گروه بازارپول- دیروز، دلار آمریکا و یورو افزایش محدود قیمت را تجربه کردند. پوند انگلیس هم که کار خود را با کاهش قیمت شروع کرده بود، در نهایت با دلار همراه شد و مقداری افزایش قیمت داد. نرخ برابری پوند در مقابل دلار، دیروز به مقدار قابل‌توجهی کاهش یافت، بانک مرکزی نیز در واکنش به این امر قیمت رسمی پوند را به مقدار قابل‌توجهی پایین آورد. صرافان معتقدند که با توجه به اظهارات سران کشور در خصوص آمادگی ایران برای گسترش روابط اقتصادی، بازار انتظار افزایش تقاضا را می‌کشد و این امر در ترمز کاهش شدید نرخ ارز موثر است.
آنها بر این باور هستند که افزایش تقاضای حواله و اسکناس همراه با ورود ارز به کشور از طریق پرداخت دارایی‌های بلوکه شده و منابع دیگر باعث خواهد شد که عرضه و تقاضا در سطحی بالاتر به تعادل رسیده و بازاری پویا و در عین حال باثبات داشته باشیم. به هر روی افزایش قیمت‌ها در بازار، دیروز به دلار و یورو محدود نشد. نرخ انواع سکه که مدتی است تغییر زیادی نداشته، تحت‌تاثیر افزایش قیمت طلای جهانی و افزایش قیمت برخی از ارزها مقداری بالا رفت. طلای جهانی نیز تحت‌تاثیر کاهش ارزش سهام و تضعیف دلار روی بیشینه مقادیر دو ماه اخیر خود ایستاده و افزایش تقاضای فلز زرد رنگ باعث شده که ضرابخانه‌های جهان با سرعت زیادی به ضرب سکه بپردازند. چین نیز جای هند را در زمینه مصرف طلا گرفته و علاوه‌بر این به بزرگ‌ترین تولیدکننده طلا در جهان بدل شده است.
نوسان کم‌دامنه در بازار ارز
قیمت دلار آمریکا و یورو، دیروز در بازار داخلی با دامنه کمی نوسان داشتند و افزایش قیمت محدودی را تجربه کردند. پوند انگلیس در شروع کار بازار، افت قیمت محدودی را متحمل شد؛ اما در ادامه این ارز نیز قدری افزایش قیمت داشت. طبق اعلام «کیتکو نیوز»، پوند انگلیس دیروز حدود یک درصد از ارزش خود را در مقابل دلار از دست داد، این امر نیز واکنش بانک مرکزی را موجب شد. این نهاد در واکنش به تغییر رخ داده نرخ رسمی پوند انگلیس را بیش از ۲۰ تومان کاهش داد، اما در خصوص افزایش قیمت جزئی دلار و یورو نیز صرافان قائل به وجود عللی هستند. بازاریان پیش از این اظهار کرده بودند که اجرایی شدن تعهدات ایران و طرف مذاکره باعث شده که دیدگاه بازار در خصوص آینده ارز در داخل کشور تغییر کند و سفته‌بازان و کسانی که برای جلوگیری از زیان، ریال‌هایشان را به دلار تبدیل می‌کردند، از بدنه بازار فاصله بگیرند. بر این اساس تقاضای ارز در بازار داخلی، این روزها بیشتر از سوی مسافران و واردکنندگان کالا صورت می‌گیرد. صرافان راسته بازار بر این باور هستند رویدادهایی مانند سخنرانی رئیس‌جمهور کشورمان در «داووس»، مبنی‌بر آمادگی ایران برای گسترش روابط اقتصادی با کشورهای خارجی باعث شده است که فضایی به وجود آید که در آن سرمایه‌گذاران نسبت به مبادلات اقتصادی با خارج از کشور دیدی مثبت پیدا کنند. از این رو افزایش قیمت دلار یا عدم کاهش آن به‌دلیل واکنشی است که بازار، پیشاپیش به افزایش تقاضا داده است. برخی از صرافان اعتقاد دارند که بازار در حال حاضر انتظار آن را می‌کشد که تقاضا برای ارز چه به صورت اسکناس و چه به صورت حواله افزایش پیدا کند و این امر مانع از کاهش زیاد قیمت دلار می‌شود. آنها علاوه‌بر این معتقدند که چون میزان عرضه نیز افزایش پیدا خواهد کرد و به‌زودی بخشی از دارایی‌های بلوکه شده ایران، به کشور وارد خواهد شد، افزایش تقاضا از سوی سرمایه‌گذاران با عرضه بیشتر به تعادل خواهد رسید. بر اساس توافق‌های انجام شده در ژنو، مقرر شد ۲/۴ میلیارد دلار از منابع بلوکه‌شده ایران در مدت ۶ ماه و در ۸ مرحله پرداخت شود. بانک‌های دولتی با توجه به محدودیت‌هایی که از گذشته ایجاد شده در این فرآیند نقشی نخواهند داشت و اغلب بانک‌های خصوصی با ۷ بانک خارجی مکاتباتی برای انتقال این وجوه داشته‌اند. علاوه‌بر این بلافاصله پس از اجرایی شدن توافق ژنو بین ایران و غرب در روز دوشنبه، اولین هیات تجاری خارجی عازم تهران شد. بازگشت سرمایه‌گذاران بین‌المللی به ایران به فاصله یک روز پس از اجرایی شدن توافق هسته‌ای ژنو آغاز شده است. پس از کاهش تحریم‌های ایران، یک هیات بانکی سوئدی، اولین هیاتی بود که وارد تهران شد و با مقامات ایرانی در اتاق بازرگانی ایران دیدار و گفت و گو کرد.به هر روی پیش‌بینی بازاری‌ها مبنی‌بر این است که عرضه و تقاضا در بازار داخل در سطحی بالاتر به تعادل خواهد رسید و در آینده، بازاری پویا و در عین حال باثبات خواهیم داشت. البته نوسانات اخیر نرخ ارز باعث شده تقاضا برای حواله قدری کاهش یابد؛ ولی به‌طور کلی تقاضای حواله در هفته‌های اخیر مسیر افزایشی را پیموده است. دیروز نرخ حواله ۲ هزار و ۹۷۰ تومان بود و نسبت به روزهای پیش تفاوت چندانی نداشت. بازاری‌ها امیدوارند که با استقرار ثبات در بازار، تقاضا برای حواله دوباره مسیر افزایشی خود را دنبال کند و بازار رونق بگیرد.
در نهایت می‌توان گفت، بررسی تغییرات نرخ دلار حاکی از آن است که روند بلندمدت نرخ این ارز در بازار داخلی باثبات و کاهشی است. درحالی‌که عمده بازاری‌ها بر این باورند که قیمت دلار تا ۲ هزار و ۸۰۰ تومان نیز پایین خواهد آمد، مدیرعامل بانک توسعه صادرات با اشاره به اینکه آزادسازی ۲/۴ میلیارد دلار از دارایی‌های بلوکه شده ایران تاثیر مثبتی بر گشایش ارزی در کشور خواهد داشت، تاکید کرد: «آنچه فعلا انجام شده گام مثبتی است و تاثیرات خود را گذاشته و بعید است شاهد نوسان نرخ ارز به سمت کاهش بیشتر باشیم.» اظهار نظر قطعی درخصوص روند قیمتی ارز میسر نیست و باید منتظر بود تا دید لغو تحریم‌ها، گسترش روابط اقتصادی خارجی و بازگشت دارایی‌های بلوکه شده به کشور، چگونه بازار ارز داخلی را تحت‌تاثیر قرار خواهد داد!
طلای جهانی
قیمت هر اونس طلای جهانی، دیروز نیز قدری افزایش یافت تا روی بیشترین مقادیر دو ماه اخیر خود بایستد. کاهش ارزش سهام و تضعیف دلار در بازارهای جهانی از دلایل عمده تقویت این روزهای طلا عنوان می‌شود. کارشناسان اقتصادی بر این باورند که عملکرد ضعیف شاخص سهام بورس «وال استریت» آمریکا تاثیر زیادی بر تمایل سرمایه‌گذاران بین‌المللی برای خرید طلا داشته است. یکی از دلایل دیگر تقویت طلا در سال جدید، افزایش تقاضای فیزیکی این فلز گرانبها از سوی بازارهای آسیایی عنوان می‌شود.
بازار سکه
قیمت انواع سکه و طلای ۱۸ عیار، دیروز بالاخره افزایش را تجربه کرد. تقویت طلای جهانی که نرخ هر اونس فلز زرد رنگ را به بیشینه مقادیر ۲ ماه اخیر خود رساند، دیروز بازار داخل را تحت‌تاثیر قرار داد و باعث شد که قیمت سکه تمام بهار ۱۴هزار تومان افزایش یابد. بازاری‌ها معتقدند که علاوه‌بر افزایش قیمت طلای جهانی، روند صعودی چند روز اخیر بازار ارز نیز در افزایش قیمت سکه موثر بوده است. بازار ارز که تحت‌تاثیر اجرای تعهدات توسط ایران و گروه ۱+۵ شاهد افت شدید قیمت‌ها بود، روزهای اخیر را در حال تعدیل افت حادث شده، سپری کرد. بر این اساس روند افزایشی قیمت در بازار ارز به همراه تقویت طلای جهانی موجب شد که بازار سکه قدری تکان بخورده و قیمت‌ انواع سکه مقداری بالا رود.

ملاقات عرضه و تقاضا در سطوح جدید