ادامه روند صعودی در بازار سکه
گروه بازار پول- قیمت انواع سکه، دیروز نیز به مسیر افزایشی خود ادامه داد. تقویت قابل‌توجه سکه، همراه با افزایش قیمت روز جمعه اونس در بازارهای جهانی شروع شده بود و به‌رغم عدم تغییر نرخ اونس در روز یکشنبه، به صورت پیوسته تا دیروز ادامه داشت. طلای 18 عیار در روز شنبه، افزایش قیمتی شدیدتر از سکه را متحمل شده بود، اما در روزهای بعد افزایش قیمتی محدود و محدودتر را تجربه کرد.
طلاسازان این امر را ناشی از عدم افزایش تقاضا می‌دانند. آنها معتقدند مردم خریدهایی را که به مناسبت فرا رسیدن سال نو انجام می‌دهند اولویت‌بندی می‌کنند و طلا آخرین اولویت‌ها را به خود اختصاص می‌دهد. بر این اساس، مردم منتظرند تا ابتدا به خرید‌های ضروری‌تر بپردازند و خرید مصنوعات طلایی معمولا به هفته آخر سال موکول می‌شود. به هر روی طلا در بازارهای جهانی، همچنان مسیر افزایش قیمتی را می‌پیماید. نرخ طلای جهانی دیروز نیز افزایش یافت و به حدود ۱۳۲۷ دلار در هر اونس رسید. کارشناسان عمده تقویت دیروز فلز زردرنگ را ناشی از نگرانی‌هایی می‌دانند که از وضعیت اقتصادی آمریکا وجود دارد، اما در بازار ارز داخل فضا همچنان آرام است. پوند که مدتی بود در حال تقویت شدن در مقابل دلار در بازارهای جهانی بود، دیروز مقداری از ارزش خود را در مقابل این ارز از دست داد. در نتیجه این امر، نرخ پوند در بازار داخل قدری کاهش یافت. در مقابل بانک مرکزی نرخ رسمی پوند را باز هم افزایش داد و باعث شد که انطباق نسبت نرخ رسمی پوند به دلار با برابری جهانی این ارزها به هم بخورد. یورو همچنان به مسیر صعودی خود در بازارهای جهانی و بازار داخل ادامه می‌دهد و نرخ رسمی آن نیز دیروز قدری بالا رفت.
بازار طلای داخل
روند صعودی قیمت سکه در بازار داخل، دیروز نیز ادامه داشت. بازار طلای داخل تحت‌تاثیر تقویت اونس در بازارهای جهانی، از ابتدای هفته جاری قدری تکان خورده و سطح تقاضا در آن افزایش یافته است. قیمت سکه در اولین روز هفته به مقدار قابل‌توجهی بالا رفت و این روند افزایشی به‌رغم عدم تغییر قیمت اونس در روز یکشنبه تا دیروز به‌طور پیوسته ادامه داشت، اما سرعت افزایش قیمت طلای ۱۸ عیار در حال کاهش است. اظهارات طلاسازان حاکی از آن است که تقاضای سکه و طلای ۱۸ عیار از سوی اقشار مختلف و با انگیزه‌های مختلفی مطرح می‌شود و علت عدم‌همراهی این دو با یکدیگر را در پیمودن روند قیمتی می‌توان در همین امر جست‌وجو کرد. بر این اساس، تقویت طلا در بازارهای جهانی، امیدها را در بازار طلای داخل افزایش داد و سرمایه‌گذاران به امید تقویت بیشتر طلا در هفته‌ها و ماه‌های آینده اقدام به خرید سکه کردند. در نتیجه افزایش تقاضا نیز قیمت انواع سکه افزایش یافت، اما درخصوص طلای گرمی، اوضاع قدری متفاوت است. برخی از طلاسازان معتقدند که افزایش اخیر قیمت طلا، نتوانسته تقاضا را در بازار مصنوعات طلایی به مقدار قابل‌توجهی تغییر دهد. بر اساس اظهارات آنها، از چیزی حدود یک هفته دیگر می‌توان بازارها را بازار عید تلقی کرد. مردم در این بازار بر اساس اولویت‌های خود به خرید اقدام می‌کنند، اما طلا در خرید عید، یکی از آخرین اولویت‌ها را برای مردم دارد و مردم در هفته آخر سال اگر چیزی از سرمایه‌‌شان باقی مانده باشد به خرید مصنوعات طلایی اقدام می‌کنند. در نتیجه، نزدیک شدن عید باعث شده که مردم برای خرید مصنوعات طلایی قدری تعلل کنند تا بعد از تهیه ضروریات، در صورت امکان به خرید آن اقدام کنند. به همین خاطر تقاضا برای طلای گرمی خیلی افزایش پیدا نکرده است، البته طلاسازان احتمال می‌دهند که در ادامه افزایش تقاضای طلای گرمی بتوانند قیمت این کالا را افزایش دهند، اما در حال حاضر سطح مبادلات در این بازار را خیلی مساعد عنوان نمی‌کنند. بین طلاسازان که از وضعیت تقاضای این روزهای بازار ابراز نارضایتی می‌کنند، نگرانی‌هایی از احتمال افزایش مالیات بر ارزش افزوده نیز مشاهده می‌شود. آنها می‌گویند، زمرمه‌هایی می‌شنوند، مبنی‌بر اینکه احتمال دارد مالیات بر ارزش افزوده از ۶ درصد به ۸ درصد افزایش پیدا کند. درخصوص صحت و سقم این شایعات اطلاعی در دست نیست، با این وجود طلاسازان که در محاسبه قیمت طلا ۷ درصد سود برای خود در نظر می‌گیرند، افزایش مالیات به میزانی بیش از سود را غیرمنطقی عنوان می‌کنند. به هر حال، برخلاف طلای گرمی، تقاضا برای سکه افزایش پیدا کرده است. در بعدازظهر روز یکشنبه به رغم افزایش قیمت صبح مشاهده شد که قیمت انواع سکه قدری کاهش پیدا کرد. به نظر می‌رسید که بازار در حال تعدیل افزایش قیمت نسبتا زیادی بود که سکه تجربه کرده بود؛ اما قیمت این کالا خیلی پایین نیامد و در نهایت سکه روز یکشنبه را نیز با افزایش قیمت پشت سر گذاشت، تا اینکه دیروز، تقویت مجدد اونس در بازارهای جهانی، توانست دوباره بازار سکه را تکان دهد. به هر روی بازاری‌ها امیدوار هستند که این روند ادامه داشته باشد و رکودی که به‌دلیل عملکرد ضعیف طلا در سال ۲۰۱۳ بازار طلای داخل را فرا گرفته بود، با ادامه این روند از بازار رخت بربندد.
طلای جهانی
قیمت هر اونس طلای جهانی، دیروز نیز به مسیر افزایشی خود ادامه داد. اونس که تحت‌تاثیر آمارهای ضعیفی که از اقتصاد آمریکا منتشر شده بود، روز جمعه و شنبه افزایش قیمت قابل‌توجهی را تجربه کرده بود، روز یکشنبه تغییر قیمت نداد، اما دیروز با شروع هفته کاری بازارهای جهانی، قیمت طلا مسیر صعودی خود را از سرگرفت. کارشناسان اقتصادی بر این باورند که نگرانی نسبت به وضعیت اقتصادی آمریکا و کاهش ارزش دلار بیشترین تاثیر را بر ادامه روند صعودی قیمت طلا در بازارهای جهانی داشته است. به هر روی طلا که سال ۲۰۱۳ را با ثبت بدترین عملکرد ۳ دهه اخیر پشت سر گذاشت، اکنون روزهای خوبی را سپری می‌کند و پیش‌بینی کارشناسان «کیتکونیوز» نیز از ادامه روند صعودی این فلز گرانبها در روزهای آتی حکایت دارد. با این وجود، اظهارنظر قطعی درخصوص روند آتی فلز زردرنگ میسر نیست و باید منتظر بود تا دید بازار به آمارهایی که در این هفته از وضعیت مسکن و بازار کار آمریکا و تراز تجاری چین منتشر می‌شود، چگونه واکنش نشان خواهد داد.
بازار ارز
دیروز قیمت پوند انگلیس در بازار تهران کاهش یافت و نرخ یورو قدری بالا رفت. بازاری‌ها در تنظیم قیمت‌های روی تابلوهاشان توجه زیادی به برابری‌های جهانی دارند و این تغییرات نیز احتمالا از تقویت یورو و تضعیف پوند در مقابل دلار در بازارهای جهانی ناشی شده بوده است.
در مقابل، بانک مرکزی به‌رغم کاهش نرخ برابری پوند در مقابل دلار، نرخ رسمی این ارز را افزایش داد و باعث شد که انطباق نسبت نرخ رسمی پوند به دلار با برابری جهانی این ارزها به هم بخورد. به هر روی فضای بازار آرام است و خبرهایی درخصوص گسترش روابط اقتصادی ایران به گوش می‌رسد. از جمله این اخبار می‌توان به دعوت روسیه از بانک توسعه اسلامی برای همکاری اشاره کرد. بر این اساس معاون پارلمان روسیه از بانک توسعه اسلامی برای همکاری در زمینه توسعه بانکداری اسلامی در روسیه دعوت به همکاری کرد. کارشناسان بر این باورند که انتشار اخباری از این دست می‌تواند به تداوم روند کنونی بازار کمک کند.