضر در دوره توانستند در آزمون پایان دوره خوش بدرخشند.
تربیت مدرسان ملی راهنمای توریسم
چرویا با ارایه این پیشنهاد که دوره بعدی می‌تواند معطوف به تربیت مدرسان ملی راهنمای گردشگری باشد، اذعان کرد: هدف هر دوره مهم است اما آنچه در آموزش‌های تخصصی WFTGA اهمیت دارد، استفاده از آموزش‌های کاربردی است. از آنجا که ما در این دوره هم راهنمایان باسابقه داشتیم و هم راهنمایان کم سابقه، باید بدانیم که کار با این دو گروه متفاوت است، اما می‌توان این آموزش را برای هردو گروه در نظر گرفت.
وی در پاسخ به خبرنگار «دنیای اقتصاد» در خصوص شیوه‌های آموزش راهنمایی تور در دیگر کشورها توضیح داد: سیستم‌های آموزشی در این مورد در کشورهای مختلف، متفاوت است.
برای مثال در اتحادیه اروپا فردی که می‌خواهد راهنمای تور شود، باید اطلاعات پایه‌ای در حوزه‌های تاریخ، جغرافیا و دیگر اطلاعات عمومی داشته باشد. علاوه‌بر این به آنها دانش‌های محلی و بومی آموزش داده و در نهایت موضوعات کاربردی به عنوان تکمیل این آموزش‌ها، طرح می‌شود.
وی افزود: در یونان دوره‌ای دانشگاهی برای این راهنمایان وجود دارد که بین دو سال و نیم تا سه سال به طول می‌انجامد. در اسکاتلند نیز این دوره‌ها دو سال زمان می‌برد و با همکاری دانشگاه و انجمن راهنمایان تور انجام می‌شود. چرویا با اشاره به زادگاهش، صربستان، ابراز تاسف کرد که در کشورهایی نظیر صربستان چنین دوره‌هایی وجود ندارد. این عضو WFTGA مهم‌ترین ویژگی یک تور لیدر را داشتن روابط عمومی خوب دانست و تاکید کرد: یک راهنما باید همیشه در حال یادگیری چیزهای جدیدی باشد.
چرویا، در توضیح ارزش و جایگاه مدرک دوره مذکور گفت: داشتن این مدرک نشان از آن دارد که فرد دریافت‌کننده با استانداردهای جهانی هماهنگ است، آنها را آموخته و به‌کار می‌بندد.
راهنمای تور، فوروارد است!
نسیم فیوضات، مدیر این دوره تخصصی، هدف از برگزاری این دوره را نزدیک شدن تورها به استانداردهای جهانی دانست و اشاره کرد: طبق نظرسنجی‌هایی که ما از مسافران آژانس داشتیم، متوجه شدیم که آنها بیشترین نارضایتی را از لیدرهای تور دارند؛ به شکلی که اگر بهترین هتل‌ها، بهترین وسایل حمل و نقل و بهترین گشت‌ها در اختیار آنها باشد اما لیدر کارش را به خوبی انجام ندهد، تمام این خدمات زیر سوال خواهد رفت. وی افزود: از این رو ما برآن شدیم تا با برگزاری این دوره برای لیدرهای با سابقه و برخی لیدرهایی که به تازگی کار خود را شروع کرده‌اند، کیفیت تورها را افزایش دهیم.
مدیر رزرواسیون آژانس ایوار با تاکید بر این نکته که حرفه راهنمایی تور یک حرفه آزاد است و کسی نمی‌تواند لیدر را کارمند یک آژانس خاص بداند، گفت: باید این فرهنگ‌سازی ایجاد شود که دوره‌های آموزشی نظیر این برای تمام لیدرهای حرفه‌ای و تازه‌کار صورت گیرد. این کار می‌تواند لیدرهای کشور ما را روز به روز به استانداردهای بین‌المللی نزدیک کند.
او از راهنمای تور به عنوان فوروارد یک تیم سفر یاد کرد و گفت: برای ما مهم است که راهنما بتواند گل نهایی را به درستی بزند و نباید این اهمیت را دست کم گرفت. در این نشست همچنین فقیهی محدث، عضو هیات مدیری جامعه راهنمایان تور، با اشاره به لزوم بازآموزی مداوم یک راهنما، گفت: آنچه ما راهنمایان در این دوره آموختیم این بود که متوجه شدیم برخی از پیش فرض‌هایمان در خصوص این‌حرفه، اشتباه بوده و تاکنون برخی تکنیک‌ها را به اشتباه استفاده می‌کردیم. در پایان نیز ابراهیمی با انتقاد به اینکه حرفه راهنمایی، حرفه‌ای نیست که بدون تخصص بتوان به آن وارد شد، ابراز امیدواری کرد که با برگزاری چنین دوره‌هایی راهنمایان حرفه‌ای از دیگر افرادی که تنها عنوان راهنما را یدک می‌کشند، مشخص شوند.



فدراسیونی برای راهنمایان
WFTGA یا فدراسیون جهانی انجمن‌های راهنمای گردشگری، فدراسیونی غیرانتفاعی است که با هدف ایجاد استانداردهایی برای کار راهنمایان گردشگری فعالیت می‌کند. این فدراسیون از سال 1985 کار خود را آغاز کرده است و برای راهنمایان تور در سراسر جهان دوره‌های آموزشی برگزار می‌کند. علاوه‌بر آن تالیف کتاب‌ها و جزوه‌های آموزشی برای راهنمایان از دیگر فعالیت‌های این فدراسیون برشمرده می‌شود. WFTGA هردوسال یک بار در یک نقطه از دنیا گردهمایی برپا می‌کند و اعضای آن می‌توانند ضمن شرکت در سمینار، از جاذبه‌های منطقه دیدن کنند. تعیین و تعریف کدهای اخلاقی راهنمایان گردشگری، برقراری ارتباطات بین راهنمایان در جای جای دنیا، تشویق و ترغیب راهنمایان به متخصص شدن در یکی از مناطق، ارتقای مهارت‌های راهنمایان، ارتقای جایگاه شغل راهنمای گردشگری و تصویری که مردم نسبت به این شغل دارند و... از جمله دیگر اهداف این فدراسیون به حساب می‌آیند.