دنیای اقتصاد- پس از دو هفته کاهش مداوم بورس تهران و افت حدودا 11 درصدی شاخص کل بازار سرمایه، دیروز رشد 782 واحدی بورس و 30 واحدی فرابورس را شاهد بودیم. این در حالی است که حضور پررنگ حقوقی‌ها در بازار سرمایه توانست اثر خود را بر بازار بگذارد و پیش‌بینی مسوولان و فعالان بازار از تداوم حضور این گروه از معامله‌گران خوش‌بینانه است. در این بین تصمیمات مجلس از جمله تعیین احتمالی قیمت 15 سنتی برای خوراک پتروشیمی‌ها از موارد اثرگذار بر بازار است که در حال نهایی شدن است.
جنب پل حافظ
بازگشت بازار با رشد ۷۸۲واحدی شاخص

گروه بورس- همایون دارابی: بورس اوراق بهادار تهران روز گذشته شاهد به ثمر نشستن رایزنی‌ها و هماهنگی‌های صورت گرفته برای متوقف ساختن روند افت شاخص بود. به دنبال حدود دو هفته افت تقریبا مستمر شاخص، دیروز سرانجام خریدهای گسترده معامله‌گران حقوقی و حقیقی که از روز دوشنبه آغاز شده بود به نتیجه رسید و روند قیمتی بیشتر سهام بازار تغییر کرد.
با جمع‌آوری صف‌های فروش خودروسازان در روز دوشنبه برخی از نمادهای این گروه روز گذشته به صف خرید رسیدند. در همین حال نمادهای بانکی نیز شروع مناسبی را تجربه کردند که با صف‌های خرید به پایان رسید و توانست شرایط بهتری را برای کل بازار رقم بزند. در بازار دیروز معامله‌گران در ابتدای شروع بازار شاهد انتشار خبرهایی در مورد جلسه سرمایه‌گذاران حقوقی بودند؛ سرمایه‌گذارانی که پس از جلسه صبح روز دوشنبه این بار در سرمایه‌گذاری ملی گرد‌هم آمدند تا در مورد هماهنگی برای تعادل بازار رایزنی کنند. در مورد این جلسه مدیرعامل سرمایه‌گذاری ملی گفت: بیش از 50 شرکت حقوقی برای حمایت از بازار و ورود نقدینگی‌های جدید به جمع‌بندی رسیدند.
علیرضا عسگری‌مارانی ادامه داد: جلسه بسیار خوب برگزار شد و با توجه به وضعیت مناسب شرکت‌ها از منظر سودآوری، عمده شرکت‌های سرمایه‌گذاری به این جمع‌بندی رسیدند که از شرکت‌های زیرمجموعه خود حمایت و دفاع کنند. وی ادامه داد: شرکت‌های سرمایه‌گذاری و دیگر حقوقی‌ها بر حمایت از نقدینگی‌های وارد شده به بازار تاکید کردند و به‌طور جدی نیز مساله حمایت بیشتر از بازار پیگیری خواهد شد. وی افزود: باید دولت و مجلس طوری عمل کنند که این بازار دائما در حال رشد باشد، زیرا خروج سرمایه‌ها از بورس و ورود آن به بازارهای کاذب و غیرمولد، آثار جبران‌ناپذیری خواهد داشت. در همین حال همچنان نگاه بازار به سوی تحولات بیرونی بازار نیز هست؛ جایی که از امروز (چهارشنبه) مجلس شورای اسلامی کار بررسی لایحه بودجه را شروع خواهد کرد. موضوعات مطرح شده در لایحه بودجه در چند هفته اخیر از جمله مهم‌ترین موضوعاتی بوده که در افت بازار نقش داشته است. مجلس شورای اسلامی دیروز در آخرین دستور پیش از شروع بررسی لایحه بودجه کلیات لایحه اصلاح قانون مالیات‌های مستقیم را تصویب کرد.
در همین حال در تحولات سیاسی به نقل از روزنامه «گلوب اند میل» کانادا، مشاوران کنگره روز دوشنبه اعلام کردند که تلاش برای تحمیل تحریم‌های جدید علیه ایران در کنگره متوقف شده است و احتمالا اعضای کنگره در حال مذاکره برای معرفی یک لایحه ضعیف‌ برای تحریم‌ علیه تهران هستند. اعضای سنا و مجلس نمایندگان آمریکا در حال بررسی یک قطعنامه غیرالزام‌آور هستند که درباره برنامه هسته‌ای ایران ابراز نگرانی می‌کند و از مذاکره‌کنندگان 1+5 می‌خواهد، شرایط سختی را در مذاکره مقابل تهران ‌ قرار دهند. در بازار دیروز در گروه پتروشیمی معامله‌گران شاهد سخنان یک عضو کمیسیون تلفیق مجلس در مورد تعیین نرخ خوراک گاز پتروشیمی بودند. عضو کمیسیون تلفیق مجلس گفت: دولت باید نرخ خوراک گاز واحدهای پتروشیمی را به گونه‌ای قیمت‌گذاری کند که نرخ بازگشت سرمایه داخلی آنها تا 25 درصد شود و این نرخ برای واحدهایی که صنایع تکمیلی خود را مورد توجه قرار دهند،۳۰ درصد خواهد بود. داریوش اسماعیلی در گفت‌وگو با خبرگزاری فارس با اشاره به تصمیم نهایی کمیسیون تلفیق مجلس در خصوص نرخ خوراک گاز پتروشیمی‌ها ادامه داد: از طرف دیگر مقرر شد واحدهای پتروشیمی که به صنایع تکمیلی و ارزش افزوده بیشتر بپردازند نرخ خوراک شان به گونه‌ای تعیین شود که نرخ بازگشت سرمایه داخلی آنها 30 درصد شود که این مورد نیز نرخ تشویقی محسوب خواهد شد. این سخنان البته برداشت‌های متفاوتی را در میان کارشناسان بازار ایجاد کرده است؛ برای ایجاد نرخ بازدهی داخلی محاسبات متعددی صورت گرفته است که براساس محاسبات انجمن کارفرمایان صنعت پتروشیمی IRR صنعت پتروشیمی با خوراک 13 سنتی 16 درصد و با گاز 5 سنتی 23 درصد خواهد بود. این در حالی است که برخی منابع به نقل از مرکز پژوهش‌های مجلس معتقد به ایجاد IRR 25 درصدی با نرخ گاز 5/15 سنتی هستند. در هر شرایط نرخ گاز بیش از 7 سنت در منطقه خلیج فارس گران‌ترین گاز محسوب شده و شانسی برای سرمایه‌گذاری خارجی در صنعت پتروشیمی کشور ایجاد نخواهد کرد. در مجموع بازار دیروز بازاری مثبت بود که در آن شاخص با رشد 97/0 درصدی معادل 782 واحد به 81هزار و 644واحد رسید که اخابر، پارسان و تاپیکو بیشترین تاثیر مثبت را بر رشد شاخص داشتند. ارزش معاملات نیز با جهشی امیدوار‌کننده در بورس و فرابورس به 635میلیارد تومان بالغ شد.