گشایش ارزی در راه است
دنیای اقتصاد- رئیس‌کل بانک‌مرکزی با اشاره به اجرایی‌شدن توافق ژنو از 2هفته دیگر، از گشایش ارزی پس از 30دی‌ماه خبر داد. ولی‌الله سیف ابراز امیدواری کرد: با اجرایی‌شدن این توافق، دسترسی به منابع ارزی تسهیل و بازار در مقایسه با قبل از ثبات بیشتری برخوردار شود. وی پیش‌بینی کرد: در آینده با مشاهده علائم رشد اقتصادی، پول ملی و قدرت خرید ریال تقویت شود. او یکی از مهم‌ترین اولویت‌های بانک‌مرکزی را، در حال حاضر، ثبات اقتصادی دانست و افزود: باید از بروز شوک‌ها که تخریب‌کننده است جلوگیری کنیم.
رئیس‌کل بانک مرکزی خبر داد
گشایش ارزی تا دو هفته دیگر

گروه بازار پول - رئیس بانک مرکزی، با اشاره به توافقات ژنو، از گشایش ارزی تا دو هفته دیگر خبر داد و گفت: پیش‌بینی می‌شود بازار ارز در ماه‌های آینده باثبات‌تر از قبل باشد. او حجم کل نقدینگی را در حال حاضر ۵۳۰ هزار میلیارد تومان اعلام کرد.
گشایش ارزی در دوهفته آتی
ولی‌الله سیف، رئیس بانک مرکزی، در حاشیه «همایش‌بانکداری الکترونیک و نظام‌های پرداخت» در خصوص روند مذاکرات ژنو بر مبادلات اقتصادی ایران، گفت: در تاریخ 30 دی ماه ( 20 ژانویه)، این توافق عملیاتی می‌شود، بنابراین گشایش‌ها بعد از این زمان خواهد بود. اعلام این خبر از سوی رئیس بانک مرکزی، می‌تواند به فضای اقتصادی کشور کمک شایانی کرده و نوسانات آتی در بازار ارز را به حداقل برسد. وی در ارتباط با اقدامات بانک مرکزی در جهت تقویت ارزش پول ملی افزود: یکی از مهم‌ترین اولویت بانک مرکزی در حال حاضر ثبات اقتصاد است، بنابراین باید از بروز شوک‌ها که تخریب‌کننده است، جلوگیری کنیم. رئیس بانک مرکزی همچنین درباره روند بازار ارز تاکید کرد: با کاهش منطقی نرخ ارز موافقیم و امیدواریم در آینده با مشاهده علائم رشد اقتصادی بتوانیم، تقویت پول ملی و افزایش قدرت خرید ریال را شاهد باشیم. گفته‌های سیف فقط معطوف بازار ارز نبود، وی در ارتباط با گزینه مناسب برای سرمایه‌گذاری نیز سخن گفت. وی با اشاره به شرایط کنونی بازار سرمایه افزود: «این بازار در حال حاضر گزینه مناسب برای سرمایه‌گذاری است، او به مردم توصیه کرد از فعالیت‌هایی که برای اقتصاد مضر است استفاده نکنند تا حباب در بازار ایجاد نشود.» سیف در خصوص رشد نقدینگی در سال‌جاری نیز گفت: پیش‌بینی می‌کنیم رشد حجم نقدینگی در سال‌جاری به 23 درصد برسد و هم‌اکنون حجم کل نقدینگی 530 هزار میلیارد تومان است.
بیست میلیارد تراکنش در سال
سیف درخصوص شرایط خدمات الکترونیکی بانک‌ها عنوان کرد: در دنیا سه وظیفه اصلی برای بانکداری نوین مرکزی تعریف شده است؛ این وظایف شامل «سیاست‌های پولی»، «نظارت بانکی» و «نظام‌های پرداخت» است. وی با ذکر این نکته که سیاست پولی بانک مرکزی در راستای «حفظ ارزش پول» و «حفظ رشد اقتصادی» حرکت می‌کند، افزود: نظام بانکی و نظام‌های پرداخت و تسویه از وظایف بانک مرکزی برای تسهیل مبادلات در گردش صحیح پول است. او رشد و توسعه خدمات بانکی را مشهود دانست و عنوان کرد: «سالانه حدود 20 میلیارد تراکنش در شبکه‌های برخط بانکی انجام می‌شود.» رئیس‌کل بانک مرکزی با تاکید بر اینکه حجم تراکنش‌ها به صورت بی‌سابقه رو به افزایش است، گفت: بخش بزرگ ترافیک شبکه مربوط به تراکنش‌هایی است که ارزش چندانی ندارد و با سایر ابزارها می‌توان آن را ارائه کرد. نکته اینجا است که با وجود افزایش تراکنش‌های بانکی فعلا بانک مرکزی برنامه‌ای برای افزایش ظرفیت‌های زیرساخت ندارد و بنا است ظرفیت موجود را مدیریت کنیم. سیف با بیان اینکه ترافیک شبکه زمان بندی خواهد شد، تصریح کرد: «ساماندهی وضعیت تعدد پایانه‌های فروش با شبکه شاپرک در دستور کار بانک مرکزی قرار گرفت و با این سیستم پرداخت نظام‌های خودو استانداردسازی کمی و کیفی شبکه پرداخت تا حد زیادی انجام خواهد شد.» رئیس شورای پول و اعتبار با بیان اینکه سامانه پیام‌رسانی مالی الکترونیک (سپام) برای اولین بار مسیر خدمتی را ایجاد کرد افزود: علاوه بر خدمات مبتنی بر پیام‌رسانی مالی، سامانه اعتبارات اسنادی ریالی اولین سامانه‌ای است که با لحاظ کنترل قواعد به صورت سیستمی در این زیرساخت عملیاتی شده و این کار با «پوشش ضمانتنامه‌ها و اعتبارات اسنادی ارزی» نیز گسترش بیشتری می‌یابد.
چهار ویژگی نقشه راه 1400 نظام بانکی
رئیس‌کل بانک مرکزی در خصوص «طرح نقشه راه 1400 نظام بانکی» در حوزه فناوری و زیرساخت‌های بانکی افزود: چهار ویژگی مهم در این طرح راهبردی، آن را از طرح‌های پیشین متمایز می‌کند. نخست اینکه این طرح ابعاد فناوری را با سنجش اثر آن بر کسب‌و‌کار بانکی در نظر می‌گیرد. وی هدف‌گذاری در جهت بهبود کسب‌و‌کار موجود نظام بانکی را ویژگی دوم نقشه راه جدید عنوان کرد. رئیس شورای پول واعتبار به‌کار‌گیری استانداردهای جهانی به روز را از دیگر ویژگی‌های این طرح خواند. وی در ارتباط با ویژگی چهارم گفت: ترسیم این نقشه راه زمینه بازآرایی سازمانی و تحول در محصولات، فرآیندها و مسیرهای خدمات بانکی را از طریق شناسایی خلأ‌های موجود و نحوه رفع آنها فراهم می‌کند. وی افزود: تنظیم نقشه راه 1400 بانک ایران، تصویری از وضعیت موجود و مطلوب نظام بانکی و بانک مرکزی را برمبنای فناوری ارائه کرده و مسیر نیل به وضعیت مطلوب را روشن می‌سازد.
رئیس شورای پول و اعتبار با اشاره به اینکه تکمیل زیرساخت‌های متعارف تسویه و پرداخت مراحل نهایی خود را طی می‌کند، تصریح کرد: عملیاتی شدن سامانه‌های چکاوک برای الکترونیکی شدن فرآیند صدور دسته چک و پردازش چک‌های بین بانکی، خزانه مرکزی برای انتشار اوراق مشارکت و گواهی‌های سپرده الکترونیک و خدمات برداشت مستقیم بین بانکی، در چند ماه آینده باید جزو برنامه‌ها و ضرورت‌های فوری نظام بانکی کشور باشد.
چاپ ایران چک‌های جدید
همچنین در این همایش دبیرکل بانک مرکزی خبر‌هایی در خصوص چاپ ایران چک در سال آینده عنوان کرد. محمود احمدی در مورد انتشار اسکناس و چک پول‌های جدید توسط بانک مرکزی، گفت: بانک مرکزی هیچ برنامه‌ای برای «انتشار اسکناس‌های جدید» ندارد. دبیرکل بانک مرکزی با اشاره به اینکه سال آینده ایران‌چک‌های 100 هزار تومانی وارد بازار خواهد شد، افزود: در بودجه سال 93 اشاره‌ای به اینکه ایران چک‌های 50 یا 100 هزار تومانی منتشر شود، نشده است، اما به بانک مرکزی اجازه استفاده از ایران چک داده می‌شود، زیرا مجوز انتشار ایران چک یک ساله و برای سال 92 بوده است و برای سال 93 نیز مجوز آن دریافت خواهد شد.
احمدی اضافه کرد: طرح‌های چک‌های 50 و 100 هزار تومانی در سال 93 تغییر می‌کند؛ اما برای امسال هیچ برنامه‌ای در این زمینه نداریم. دبیرکل بانک مرکزی ادامه داد: در صورت دریافت مجوز انتشار ایران چک‌های جدید توسط بانک مرکزی با توجه به اینکه اشاره‌ای در بودجه به رقم آن نشده است، این بانک در مورد اینکه انتشار ایران چک‌های جدید با چه مبلغی انجام شود، تصمیم‌گیری خواهد کرد.
دبیرکل بانک مرکزی در مورد زمان ورود سکه‌های بسته بندی به بازار، گفت: سکه‌های بسته بندی نیم و ربع بهار آزادی بانک مرکزی در شب عید وارد بازار خواهد شد. احمدی در پاسخ به سوال دیگری در مورد زمان حذف صفرها از پول ملی، گفت: حذف صفرها به عنوان یکی از پروژه‌های بانک مرکزی در نیمه دوم سال آینده دنبال خواهد شد. وی ادامه داد: بخشی از کارهای مربوط به حذف صفرها که در اختیار بانک مرکزی بوده، انجام شده و باید در سایر حوزه‌های تصمیم‌گیری این موضوع مطرح شود، اما به هر حال در این زمینه در سال‌جاری برنامه‌ای اجرا نخواهد شد.