تابلوی آتی سکه قرمز شد
گروه بورس کالا - طیبه شهبازی: با وجود اینکه هیچ نشانه‌ای از فروکش کردن تنش‌ها در اوکراین مشاهده نمی‌شود، و همزمان با تنگ‌تر کردن حلقه محاصره برکریمه از سوی روسیه، غرب به دنبال اقداماتی جهت مقابله با اقدام روسیه است، بهای طلا که به دلایل فوق تا پایان معاملات روز دوشنبه با صعود چشمگیری روبه رو بود، دیروز رو به نزول نهاد. به اعتقاد تحلیلگران بازار طلا، ضعیف بودن تقاضا در بازار فیزیکی باعث شده تا افزایش اخیر قیمت طلا بسیار متزلزل و ناپایدار باشد. از سوی دیگر با رشد قیمت‌ها اکنون سرمایه‌گذاران برای بهره‌گیری از این وضعیت اقدام به فروش طلاهای خود در بازار کرده‌اند.
بسیاری از سرمایه‌گذاران بین المللی از ترس و نگرانی تشدید بحران اوکراین در چند روز گذشته اقدام به خرید طلا کردند؛ اما از آنجا که چنین تقاضایی واقعی نیست و به دلایل سفته بازانه وارد بازار شده، کارشناسان اقتصادی معتقدند که کمرنگ یا ناپدید شدن این عوامل (تنش در اوکراین) منجر به کاهش مجدد بهای طلا خواهد شد. بنابراین بخش مهمی از سرمایه گذاران طلا بر این باورند که اکنون بهترین زمان برای فروش طلا است.
طلا از ابتدای سال‌جاری میلادی تا روز دوشنبه بیش از ۱۱ درصد معادل ۱۳۷ دلار افزایش قیمت داشته که بهترین عملکرد قیمت این فلز از سال ۱۹۸۳ میلادی به شمار می‌رود و همین امر در کنار ناپایداری عوامل صعودی آن در چند روز اخیر موجب شد تا بسیاری در موقعیت به وجود آمده به‌منظور کسب سود اقدام به فروش طلای خود کنند.
به اعتقاد این گروه بهبود شرایط رشد و رونق اقتصادی آمریکا، احتمال افزایش نرخ بهره در این کشور و افزایش ارزش دلار می‌تواند دلایل مهمی برای فروش ذخایر طلا باشد. این گروه بر این باورند که حتی بحران اوکراین می‌تواند موجب افزایش ارزش دلار شود و این مساله به ضرر قیمت طلا تمام خواهد شد. به دلیل اعتبار ارز روسیه، وقتی یک آشفتگی در چنین اقتصاد مهمی رخ می‌دهد، این ناامنی به نفع طلا تمام می‌شود. به عبارت دیگر، آشفتگی در هر اقتصاد بزرگی در نهایت به نفع طلا می‌شود و همین موضوع هم می‌‌تواند بر افزایش قیمت سکه و ارز تاثیرگذار باشد. تحولات بازار طلا در شرایطی است که نشست آتی فدرال رزرو آمریکا قرار است ۱۸ و ۱۹ مارس برگزار شود. پیش از این هفته گذشته مسوولان این بانک اعلام کردند که به کاهش ماهانه میزان خرید اوراق قرضه ادامه خواهند داد. این مساله هم به چشم‌انداز کاهشی طلا در آینده نزدیک دامن می‌زند.
در بازارهای داخلی چه گذشت؟
ناپایداری صعود قیمتی طلا که روز گذشته موجب شد تا بهای هر اونس این فلز تا ۲۰ دلار - تا میانه معاملات - نیز سقوط کند، بازار آتی سکه را که با تمام توان در مسیر افزایش قیمت حرکت می‌کرد، ناگهان از حرکت بازداشت و در خلاف جهت به سمت کاهش چشمگیر بها سوق داد. به این ترتیب سکه‌هایی که از ابتدای هفته تا روز دوشنبه هر روز بین ۴۰ تا ۵۰ هزار تومان صعود کرده بودند، دیروز در بیشترین ریزش خود بین ۵۰ تا ۶۲ هزار تومان سقوط کردند (نزدیک پنج درصد برای هر سررسید، یعنی سقف روزانه ریزش قیمت). این رقم در شروع معاملات آتی سکه در روز گذشته بین ۳۰ تا ۴۵ هزار تومان به عبارتی کمتر از ۴ درصد بود.
در این میان سکه‌های تمام بهار بازار نقدی که روز دوشنبه بالاخره توانسته بودند بیش از یک میلیون تومان دادوستد شوند، دیروز به تبع ریزش اونس طلا بیش از ۲۶ هزار تومان - تا ساعت ۱۶:۰۰ - کاهش قیمت داشتند. از قیمت هر گرم طلا در بازار آزاد نیز در این روز بیش از ۲۵۰۰ تومان کاسته شد. دلار بازار آزاد اما در ابتدای معاملات دیروز تا ۳۱۱۷ تومان هم بالا رفت، ولی در ادامه به ۳۰۷۰ تومان بازگشت و در همین محدوده نوسان می‌کرد. از سوی دیگر با گذشت سه روز از زمان تعیین شده برای واریز قسط دوم دارایی‌های ایران به حساب بانک مرکزی روز گذشته هنوز خبری مبنی بر واریز قسط دوم منتشر نشده بود. این در حالی است که قسط بعدی نیز قرار است در تاریخ ۷ مارس
(۱۶ اسفند) واریز شود. پیش از این قائم‌مقام بانک مرکزی گفته بود که ورود ۲/۴ میلیارد دلار از منابع بلوکه شده ایران به بانک مرکزی برای پاسخ‌گویی به نیاز اساسی ارزی کشور کمک می‌کند. بازگشت این حجم ارز به کشور یکی از دلایل کسانی بود که معتقد بودند دلار تا پایان سال جهش قیمتی چندانی نخواهد داشت.
ریزش قیمت‌های دیروز موجب شد تا سررسیدهای آتی سکه از اختلاف قیمتی میان خود بکاهند؛ به طوری که تفاوت بین سررسید نزدیک و دور این بازار از ۲۱۵ هزار تومان در روز دوشنبه، به ۱۹۲ هزار تومان رسیده بود، در نتیجه اختلاف میان سکه نقدی و دورترین سررسید آتی هم کمتر شد. در همین حال طی امروز تا جمعه انتشار آمارهایی از اقتصاد آمریکا مثل شاخص تغییرات اشتغال رشته‌های غیرکشاورزی، سخنرانی برخی از اعضای بانک مرکزی آمریکا، آمار نرخ بیکاری این کشور و انتشار بیانیه بانک مرکزی کانادا در کنار شاخص تراز تجاری آمریکا هم بر روند حرکت طلا اثرگذار است.

تابلوی آتی سکه قرمز شد

تابلوی آتی سکه قرمز شد