دنیای اقتصاد- ۸۰ اقتصاددان، ۲۴ جامعه شناس و ۲۴هنرمند مشهور کشور، با ارسال نامه‌ای به حسن روحانی، خواستار ایجاد زمینه‌های اجرایی از طرف دولت برای «چشم‌پوشی داوطلبانه از دریافت یارانه نقدی» شدند. امضا کنندگان همچنین از روحانی خواسته‌‌اند که منابع یارانه نقدی آنها «به نفع مدارس محروم کشور» هزینه شود. هنرمندان مشهوری چون علی مصفا، لیلا حاتمی، اصغر فرهادی و فرهاد آئیش و اقتصاددانان سرشناسی مانند علینقی مشایخی، حسین عبده تبریزی، حمیدرضا برادران شرکا و جواد صالحی اصفهانی جزو امضاکنندگان این نامه هستند. نامه 128 فرهیخته به رئیس‌جمهور برای چشم‌پوشی داوطلبانه از یارانه نقدی

خبرآنلاین- ۲۴ هنرمند، ۸۰ اقتصاددان و ۲۴ جامعه‌شناس مشهور کشور با ارسال نامه‌ای به حسن روحانی، خواستار ایجاد زمینه‌های اجرایی از طرف دولت برای «چشم‌پوشی داوطلبانه شهروندان نوعدوست از یارانه نقدی به نفع مدارس محروم کشور» و ارائه «گزارش‌های مالی شفاف و منظم در زمینه چگونگی هزینه شدن منابع مالی حاصله» شدند.

در این نامه که به امضای هنرمندان مشهوری مانند اصغر فرهادی، رخشان بنی‌اعتماد، سید رضا میرکریمی، لیلا حاتمی، علی مصفا، حسین مختاباد و فرهاد آییش رسیده، عنوان شده است: «بسیاری از کودکان ایران‌زمین در کلاس‌هایی درس می‌خوانند که هنوز نور کافی، سرویس بهداشتی، حداقل امکانات ورزشی، آبسردکن، بخاری استاندارد و کتابخانه ندارند؛ چه رسد به امکانات آموزشی مناسبی که بتواند آنها را به نسلی توانمند و بالنده تبدیل کند...»

اقتصاددانان سرشناسی چون علینقی مشایخی، حسین عبده تبریزی، غلامعلی فرجادی، حجت‌الاسلام سیدعباس موسویان، محمد طبیبیان، حمیدرضا برداران شرکا، جواد صالحی اصفهانی و وحید محمودی نیز با امضای این نامه از دولت خواسته‌اند که با ایجاد زمینه اجرایی برای چشم‌پوشی داوطلبانه شهروندان از قسمتی یا تمام یارانه نقدی خود و اهدای آن برای اجرای پروژه‌هایی با محوریت ارتقای عدالت در آموزش‌وپرورش، گزارش‌های مالی شفاف و منظمی را در زمینه چگونگی هزینه شدن منابع مالی حاصله منتشر کند تا مشارکت بیشتر مردم در چشم‌پوشی داوطلبانه از یارانه نقدی را شاهد باشیم.

جامعه‌شناسان معتبری چون محمد قانعی‌راد، علی‌اصغر سعیدی، عباس عبدی، تقی آزاد ارمکی و هادی خانیکی هم ضمن امضای این نامه تاکید کرده‌اند: «زمینه‌سازی برای اجرای چنین برنامه‌ای به افزایش مشارکت موثر مردم در سایر زمینه‌ها، بهبود انسجام ملی و قوت‌بخشی سرمایه اجتماعی منجر خواهد شد.»

مشروح نامه به شرح زیر است:

جناب دکتر روحانی، رئیس‌جمهور محترم

با سلام و آرزوی موفقیت

همان‌طور که مستحضرید، با وجود پیشرفت‌های مناسب سه دهه اخیر در توسعه کمی آموزش‌وپرورش، هنوز بسیاری از کودکان سرزمین‌مان روزهای کودکی خود را در فضای بی‌نشاط مدارس کپری یا مدارس فرسوده و نازیبا و فاقد امکانات آموزشی اولیه می‌گذرانند. متاسفانه در بسیاری از مدارس مناطق حاشیه‌نشین و کمتر برخوردار، فقر شدید امکانات آموزشی و پرورشی و تفریحی و ورزشی را شاهد هستیم.

بنابه گزارش معاونت عمرانی وزارت آموزش و پرورش، حدود یک‌چهارم کلاس‌های درس کشورمان غیرایمن هستند و نیاز به مقاوم‌سازی یا تخریب و نوسازی دارند؛ به گونه‌ای که هر لحظه بیم وقوع حادثه‌ای دلخراش برای آنها می‌رود. بسیاری از فرزندان سرزمین‌مان در کلاس‌هایی درس می‌خوانند که هنوز نور کافی، سرویس بهداشتی، حداقل امکانات ورزشی، آبسردکن، بخاری استاندارد و کتابخانه ندارند؛ چه رسد به امکانات آموزشی مناسبی که بتواند آنها را به نسلی توانمند و بالنده تبدیل کند...

چه بسا دانش‌آموزانی که به علت نبود مدرسه در روستا یا روستای نزدیک‌، مجبور به ترک تحصیل شده‌اند. در برخی مناطق به علت نبود مدرسه، دانش‌آموزان به‌ویژه دختران از حق تحصیل محروم می‌شوند.‌ همه اینها، عدالت آموزشی را برای کودکان کمرنگ می‌کند که قطعا مورد رضایت ملت عدالت‌خواه ایران و دولت تدبیر و امید نیست.

همچنین در شرایطی که بنابه گزارش «سازمان جهانی غذا» (WFP) حدود ۶۰ کشور دنیا برنامه‌هایی را برای ارائه وعده غذایی رایگان در مدارس مناطق محروم اجرا می‌کنند، متاسفانه حتی برنامه ارائه شیر رایگان در مدارس دولتی ما، بارها به‌دلیل محدودیت‌های بودجه‌ای به تعلیق درآمده است.

دولت تدبیر و امید نیز در گزارش ۱۰۰روزه خود به تنگنای بودجه‌ای آموزش‌وپرورش اشاره و اظهار کرده که کل بودجه موجود برای نوسازی و زیباسازی و ایمن‌سازی مدارس، اجرای برنامه‌های پرورشی در مدارس، تهیه امکانات ورزشی برای مدارس، برگزاری اردوهای تفریحی و آموزشی و امثالهم، سالانه فقط ۲۷.۰۰۰ تومان برای هر دانش‌آموز ایرانی است.

در کنار اینها ما می‌دانیم که مشکلات پیش روی آموزش و پرورش زیاد است و دولت با توجه به محدودیت‌های مالی سنگین فعلی، توان رفع همه این مشکلات را ندارد.

جناب دکتر روحانی، با توجه به مطالب بیان‌شده، ما، جمعی از استادان دانشگاه، پژوهشگران و اهالی فرهنگ و هنر، از جناب‌عالی تقاضا داریم شرایطی را برای ترغیب و تشویق «چشم‌پوشی داوطلبانه شهروندان نوعدوست از قسمتی و یا تمام یارانه نقدی» و هزینه کردن شفاف منابع مالی آزادشده برای تبدیل مدارس محروم کشور به محیطی پرنشاط و بالنده فراهم سازید. قطعا ارائه گزارش‌های مالی منظم و شفاف در مورد جزئیات کامل هزینه‌کرد منابع مالی حاصل از این اقدام از سوی دولت محترم، باعث انگیزه بیشتر مردم نوع‌دوست و عدالت‌خواه ایران‌زمین برای «چشم‌پوشی داوطلبانه از یارانه به نفع کودکان مناطق محروم» شده و به افزایش مشارکت موثر مردم در سایر زمینه‌ها، بهبود انسجام ملی و قوت‌بخشی سرمایه اجتماعی منجر خواهد شد.

امیدواریم چنین اقدامی سرآغازی پربرکت باشد برای گام‌هایی پرافتخار در جهت شادابی و بالندگی بیشتر کودکان ایران‌زمین.