دنیای‌اقتصاد- کرمان- مجید نعمت‌الهی: استاندار کرمان در جلسه هیات موسس تشکیل شرکت صنایع پتروشیمی کرمان گفت: ایجاد مجمتع پتروشیمی در کرمان، آغاز تحولی بزرگ در اقتصاد شرق کشوراست.
علیرضا رزم حسینی افزود: در اجرای این طرح بزرگ و موثر، سرمایه‌گذاران بخش خصوصی و مردم مشارکت خواهند کرد.
استاندار کرمان اظهار کرد: از همه ظرفیت‌های استانی برای پیشبرد پروژه صنایع پتروشیمی استفاده خواهیم کرد، تا ثمرات آن در همه شهرستان‌های استان دیده شود.
او در ادامه گفت: با فعال شدن پتروشیمی کرمان ۵ هزار شغل به صورت مستقیم و ۶۰ هزار شغل به صورت غیرمستقیم ایجاد خواهد شد. بر اساس این گزارش، در این نشست مجتمع پتروشیمی کرمان با عنوان فجر کرمان نام‌گذاری و سازمان توسعه عمران استان کرمان متولی پیگیری امور شرکت شد.
مشاور پروژه پتروشیمی فجر کرمان، هم گفت: پروژه مجتمع پتروشیمی کرمان از نظر سرمایه‌گذاری بسیار ایده‌آل است و کل پروژه به ۲/۱ میلیارد دلار اعتبار نیاز دارد که برای اجرای فاز اول و تولید متانول ۳۵۰ میلیون یورو نیاز است.
سیدکاظم عظیمی افزود: مجتمع پتروشیمی کرمان کار جدیدی است که با استفاده از گاز طبیعی و در مراحل مختلف، محصولات پتروشیمی تولید خواهد کرد. وی افزود: برای انجام کار نیاز به ورود ۱۹۰ هزار مترمکعب گاز در ساعت به پروژه داریم.
عظیمی با اشاره به اینکه وجود آب در این طرح مهم است، تصریح کرد: این طرح از استثنائات پتروشیمی است که بعد از آغاز کار، خودش آب تولید می‌کند و در حدود ظرفیت ۲ تا سه حلقه چاه آب همراه با پتروشیمی تولید می‌کنیم که برای مصرف در بخش کشاورزی مفید است. وی افزود: برای آغاز فعالیت نیاز به آب داریم و استان باید آمادگی تامین مقدار آب مورد نیاز در مرحله اول را داشته باشد.
مشاور پروژه پتروشیمی فجر کرمان گفت: می‌خواهیم گاز را برای سوخت و خوراک اولیه استفاده کنیم و با گرفتن اکسیژن هوا و گاز، اکسید کربن را تولید و در مرحله بعد و ادامه روند، متانول تولید خواهیم کرد.
وی افزود: با رسیدن به متانول و پروپلین می‌توانیم تمام مشتقات پتروشیمی را تولید کنیم و این طرح جدیدی در دنیا است که مرحله تولید متانول آن در ایران اجرا شده و ما می‌خواهیم در کرمان روی مرحله بعد از تولید متانول کار کنیم.
وی اظهار کرد: در این پروژه ۴۳۰ هزار تن پلی پروپلین و ۱۸۰ هزار تن بنزین تولید خواهیم کرد و با تغییراتی ساده می‌توانیم به تولید ۵۰۰ هزار تنی نیز برسیم.