حفظ فاصله خرید و فروش در روز هماهنگ قیمت‌ها
گروه بازار پول- صرافان بازار تهران، دیروز در قیمت‌گذاری نرخ ارز تا حد زیادی هماهنگ بودند. دلار آمریکا که کار خود را با افزایش قیمت شروع کرده بود، در ادامه تغییر جهت داد و به سمت 3 هزار تومان حرکت کرد، ولی در آخرین ساعات مبادلات دوباره تقویت شد. در نتیجه نرخ ارز دیروز نیز نوسان داشت، ولی دامنه نوسانات کاهش یافته بود.
با وجود کاهش دامنه نوسانات که از سوی فعالان بازار به نشانه‌ای از بازگشت زودهنگام ثبات تعبیر می‌شود، تفاوت بین نرخ خرید و فروش ارز همچنان زیاد است. به هر روی بازار سکه نیز مانند بازار ارز آرام شده است. انواع سکه در واکنش به کاهش نرخ اونس، دیروز کار خود را با افت جزئی قیمت شروع کرده بودند، اما در ادامه نرخ اونس جهانی و سکه داخلی نوساناتی را تجربه کردند. کارشناسان اقتصادی تضعیف اونس در ساعات ابتدایی مبادلات دیروز را تحت تاثیر آمارهای امیدوارکننده بازار کار آمریکا عنوان می‌کنند. علاوه‌بر این به گزارش «کیتکو نیوز» تقاضای طلای چینی‌ها در حال کاهش است، با این وجود احتمال داده می‌شود تاثیر منفی که آمارهای ضعیف مربوط به صادرات چین بر بازارهای سهام گذاشته، به تقویت طلا در هفته‌های آتی کمک کند.
بازار ارز
دلار آمریکا دیروز کار خود را با افزایش قیمت ۲۰ تومانی نسبت به روز یکشنبه شروع کرد، اما عمده صرافی‌ها در قیمت‌گذاری هماهنگ بودند. علاوه‌بر این قیمت دلار در ادامه کار بازار نوساناتی رفت و برگشتی را در دامنه‌ای نسبتا کوچک تجربه کرد. درحالی‌که هماهنگی صرافان و تمایل این روزهای دلار به حرکت به سمت ۳ هزار تومان نشانه‌هایی از بازگشت ثبات به بازار تعبیر می‌شود و در واقع نیز بازار بسیار آرام‌تر شده، فاصله بین نرخ خرید و فروش ارز همچنان بالا است. طی دوره چند ماهه‌ای که بازار ارز تهران به سمت ثبات حرکت می‌کرد، ضمن کمرنگ شدن سفته‌بازی در بازار، فاصله بین نرخ خرید و فروش روی تابلوهای صرافی‌ها کاهش یافته بود. شروع نوسانات فصلی با افزایش فاصله بین نرخ خرید و فروش و عدم هماهنگی صرافی‌ها در قیمت‌گذاری همراه شده بود. دیروز نشانه‌هایی از هماهنگی مجدد صرافی‌ها دیده می‌شد، ولی فاصله نرخ خرید و فروش همچنان بالا مانده و در بین صرافی‌های مختلف، متفاوت بود.
به هر روی دیروز بیشتر از اینکه دلالان در پیاده‌روهای راسته بازار جلوی عابرین را بگیرند، افرادی که بسته‌های اسکناس نو را ردیف کرده و می‌فروختند توجه عابرین را به خود جلب کرده بودند. بازار قدری آرام شده است ولی نوسانات قیمتی هنوز در بازار دیده می‌شود. به هر روی دامنه نوسانات نرخ ارز کاهش یافته و هماهنگی صرافان افزایش پیدا کرده است.
بازار طلای داخل
سکه دیروز کار خود را با کاهش جزئی قیمت شروع کردند و در ادامه تحت تاثیر تقاضای فیزیکی نوسانات قیمتی را متحمل شدند. از آنجا که ارز در اولین ساعات مبادلات دیروز افزایش قیمت داده بود، افت قیمت سکه در ابتدای کار به‌طور عمده تحت تاثیر تغییر نرخ اونس عنوان می‌شود. تغییرات قیمت سکه محدود، ولی با افت نرخ اونس هماهنگ و متناسب بود، چرا که اونس طلا نیز افت قیمت محدودی را تجربه کرده بود.
در پایان هفته گذشته یک خبر خوب و یک خبر بد برای طلا، توجه فعالان اقتصادی را جلب کرد. نرخ بهره در اروپا تغییر نکرد و امیدواری‌ها نسبت به آینده فلز زرد رنگ افزایش یافت، در مقابل آمار اشتغالزایی آمریکا بهبود یافت و نگرانی‌ها نسبت به قطع کامل بسته محرک پولی، عدم اطمینان‌هایی نسبت به آینده فلز زرد رنگ به وجود آورد. با این وجود بازار طلای داخل بهبود اوضاع بازار کار آمریکا را مورد توجه قرار داد و هفته را با کاهش قیمت شروع کرد. در ساعات ابتدایی مبادلات دیروز نیز افت جزئی قیمت اونس، کاهش مجدد قیمت سکه را به دنبال داشت. به هر روی تاثیرپذیری بازار طلای داخل از روند تغییرات نرخ اونس به یک ویژگی مثبت برای بازار داخل تعبیر می‌شود و به اعتقاد کارشناسان به عملکرد بهتر آن کمک خواهد کرد. در نتیجه باید منتظر بود تا دید روند تغییرات نرخ اونس قیمت سکه را چگونه تحت تاثیر قرار خواهد داد.
طلای جهانی
قیمت هر اونس طلا، در ساعات ابتدایی مبادلات دیروز با کاهش روبه‌رو شد، ولی در ادامه در جهت عکس حرکت کرد. اونس مجددا نسبت به گزارش وزارت کار آمریکا که در روز جمعه منتشر شده بود، واکنش نشان داد و افت قیمت را تجربه کرد. در روز پنج‌شنبه هفته گذشته عدم تغییر نرخ بهره در اروپا به خبری خوش برای طلا تعبیر شده و تقویت آن را موجب شد، اما در روز جمعه گزارش امیدوارکننده وزارت کار آمریکا در خصوص اشتغال‌زایی فوریه، نگرانی‌ها در بازار فلز زرد رنگ را افزایش داد. به هر روی نرخ اونس در روزهای شنبه و یکشنبه به‌دلیل تعطیلی بازارها و عدم انجام مبادلات جدی تغییر خاصی را ثبت نکرد، تا اینکه دیروز افت قیمت طلا در ساعات ابتدایی مبادلات، نشان داد که بازار فلز زرد گرانبها هنوز به آمارهای بازار کار آمریکا حساس است. نزدیک شدن به بهار با افزایش قابل توجه اشتغال‌زایی ماهانه در ایالات متحده همراه بود و این امر اظهارات رئیس بانک مرکزی آمریکا در خصوص مساعد بودن اوضاع بازار کار در این کشور را در کانون توجه‌ها قرار داد. «یلن»، در دومین بخش از سخنرانی خود در مقابل کنگره آمارهای ضعیف اشتغال‌زایی در دسامبر و ژانویه را با شرایط نامساعد آب و هوایی مرتبط عنوان کرد. بهبود آمار اشتغال‌زایی با بهتر شدن هوا نگرانی‌های سرمایه‌گذاران بازار طلا در خصوص بهبود وضعیت اقتصادی آمریکا و قطع کامل بسته محرک پولی را افزایش داد. افت قیمت طلا، در صبح اولین روز هفته بازارهای جهانی، در حالی بود که عمده پیش‌بینی‌ها از تقویت طلا در هفته جاری حکایت داشتند. آخرین نظر سنجی «کیتکو نیوز» از کارشناسان اقتصادی نیز به تقویت طلا در روزهای آتی نظر داشت.
به هر روی عوامل مساعد و نامساعد برای بازار طلا در مقابل یکدیگر قرار گرفته و اظهار نظر در خصوص آینده این فلز را دشوار کرده است. احتمالاتی که در خصوص حل و فصل بحران اوکراین داده می‌شود، به نگرانی برای فعالان بازار طلا تبدیل شده است. فلز زرد رنگ که طی پنج هفته اخیر در حدود ۱۰درصد افزایش قیمت داده، بخش قابل توجهی از این تقویت را به بحران سیاسی اوکراین مدیون بوده است. در شرایط کنونی برخی کارشناسان اقتصای معتقدند که حل و فصل بحران اوکراین احتمالا افت قیمت طلا را به همراه خواهد داشت. به گزارش کیتکو عده‌ای از سرمایه‌گذاران به واسطه احتمالی که به حل مسائل سیاسی اوکراین می‌دهند در حال فروختن ذخیره‌های طلایی خود هستند تا با کاهش قیمت طلا متضرر نشوند. بر اساس این گزارش این اقدام می‌تواند به افت بیشتر قیمت طلا منجر شود. علاوه‌بر این تقاضای طلای چینی‌ها در حال کاهش است و پایین آمدن غیر منتظره میزان صادرات در این کشور بازارهای سهام اروپا و آمریکا را تحت تاثیر قرار داده است. در نتیجه به‌رغم اینکه کاهش تقاضای طلا از سوی چینی‌ها احتمالا واکنش منفی فلز زرد رنگ را به دنبال خواهد داشت، تاثیر منفی که آمارهای ضعیف صادرات چین بر بازارهای سهام گذاشته است، می‌تواند به کمک طلا بیاید و استقبال از فلز گرانبها را افزایش دهد. تقویت یورو معمولا با افزایش قیمت طلا همراه است و بر این اساس از دیگر عوامل مساعد برای طلا می‌توان به موقعیت خوب یورو در بازارهای جهانی اشاره کرد. دیروز به‌رغم آمارهای امیدوارکننده بازار کار آمریکا، نرخ برابری یورو در مقابل دلار افزایش یافت. نسبت به کسری بودجه دولت آمریکا و کسری تجاری در این کشور نیز هنوز نگرانی‌هایی وجود دارد و همه این مسائل حاکی از آن است که فلز زرد رنگ در وضعیت چندان بدی هم نیست، به هر روی باید منتظر بود و دید آیا پیش‌بینی کارشناسان در خصوص افزایش قیمت طلا در هفته جاری تحقق می‌یابد یا اینکه نتایج نظرسنجی کیتکو از کارشناسان اقتصادی برای سومین مرتبه متوالی خلاف واقع از آب درخواهد آمد.