گروه خودرو - خیابان‌ها و جاده‌های کشور، در شرایطی انواع و اقسام خودروهای داخلی و خارجی را در خود جای داده‌اند که در این بین، بیشترین سهم را محصولات ۲۰ تا ۴۰ میلیون تومانی در اختیار دارند و کمترین سهم نیز نصیب ۴۰ تا ۶۰ میلیون تومانی‌ها شده است. بنابر آمار شرکت بازرسی کیفیت و استاندارد ایران، خودروهای سواری کشور در شش دسته قیمتی «زیر ۲۰ میلیون تومان»، «۲۰ تا ۴۰ میلیون تومان»، «۴۰ تا ۶۰ میلیون تومان»، «۶۰ تا ۸۰ میلیون تومان»، «۸۰ تا ۱۰۰ میلیون تومان» و «بالای ۱۰۰ میلیون تومان» تقسیم و سهم هر گروه در بازار ایران مشخص شده است. بر این اساس، «زیر ۲۰ میلیونی‌ها» ۸/۴۷ درصد از کل خودروهای سواری کشور را طی نیمه نخست امسال در اختیار دارند و «۲۰ تا ۴۰ میلیونی‌ها» نیز از سهمی ۶/۴۸ درصدی برخوردارند. همچنین، خودروهای «۴۰ تا ۶۰ میلیونی» نیز دو دهم درصد بازار ایران را در اختیار دارند و سهم «۶۰ تا ۸۰ میلیونی‌ها» هم به ۷/۱ درصد می‌رسد.

در مورد خودروهای «۸۰ تا ۱۰۰» میلیونی نیز گزارش شده که تنها شش دهم درصد از سهم بازار در دست آنهاست. در نهایت «خودروهای بالای ۱۰۰ میلیون تومان» نیز تنها ۱/۱ درصد در بازار کشور سهم دارند. با این حساب، بیشترین سهم بازار خودرو کشور در دست «۲۰ تا ۴۰ میلیون تومانی‌ها» است، خودروهایی که ترکیبی از ایران خودرو و پارس‌خودرو و خودروسازان بخش خصوصی به شمار می‌روند. از سوی دیگر، کمترین سهم بازار خودروهای کشور را نیز «۴۰ تا ۶۰ میلیونی‌ها» در اختیار دارند و در این گروه تنها «کیا پیکانتو و گریت‌وال» به چشم می‌آیند. آمار نشان می‌دهد بازار خودروهای سواری ایران در دست خودروسازان داخلی است و سه خودروساز بزرگ کشور (ایران خودرو و سایپا و پارس‌خودرو) بالای ۹۰ درصد بازار را در اختیار دارند. این در شرایطی است که تنوع خودروهای مونتاژی و وارداتی بیش از داخلی‌ها گزارش شده است. اما نگاهی بیندازیم به جزئیات سهم بازار خودروهای کشور و ببینیم هر خودرویی چه سهمی در این بازار دارد. بنابر گزارش شرکت بازرسی، خودروهای گروه زیر ۲۰ میلیونی را پرایدها به همراه تیبا و MVM مدل ۱۱۰ تشکیل می‌دهند و در این بین، MVM تنها چهار دهم درصد سهم دارد و باقی در اختیار مدل‌های پراید و تیبا است. بر این اساس، پراید ۱۳۱ بیشترین سهم را داراست و ۸/۶۹ درصد از خودروهای زیر ۲۰ میلیون تومان کشور را این مدل به خود اختصاص داده است. پراید ۱۱۱ نیز ۶/۱۳ درصد سهم دارد و مدل ۱۳۲ هم سهمی فقط چهار درصدی را به خود می‌بیند. همچنین مدل ۱۴۱ هم کمترین سهم را بین پرایدها دارد؛ یعنی تنها یک درصد. دیگر خودرو گروه زیر ۲۰ میلیون تومانی‌ها نیز که تیبا باشد، ۲/۱۱ درصد از محصولات این گروه را به خود اختصاص داده است. اعضای این گروه همگی جزو خودروهای کم کیفیت کشور به شمار می‌روند، اما چون از قیمت پایین‌تری نسبت به سایر خودروها برخوردار هستند، مشتریانشان بیشتر است.

به سراغ گروه «۲۰ تا ۴۰ میلیونی‌ها» برویم که توانسته اند بیشترین سهم بازار خودروهای سواری کشور را ازآن خود کنند. در این گروه، پژو پارس و پژو ۴۰۵ به ترتیب ۲/۲۷ و ۴/۱۷ درصد سهم دارند که در مقایسه با سایر خودروها سهم‌های بیشتری به حساب می‌آید. رانا و سمند معمولی هم به ترتیب ۲/۱۰ و ۱۰ درصد در گروه ۲۰ تا ۴۰ میلیونی‌ها سهم دارند. دیگر مدل سمند به نام EF۷ نیز ۵/۸ درصد سهم را به خود می‌بیند و پژو ۲۰۶ نیز تنها ۸/۸ درصد خودروهای این گروه را به خود اختصاص داده که سهم مدل‌های‌هاچ بک آن بیشتر است. طبق آمار، خودروهای چینی مانند جک و توجوی و ام‌وی‌ام مدل ۵۳۰ و ام‌وی‌ام مدل ۳۱۵ و لیفان ۶۲۰ نیز در مجموع ۲/۵درصد در گروه ۲۰ تا ۴۰ میلیونی‌ها سهم دارند و در این بین، مدل ۳۱۵ بیشترین سهم را داراست. این گروه، اما سه مدل تندر-۹۰ (پارس تندر، تندر ایران خودرو و تندر پارس‌خودرو) را نیز در خود جای داده که مجموعا سهمی ۱۲ درصدی را به خود اختصاص داده‌اند. تندر پارس‌خودرو بیشترین سهم را بین تندرهای موجود داراست.

گروه ۴۰ تا ۶۰ میلیونی نیز فقط دو عضو دارد که کیاپیکانتو سهمی ۳۸ درصدی را داراست و گریت‌وال نیز ۶۲ درصد سهم را به خود اختصاص داده است. در دسته بعدی هم که همان ۶۰ تا ۸۰ میلیونی‌ها باشند، فقط با مگان و ام‌وی‌ام مدل X۳۳ و لیفان X۶۰ روبه‌رو می‌شویم که در این بین، لیفان دارای بیشترین سهم (۱/۳۸ درصد) است. ام‌وی‌ام X۳۳ هم ۴/۳۳ درصد سهم دارد و ۵/۲۸ درصد باقی‌مانده نیز سهم مگان شده است.

اما در گروه ۸۰ تا ۱۰۰ میلیون تومانی‌ها هم با پنج خودرو روبه‌رو می‌شویم که در بین آنها، نیو سراتو بیشترین سهم را (۱/۵۲ درصد)، در اختیار دارد. مزدا۳ نیز ۸/۲۴ درصد سهم گروه ۸۰ تا ۱۰۰ میلیونی‌ها را به خود اختصاص داده و دو محصول ام‌جی (ام‌جی ۶ و ام‌جی ۵۵۰) نیز در مجموع ۵/۱۸ درصد خودروهای این گروه را به خود اختصاص داده‌اند. سهم هیوندایی i۲۰ نیز از این گروه فقط ۶/۴ درصد است.

اما سری هم به گروه بالای ۱۰۰ میلیونی‌ها بزنیم که در بین خودروهای این گروه، نیسان تیانا با ۸/۳۰ درصد، بیشترین سهم را داراست. پس از تیانا، این کیا اپتیماست که توانسته ۱۵/۵ درصد از خودروهای گروه بالای ۱۰۰ میلیون تومان را به خود اختصاص دهد. سوزوکی گرندویتارا و هیوندایی سوناتا نیز به ترتیب ۱/۱۱ و ۹/۸ درصد سهم از این گروه دارند و سهم هیوندایی آزرا و جنسیس نیز هر کدام ۸/۱ درصد برآورد شده است. همچنین میتسوبیشی ASX نیز ۹/۵ درصد در گروه بالای ۱۰۰ میلیونی‌ها سهم دارد. اسپورتیج نیز خودرویی است که توانسته ۶/۹درصد از محصولات این گروه سهم داشته باشد. سهم هیوندایی IX۵۵ هم پنج درصد گزارش شده و سورنتو و وراکروز نیز هر کدام ۸/۳ درصد از خودروهای بالای ۱۰۰ میلیون تومان کشور را شامل می‌شوند. همچنین کیاموهاوی نیز ۱/۲درصد از گروه تحت بررسی سهم دارد.