هرچند صنعت بانکداری در ایران از قدمت دیرینه‌ای برخوردار است، ولی تنوع بخشیدن به خدمات و نوسازی سیستم‌ها و ارائه خدمات جدید، باعث شده که این صنعت به عنوان یک صنعت روبه ‌رشد جلوه کند. به‌طور کلی سودآوری در صنعت بانکداری تحت تاثیر مستقیم سیاست‌های پولی و مالی بانک مرکزی (نرخ بهره و حجم نقدینگی) و شرایط کلان اقتصادی (رکود و رونق) است.
همچنین سطح تورم، نرخ سود سپرده ها، ارزش زمانی پول و تمایل سپرده گذاران، هزینه‌های مالی بنگاه‌های متقاضی تسهیلات و توانایی آنها جهت بازپرداخت، حجم و هزینه مطالبات مشکوک الوصول و معوق برای بانک‌ها و حجم نقدینگی در گردش از جمله عواملی هستند که این صنعت را با مخاطرات متعددی روبه‌رو می‌سازند. با ورود بانک کارآفرین در سال ۱۳۸۲ به بورس اوراق بهادار تهران، گروه بانکداری در بورس تهران به عنوان صنعتی نوپا مطرح شد. پس از آن بانک اقتصاد نوین به این گروه پیوست و با بازده بسیار مطلوبی که برای سهامداران خود به ارمغان آورد، صنعت بانکداری مورد توجه بسیار قرار گرفت. گزارش حاضر با استفاده از داده‌های خروجی سامانه سهام کاو در تاریخ ۱۶ بهمن، به بررسی این گروه صنعت با اهمیت پرداخته است. ۱۰ نماد در گروه صنعت بانک و موسسات اعتباری در بورس اوراق بهادار و ۷ نماد در این گروه در فرابورس ایران در حال فعالیت هستند.
بررسی گروه صنعت بانکداری از نظر شاخص ۵۰ شرکت فعال‌تر و شاخص ۳۰ شرکت بزرگ‌تر
در جدول همراه شرکت‌هایی که عضو شاخص ۵۰ شرکت فعال‌تر و عضو شاخص ۳۰ شرکت بزرگ‌تر بورس اوراق بهادار هستند و در گروه صنعت بانک و موسسات اعتباری فعال هستند، نشان داده شده‌اند. همان‌طور که مشخص است، ۴نماد از این گروه صنعت همزمان عضو شاخص ۵۰ شرکت فعال‌تر و ۳۰ شرکت بزرگ‌تر بورس هستند.
نسبت P/E در گروه صنعت بانک و موسسات اعتباری
P/E یک نسبت آینده‌نگر است؛ یعنی تغییرات آن به برآورد سرمایه‌گذاران از وضعیت آتی شرکت بستگی دارد. P/E بیان‌کننده میزان بازدهی مورد انتظار از خرید یک سهم است و نشان می‌دهد که به ازای هر ریال سود، سرمایه‌گذاران مایلند چند ریال پرداخت کنند. P/E بالاتر بیانگر آن است که سرمایه‌گذاران انتظار دارند سود در آینده با نرخ بیشتری نسبت به گذشته، رشد کند و به این علت مایلند مبلغ بیشتری را به ازای هر ریال سود پرداخت کنند.
میانگین نسبت قیمت به سود هر سهم پیش‌بینی شده در گروه صنعت بانک‌ها و موسسات اعتباری در بورس اوراق بهادار ۴/۱۱ است که بانک ملت با P/E ۷/۶ دارای کمترین میزان این نسبت و پست بانک ایران با ۸/۳۹ دارای بیشترین میزان این نسبت در این گروه در بورس اوراق بهادار است. همچنین میانگین نسبت قیمت به سود هر سهم پیش‌بینی شده این گروه در فرابورس ایران ۵/۷ است که بانک سرمایه با رقم ۶/۶ کمترین میزان و بانک گردشگری با ۳/۸ واحد بیشترین میزان را در گروه صنعت بانکداری در فرابورس دارا هستند.
آخرین ارزش بازار گروه صنعت بانک و موسسات اعتباری
مجموع آخرین ارزش بازار شرکت‌های موجود در گروه صنعت مذکور در بورس اوراق بهادار ۴۷۰,۸۳۴,۵۳۹ میلیون ریال است که ۵۷/۱۱ درصد از کل ارزش بورس اوراق بهادار را به خود اختصاص داده است و تمامی ۱۰ نماد فعال این گروه صنعت در بورس اوراق بهادار دارای ارزش بازار بیش از هزار میلیارد ریال هستند. بانک پاسارگاد، بانک ملت و بانک تجارت به ترتیب بیشترین ارزش بازار را در اختیار دارند و پست بانک ایران دارای کمترین ارزش بازار در این گروه صنعت
است.
ارزش بازار گروه صنعت مورد بررسی در بازار فرابورس ایران ۳۴,۲۹۹,۰۰۰ میلیون ریال است که ۰۷/۵ درصد از کل ارزش بازار فرابورس را در‌بر‌می‌گیرد (بانک سرمایه دارای بیشترین ارزش بازار و بانک ایران زمین دارای کمترین ارزش بازار در این گروه صنعت در فرابورس هستند).
آخرین ارزش بازار شناور آزاد گروه صنعت بانک و موسسات اعتباری
صنعت بانک و موسسات اعتباری با داشتن ۱۲۳,۰۱۷,۱۱۲ میلیون ریال ارزش بازار شناور آزاد، توانسته است ۲۶/۲۰ درصد از کل ارزش بازار شناور آزاد بورس اوراق بهادار را به خود اختصاص دهد. تمامی ۱۰ نماد فعال در این گروه صنعت دارای ارزش بازار شناور آزاد بیشتر از ۲۰۰ میلیارد ریال در بورس اوراق بهادار هستند (بانک پاسارگاد، بانک کارآفرین و بانک انصار به ترتیب بیشترین درصد سهام شناور آزاد را در این گروه صنعت از آن خود کرده اند).
بازده سال جاری گروه صنعت بانک و موسسات اعتباری
شاخص گروه صنعت بانکداری در بورس اوراق بهادار، با۸۳/۱۶۴ درصد بازدهی از ابتدای سال جاری تا کنون همراه بوده که بانک سینا، بانک تجارت و بانک صادرات در این گروه صنعت به ترتیب دارای بیشترین درصد بازدهی در سال جاری بوده‌اند. در نمودارهای همراه درصد بازده سال جاری و درصد بازده در طول ۵۲ هفته گذشته برای کلیه سهام‌ فعال در گروه صنعت بانکداری در بورس و اوراق بهادار و فرابورس نشان داده شده است.
ROA و ROE در گروه صنعت بانک و موسسات اعتباری
بازده دارایی‌ها (ROA) یکی از معیارهای سودآوری و نشان‌دهنده مقدار سودآوری دارایی‌ها است. بانک پاسارگاد با ۵ درصد بازدهی دارایی‌ها در بورس اوراق بهادار و بانک گردشگری با ۳ درصد بازدهی دارایی‌ها در بازار فرابورس صدر نشین این معیار در گروه صنعت بانکداری هستند. بازده حقوق صاحبان سهام (ROE)، نشان‌دهنده مقدار سودآوری حقوق صاحبان سهام است و وضعیت بازدهی سهامداران را مشخص می‌کند. میانگین بازدهی حقوق صاحبان سهام برای این گروه صنعت در بورس اوراق بهادار ۲۴ درصد است که بالاترین ROE به بانک انصار به میزان ۳۲ درصد تعلق دارد. همچنین میانگین بازدهی حقوق صاحبان سهام برای این گروه صنعت در فرابورس ایران ۲۱ درصد است که بالاترین ROE به بانک سرمایه به میزان ۲۹ درصد تعلق دارد. در نمودار همراه ROA و ROE کلیه شرکت‌های فعال در گروه صنعت بانک و موسسات اعتباری نشان داده شده است.
بررسی نسبت‌های اهرمی در گروه صنعت بانک و موسسات اعتباری
نمودار نشان می‌دهد دارایی‌های شرکت‌های فعال در گروه صنعت بانک و موسسات اعتباری در بورس و فرابورس با چه نسبتی از بدهی‌ها و حقوق صاحبان سهام تامین مالی شده‌اند. نسبت کل بدهی‌ها به حقوق صاحبان سهام بیانگر آن است که شرکت‌ها برای تامین مالی دارایی‌ها چه درصدی از حقوق صاحبان سهام و چه درصدی از بدهی‌ها استفاده می‌ کنند. بالا بودن این نسبت حاکی از آن است که شرکت بیشتر از بدهی در تامین مالی استفاده کرده است. در گروه صنعت بانکداری بانک ملت با هزار و ۹۹۰ درصد دارای بیشترین رشد و بانک پاسارگاد با ۵۷۶ درصد دارای کمترین مقدار از نسبت کل بدهی‌ها به حقوق صاحبان سهام در بورس اوراق بهادار هستند. در فرابورس نیز بانک سامان دارای بیشترین درصد و بانک دی دارای کمترین درصد از این نسبت هستند.
نسبت کل بدهی‌ به دارایی‌ها، بیانگر آن است که چند درصد دارایی‌ها از محل بدهی تامین شده است. اگر این نسبت بالاتر از یک باشد نشان می‌دهد بدهی‌های شرکت بیشتر از دارایی‌های آن است. بانک تجارت با ۹۵ درصد دارای بیشترین میزان این نسبت و بانک پاسارگاد با ۸۵ درصد دارای کمترین میزان نسبت کل بدهی‌ها به کل دارایی‌ها در گروه صنعت بانکداری در بورس اوراق بهادار است. در فرابورس نیز بانک سامان دارای بیشترین درصد و بانک دی دارای کمترین درصد از این نسبت است. در نمودارهای بنیادی بالا تمام بانک‌های ثبت‌شده در بورس اوراق بهادار و فرابورس آورده شده‌اند و در متن فقط به بانک‌هایی که عرضه اولیه شده‌اند پرداخته شده است.
منبع: شرکت رریکو
www.rerico.ir

عملکرد داغ بانک‌ها در بورس

عملکرد داغ بانک‌ها در بورس

عملکرد داغ بانک‌ها در بورس

عملکرد داغ بانک‌ها در بورس